{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
424 visninger | Oprettet:

Kan man gøre noget? (Skadet før køb) {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fundet ud af at min fjordhest er helt skæv bag til!
Da jeg købte ham fik jeg ikke noget afvide om at han havde haft hoftebrud som lille (var så dum ikke at få lavet handelsundersøgelse)

MEN! Kan man gøre noget? Forlange en lille sum af pengene tilbage? Eller er det tabt løb?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg har et stoppe afløb i køkkenet. 1.800 kr.
  • Siemens vaskemaskine - Vand tilførselsfejl / lunkenvand 1.700 kr.
  • Rensning af ovn 1.062 kr.
  • Min opvaskemaskine drypper. Den drypper for neden så under opvaskemaskinen, ved lågen 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan man gøre noget? (Skadet før køb)
  • #3   4. aug 2009 altså, hvis den bliver ganeret af det, og det er mindre end to år siden du købte den, og hvis du ikk havde fået det afvide så kan du jo aflevere hesten og få pengene tilbage smiley

• #4   4. aug 2009 om hun har fået lavet handelsundersøgelse eller ej er jo 100% ligegyldigt - købeloven er købeloven.... og den gælder stadig...

så hvis hesten har en fejl som du ikke er blevet informeret om ved køb, skal du kontakte sælger pr. anbefalet brev og forlange afslag eller at de tager hesten retur (med betaling af alle dine omkostninger på hesten)

• #5   4. aug 2009 det passer ikk det der,, det er fra den dato du underretter sælger det er først der fra han skal betale omkostningerne smiley

• #6   4. aug 2009 Jeg har sådan en selvlavet kontrak hvor der bare står jeg har købt ham for det og det.

Fandt ud af det fordi han var halt og der er en bule der er kommet til syne efter han tabte sig + han altid har "hænget" med det ene bagben.

• #7   4. aug 2009 Da der er tale om handel mellem private er købelovens regler fravigelige. Derfor gælder jeres mundtlige aftale og 2 års returret er ikke eksisterende med mindre i har aftalt det.

Den købelov de fleste kender er køb mellem erhvervsdrivende og privat. Så der skal en retsag til hvis du vil have noget ud af det... Med mindre sælger er villig til frivilligt at give afslag

• #8   4. aug 2009 nej købeloven gælder i 2 år...

og når der ikke er handelsundersøgelse, så skal en dyrlæge bare kunne dokumentere at skaden er ældre, end datoen hun købte hesten (for eks. spat, det kommer jo ikke bare på en måned for eks)... men hvis dyrlægen ikke kan bevise at det har været der før køb er du desværre alene om det...

• #9   4. aug 2009 købeloven gælder ikke private handler!
    det er købers egen pligt at se sig for!

det er kun hvis du køber den ved hestehandler at den gælder

• #10   4. aug 2009 købeloven gælder da altid??

• #11   4. aug 2009 sandie:
    nej den gør ikke..

den gælder ikke private handler.. den er lavet for at butikker og erhvervsfolk ikke bare lige kan snyde..

når det er privat, så er det købt som beset.

• #12   4. aug 2009 ja da ;P men hvis det er over to år siden er der ikk særlig meget at gøre,,

• #13   4. aug 2009 Det kommer an på om der er lavet kontrakt på hesten og hvad der står..
    Fx. står der i den kontrakt jeg bruger når jeg (forhåbentlig) sælger hest på fredag at
    - Hesten sælger (mig) bekendt ikke har nogen fejl eller mangler som ikke er oplyst køber.
    - Sælger fraskriver sig et hvert ansvar for fejl eller mangler som burde være opdaget af køber ved besigtigelse af hesten.

• #14   4. aug 2009 Ved skam godt jeg har været dum da jeg købte ham, men for det så fald jeg bare pladask for ham! For det andet så kunne man ikke komme i nærheden af ham da han var alt for sky, så handelsundersøgelsen ville blive lidt være at lave smiley

Ville bare lige høre for synes det er lidt fejt af dem at de ikke har sagt noget der er så vigtigt.

• #15   4. aug 2009 Nej købeloven er fravigelig. Med venlig hilsen min kontraktret-lærer smiley

• #16   4. aug 2009 Så vidt jeg ved har man undersøgelses pligt, så er det noget der kunne ses, ja så er det ens egen skld man ikke har set det..
    I privat handel skal man vist kunne bevise at sælger har handlet i ond tro for at kunne benytte sig af købeloven..

• #17   5. aug 2009 Selvfølgelig kan du forlange dine penge retur. Det kan du indtil der er gået 2 år hvis din dyrlæge kan datere skaden tilbage til før du købte hesten. Det er ligemeget om du har fået den undersøgt inden. Har selv vundet en retsag- så jeg ved det passer. Til alle jer der ikke ved hvad i snakker om, vil i ikke godt lade være med at give råd når i ikke kender loven, det er ski lidt forvirrende for trådstarter

• #18   5. aug 2009 Hvis jeg skal have pengene igen skal jeg vel også aflever hesten? Det har jeg ikke så meget lyst til da de så bare vil bruge han til ridning og kørsel. Men jeg må lige for dyrlægen til at tjekke en ekstra gang.

• #19   6. aug 2009 Ja som udgangspunkt skal du levere hesten tilbage hvis du vil have dine penge........ Men det kan jo være at du kunne få lov at beholde den og de gav et afslag. Du skal bare vide at en retsag er dyr og lang. Så

• #20   6. aug 2009 Så jeg ville nok tænke mig rigtig godt om inden....
    Håber i finder ud af noget

• #21   6. aug 2009 Sælger må ikke fortie tidligere skader eller lign. om hesten.

Menhvis ikke der er kontrakt på købet kan det være svært at gøre noget.

• #22   6. aug 2009 Kontrakt betyder ikke noget, jeg havde ikke en på min......Det er kun for at sikre sælger hvis hesten fejler noget at køber kan skrive under på at han/hun er bekendt med fejlen.

• #23   6. aug 2009 mette L: Den fejl din havde var det noget der kunnen ses med det blotte øje ? eller en skjult fejl.. for det betyder altså en hel del... her lyder det jo som om det er noget der kan ses og er det det så kan man ikke komme og klage over det bagefter...

• #24   6. aug 2009 Jeg vil ikke i retten med det og vil heller ikke aflever ham tilbage da han har det bedre hos mig end dem!

Jeg kunne ikke se det på ham! Måske fordi jeg ikke har set hest med det før eller fordi han bare var så fed som ham var? Det eneste der var med ham, var at han støttede sig op af en når man tog hans højer bagben, men alle sagde bare til mig at det var fordi han var doven.

Kommentér på:
Kan man gøre noget? (Skadet før køb)

Annonce