{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.865 visninger | Oprettet:

Jer som har jeres heste hjemme- hektar {{forumTopicSubject}}

Hvis du har din hest gående hjemme, hvor meget jord (hektar) har i så til gården?

Vi har netop solgt vores hus, og er nu ved at købe et landbrug, men vi er blevet i tvivl om, hvor mange hektar man skal bruge...

Hvor mange HK har du og til hvor mange heste?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jer som har jeres heste hjemme- hektar
  • #1   8. nov 2009 Man siger jo 1 tønde land (1/2 hektar) pr hest. Så kan du selv regne ud hvor meget jord du skal bruge. Det er altid en god idé at ha`lidt ekstra til sommergræs mm, men loven siger 1 tønde land pr hest.

• #2   8. nov 2009 Der er mange gode grunde til nøje at overveje, hvor og hvordan man indretter og anlægger sine folde. Det kan man læse mere om i Magasinet HEST nr. 2, 2008

Arkivfoto: Jens Tønnesen.
    Pas godt på din hest. Det er meget vigtigt, at heste er hegnet godt ind på marken, så der ikke sker grimme ulykker på landevejene, hvor løsslupne heste er involveret. Den nye lov om hold af heste angiver en række minimumskrav til hestens foldarealer. Blandt andet at der skal være minimum 800 kvadratmeter fold til fire heste. Ønsker man at have flere heste gående på folden, skal der for at leve op til lovens minimumskrav lægges 200 kvadratmeter til pr. ekstra hest.

»Disse minimumskrav i hesteloven er dog slet ikke nok til at dække hestens krav om foder, det vil sige græs, ligesom det heller ikke er nok til at sikre hestens optimale behov for bevægelse,« fortæller landskonsulent Eric Clausen, Dansk Landbrugsrådgivning, til Magasinet HEST. En gammel tommelfingerregel siger, at hver hest bør have mindst 3.000 kvadratmeter fold. Naturligvis gerne langt mere.

Jo bedre plads

Jo bedre plads der er, jo mere nedsættes risikoen for skader efter spark og bid, samt for at hesten hænger i hegnet eller forsøger at komme ud. På en stor fold kommer hestene ikke ret ofte i nærheden af hegnet. På en mindre fold bliver hver millimeter udnyttet, og presset på hegnet er dermed større. Derfor skal hegnet på en mindre fold være langt stærkere.

En hestefold bør være kvadratisk, ikke rektangulær, og man skal så vidt muligt undgå skarpe hjørner på under 90 grader og snævre passager. Det anbefales, at det smalleste sted på en hestefold ikke er under 25 meter. Men er der flere heste på folden samtidig, kan det være nødvendigt at sætte dette tal højere. Lange, smalle løbegange og lignende bør undgås, da det skaber en del stress og risiko for skader. Især for heste, der befinder sig lavt i hierarkiet.

Lovkravet er, at intet sted på folden må være under 20 meter bredt.

Ingen af os have ret :O)

• #3   8. nov 2009 Jeg har godt en ha (hektar) til mine heste om sommeren, plus 3-4 ha eng. Jeg har haft 1 haflinger, 5 shetlændere + 3 føl, 1 frieserplag og 1 barockpinto plag på 1½ år.

Jeg har så en anden fold til dem her til vinter, og de har fint kunnet æde alt græsset, måske jeg kunne have brugt en halv ha mere, men det kune de ikke have følgt med til først på sommeren, og heller ikke resten af sommeren hvis vi havde fået noget mere vand.

Til næste sommer har jeg de 2 plage og 2-3 shetlændere samt føllet fra i år. og venter 1-2 føl (den ene ifolede hoppe er til salg, derfor antallet) Jeg forventer at de slet ikke kan følge med til at holde græsset nede.

• #4   8. nov 2009 Camilla har ret, en fold skal være min 20*40 m, og der må gå 4 heste af gangen, og de skal være ude 2 timer min 5 dage i ugen (må også være en ridehal) Og ja på de 800 m2 må du have 20 heste, men der må ikke gå mere en 4 der af gangen

• #5   8. nov 2009 Jeg har knap 4 hektar, hvoraf 3 af dem er udlagt til hestefolde og jeg har plads til 6 heste i stalden. Hovedregelen er ca. ½ ha pr. hest hvis man skal have græs og tørre folde året rundt. Selvfølgelig kommer det også an på kvaliteten af græsfolden - altså om den er drænet, ikke ligger lavt osv.

Lige nu har jeg 2 heste og de går på fold 6-10 timer dagligt om vinteren og på døgnfold om sommeren - vi har måtte slå græsset flere gange da de ikke kan nå at spise det.

• #6   8. nov 2009
    Har 2 miniature og en oldenborg og de kommer til at være ude alle lyse timer, så 2 hk går nok lige an...

• #7   8. nov 2009 Mht gødningsregnskab (hvis du har over 3 DE) så må du have 1.4 DE pr ha, 1 DE er 2,3 heste mellem 500 og 700 kg.

Omregnet er de ca 3 heste pr ha, og det altså hvis du har over 7 heste (vi snakker stadig 5-700 kg, andre vægtklasser, andre antal)

Dette er det lovgivningsmæssige, og det er det areal hestene går på, plus det areal møddingen køres ud på.

• #9   8. nov 2009 Vi har selv 1,5 HK til 1 Fjordhest og to Shetlændere.

Og kniber det - låner vi folden ved siden af på 2 HK smiley

• #10   8. nov 2009 Vi har 7 hektar til 3 heste smiley

• #11   8. nov 2009 Vi har 3 hektar og 3 heste smiley

• #12   8. nov 2009 1 hektar til 2 heste..

Det er nu godt nok lige i underkanten for os, så mit råd vil være at i skal købe et sted med godt med jord så er der jo flere muligheder..:)

• #13   8. nov 2009 Hvor meget jord skal der til hvis man har 15 heste og man følger lovkravet:

(Blandt andet at der skal være minimum 800 kvadratmeter fold til fire heste. Ønsker man at have flere heste gående på folden, skal der for at leve op til lovens minimumskrav lægges 200 kvadratmeter til pr. ekstra hest.)

Vil det så sige min. 3000 kvm? Er det ikke det samme som 1/4 HK???

• #14   8. nov 2009 vi har 2 tinkere gående på en tønde land.

• #15   8. nov 2009 Vi har 1 hektar, og to ponyer..
    Vores græs er frøgræs, da det var plantet da vi lavede folde.
    Der er ikk nok græs ved os fordi det kun er frøgræs..
    Næste år skal vi have andet græs i og så skal det nok være rigelig..
    Den ene hk er delt op i to.. En mindre vinterfold og en stor sommerfold..
    De g¨r ude 24/7 nu og skal gøre det indtil sommer..
    Men masser af hø og det er fint..

• charlotte x
    charlotte x Tilmeldt:
    okt 2004

Følger: 1 Heste: 1 Svar: 1
    #16   8. nov 2009 Jeg bor på en ejendom med ialt 17500 kvm - en lille smule mere end 3 tdl land.

Så med vejene, gårdsplads, bygninger og haven trukket fra, ja så er vi vel nede på ialt 13000 kvm til fold.

Græsfolden er en stor fold på ca. 10.000 kvm - den deler jeg op hvert forår i 3 folde, så mine heste skifter fold hver uge, så foldene får lidt ro i mellem græsning.

Jordfolden med løsdrift på er ca 3000 kvm - her går de primært om vinteren, når det er meget vådt og regnfuldt. Og om sommeren går de der for at kunne gå i skygge ved middagstid eller når der er mange insekter.

Jeg har 1 stor DV, som står opstaldet på ridecenter om vinteren - men er hjemme på (døgn-)græs fra april til november. Han går med mundkurv på græs, fra april til hen ad juli for ikke at blive smælderfed.
    2 hingsteplage på 1½ og 2½ år går hjemme hele tiden - de går ude det meste af året, men altså i vinterperioden oftest på jordfolden, hvor de jo så fodres med hø og halm.

Jeg har o.k. med græs, men vi har også en god fed lerjord, hvor græsset groer fint. Vi har plantet en urteblanding som er lavfruktan.

Skal jeg ligge foldene om, så bliver jeg nød til den sommer at få hestene på døgngræs et andet sted end hjemme.

Så 3 tdl er minimum - men jeg ville gerne have haft 1 tdl jord mere.

MVh Charlotte

PS : Vi laver ikke hø eller wrap og ønsker heller ikke at skulle have jord til det.

• #18   8. nov 2009 nogen der kan svare på min spørgsmål lidt længere oppe?? smiley

Kommentér på:
Jer som har jeres heste hjemme- hektar

Annonce