{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
494 visninger | Oprettet:

skift fra havre til... ??? {{forumTopicSubject}}

Hej
jeg har så lige fået af vide at min hest bliver kugleskør af havre.. nok derfor jeg har haft en smule problemer med ham...
men hvad skal jeg skifte over til...
har overvejet byg, da det eftersigende skulle fede lidt mere og han er temmelig svær at holde vægten på...

hvad har i af gode råd.... ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skift fra havre til... ???
  • #1   9. aug 2009 Majsflager er er gode til energi og til at sætte huld. Heste skal dog vænnes langsomt til dem - en håndfuld om dagen der gradvist øges, ellers går det lige i maven.

Har selv fodret med det da min hest skulle tage på.

• #2   9. aug 2009 Jeg bruger Müsli og opblødte roepiller, det sætter god huld og gør dem lidt tungere, så der ikke er så meget go i dem.

Müsli er fra Brogaardens foder.

• #3   9. aug 2009 Har selv sådan en hest. Han for hestekraft ekstra ( et müsli foder uden havre) og så opblødte roepiller.

(link fjernet)

• Helle F
    Helle F Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Svar: 7
    #4   9. aug 2009 Du skal tænke på 3 ting når du skal fodre din hest.
    1. Langt tyggetid! Heste er lavet til at småsspise hele dagen. Maven har ikke godt af t være tom og den har ikke godt af for store måltider.

2. Undgå så vidt muligt stivelse. Hesten er lavet til bat nedbryde plantefibre, ikke stivelse/sukker. Korn er fuld af stivelse. Roepiller,grønpiller og lucerne er der mange fibre i

3. Hesten skal være dækket med vitaminer/mineraler. Der billigste her er et koncentreret vitamin-tilskud. F.eks. salvimin grøn er regulator complete.

Derfor vil jeg forslå:
    -Giv den ALT det hø den kan trække - helst adgang til grovfoder hele døgnet. Hvis der er rigeligt græs på folden er det selvfølgelig ikke nødvendigt imens den opholder sig der.
    -Suppler op med roepiller. Det er ikke alle heste der vil have dem. Man kan alternativt give grønpiller - de smager lidt mere af græs smiley
    - Giv et vitamintilskud - det står på sækken hvor meget den skal have. Nok ca. 150g pr. dag.
    - Er den stadig svær at hold huld på, så giv den olie. Op til 3 dl pr dag.

• #5   9. aug 2009 Vil også anbefale majs som supplement, da det er proteiner og hjælper hesten med at holde sine muskler.
    Men ville nok selv enten spører foderstoffen hvad de vil forslå til denne hest eller fodermesteren, hvis i ellers har sådan en.

• #8   9. aug 2009 Roepiller! Jeg synes roepiller er et helt fantastisk fodermiddel.
    - Det er godt for hestens fordøjelse
    - Det har masser af fibre
    - Det har ingen stivelse.
    etc.

Så jeg kan klart anbefale roepiller, hvis hesten er svær at holde huld på kan du evt. tildele noget olie sammen med.

Håber du finder en god løsning for dig og din hest smiley

• #9   9. aug 2009 lige nu for jeg en masse lucerne, 150g vitaminer (anbefalet dosis fra pakken), melasse og 2 dl olie om dagen.. derudover fik han 300g havre...
    derudover får han en masse hø han kan stå og gumle på inde i boksen (står inde om natten) og så er der rigeligt af græs ude på folden...

han er en 9 års traver, som bliver redet hveranden dag hvis ikke hver dag...

• Helle F
    Helle F Tilmeldt:
    jan 2008

#10   9. aug 2009 Pas på med mængden af lucerne. Ikke mere en 1-1.5 kg pr. dag.
    Hø skal han have så han levner en lille smule til om morgenen.
    Væk med melassen... og havren.
    Ind med 500-600g opblødte roepiller. De skal opblødes 100g til 1 l. vand. De skal stå minimum 10 timer i blød. Og maks 24 timer i denne varme.
    Behold lucernen i det omfang du synes. Der er en del protein i...

• Helle F
    Helle F Tilmeldt:
    jan 2008

#11   9. aug 2009 Hestehaven:
    Hvordan kan du prædike om at den ingen kerne skal have og så anbefale brogaardens build up?
    Indholdet ses her:
    http://brogaarden.eu/script/site/page.asp?mod=shop&func=show&id=57&cid=2

Ikke at det ikke er et godt foder. For det er det! Men det kan ofte gøres sundere og billigere.

Kommentér på:
skift fra havre til... ???

Annonce