989 visninger
|
Oprettet:
Foder som feder {{forumTopicSubject}}
Jah jeg prøver og fed emin hoppe op men sys godt nok ikk det går så hurtigt nogen som evt kender noget som feder sådan rigtig godt..?
Ved godt majs.
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.711
men ellers så giv hende lidt men mange gange om dagen for heste gider ikke æde hele tiden
giv hende også MASSER af stråfoder
jan 2007
Følger: 67 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 90
Ellers er der diverse blandiger der feder mere end andre, men hvad jeg ved så er det også majs og byg i sådanne (:
Ellers wrap, eller mere wrap og olie i foderet.
Kender selv problemet, er også i gang med at fede min hest lidt op(:
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 23 Svar: 320
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.245
Wap for hun 5 kg.
og hun få føl hoppe foder som også feder
samme gør min lille dreng som goså skal tage på
jan 2007
Og fra og med i morgen, begynder jeg stille og roligt at fylde roepiller på ham, som han gerne skulle op på 0,5 kg pr. måltid.
Det skal siges, han får havre og 3 andre foder blandinger, plus chevinal plus og biotin.
Olien kan du vel hælde i krybben, og så når der kommer foder, så spiser den det? :o) Det gør jeg selv i weekenderne(:
sep 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Maja fik roepiller sidste vinter da hun skulle tage på ( hun har svært ved at holde hul om vinteren hvis man ikke er hurtigt til at forebygge )+ slf. wrap.
I år får hun noget der hedder sixteen plus ( hun er 28år ), det er en slags músli men det skal blødes op.
Hun får mad 3 gange om dagen + wrap og olie i fodret + vitaminer.
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.644
sep 2009
jan 2007
Olie er godt for pels, hove osv. ligesom det er godt for os menneskers hård, negle og hud osv. og det er langtids energi, modsat korn, der er ret hurtig virkende. Men olie er også godt som tilskud til at holde hesten i huld.
sep 2009
jan 2007
aug 2005
Følger: 146 Følgere: 132 Heste: 13 Emner: 77 Svar: 1.919
Roepiller
grønpiller
Lucerne
Spillers Conditioning Mix (lille mængde)
raps olie
Wrap ad libitum.
Det virker og det er det han har fået de sidste 4 år ca.
De andre i stalden får også roepiller da det er nemt at regulere huld med og giver en god mæthed.
Når jeg har en hest der virkelig skal fedes op, så får den hele armen med:
Roepiller
Grønpiller
Linamix
Lucerne
Olie
Horsespeed
(havre)
Blue Hors Bodyguard pulver (mener jeg at det hedder)
Mineraler/vit
Wrap/hø ad libitum (god kvalitet)
Evt. brug Spillers Conditioning Mix i stedet for Roe/grønpillerne.
MASH er også guld værd for sådan en hest der lige mangler lidt ekstra. 4-5 gange i ugen. lunken - 15-20 min. opblødt.
Hvis du allerede har en fuldfoderblanding du er godt tilfreds med, ville jeg nok prøve bare at tilføje noget Linamix. Det koster, men det er virkelig godt.
hmm.. det er lidt svært når man ikke kender hest og det nuværende foder helt osv osv. Men kunne forestille mig noget Linamix, BH Boduguard, Wrap i massevis, evt. olie og så noget af det du i forvejen fodre med - har ikke helt styr på mineraler/vitaminer i linamix, det er noget tid siden jeg har fodret med det.
Lidt gætterier herfra. Kan være at nogen har noget at tilføje/rette
sep 2009
aug 2005
Stivelse.... Og det kan gå i benene. Det er en hurtig- for hurtig- måde at tilføre sin hest noget stivelse for at få den fedet.
aug 2005
Læs evt. inde på 'røgt og pleje' på Hestenettet.dk
Der står også en hel masse synspunkter og erfaringer.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.953
Du skal nok sætte den tre dobbelt op..
Men hvad med melasse? Det skulle rigitg give noget sul på kroppen
Og du kan bruge mash til at stimulere hendes appetit
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.844
Roepiller fylder ja, men det har også en rigtig god indflydelse på fordøjelsen, og kan derfor hjælpe en hest der skal tage på, da bedre fordøjelse, betyder bedre udnyttelse af foderet. Der skal jo bare ikke bruge så store mængder så, jeg vil nok sige 100 g pr måltid.
Og til heste der ikke får ALT det hø den kan æde (siger jeg ikke at din ikke gør) så skader fyld bestemt ikke, en hest fungere bedst hvis maven er fyldt hele tiden
sep 2009
Mash er på listen hvad jeg skal ud og købe imorgen og regner med hun skal have hver dag om eftermiddagen nå ejg selv er derude og kunne give =)
Skal også ud og købe majs som hun skal til også og have
jan 2006
Det første du skal gøre hvis du har en hest der skal tage på, er at give den alt det hø/wrap den kan æde. Det er klart det bedste, mest effektive, og giver den sundeste hest
sep 2009
jan 2006
jan 2006
Hvor stor en hoppe er der tale om, for det lyder enten som ufattelig meget krybbefoder, eller ufattelig lidt wrap
jan 2006
sep 2009
Pt såt hun på klinikken så pt få hun intet af dette.
Har du et bud på hvad der feder eller ej ellers så lad være emd og komentare du ved jo ikk engang hvem der er alt om eller hvor meget der er af foderet.
aug 2005
Horsespeeden har jeg også været lidt forsigtig med da jeg har hørt meget om det med majs og hvordan de skal behandles.
Men syntes virkelig at du skal investere i noget Linamix Camilla, det vil du ikke fortryde.
Og selvom wrappen er god, så er det bedst for hesten og have så den hele tiden har noget at gumle i. Den er skabt til at spise 16 timer i døgnet (nippe til græs), så jo mere du kan få aktiveret dens mave og tarmsystem med grovfoder, jo bedre og jo lettere bliver det at fede op på den.
Evt. de 5 kg wrap og så ellers ha hø liggende til den i boksen - bare lige akkurat nok til at den ikke begynder at trække det rundt som strøelse.
Men det skal helt sikkert nok blive godt med foderautomater - 7 gange dagligt lyder virkelig lækkert
jan 2007
Men har også hørt betfor(det skal også blødes op i vand) skulle være godt, men har ingen erfaringer med dét ^^
aug 2005
Så bare tag det som et råd, ikke noget du skal og at alt er forkert.
Det er ikke foderet i sig selv der feder, det er mere fodringen - altså hvordan foderet gives.
Hvis man f.eks. giver den al dens krybbefoder på én gang og de 5 kg hø. Ja så er 1 time ud af de 24 timer gået med at spise, og resten af tiden står maven tom og 'slider' på fordøjelsen.
Så smid 10kg hø i boksen til den. 5kg wrap, de 7 måltider - med noget Linamix vil jeg anbefale - og så Mash. Dog vil jeg anbefale at starte langsomt op på mashen, giv hende 3 gange den første uge så hun lige vænner sig til det
sep 2009
men vil prøve og tjekke det der linamix ud er det bare sådan ngoet pille noget ? sådan ngoet man køber i spande eller hvordan havd koster det ca.? skal nemlig til land og fritid imorgen
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.953
Synes besyemt også du skal sætte wrap rationen op
Men hvis du ikke synes det, ja så er det jo sådan og så er det svært at hjælpe
aug 2005
Men det lyder jo også til at du har fået et par fif med på vejen nu :o) Håber at hun bliver tiptop fin igen
Jeg var skeptisk overfor Linamix indtil i sommers hvor jeg så fik en hoppe til hingst der virkelig bare lignede noget der var løgn. Hun stod hos mig i 3 uger, og Linamix og hø ad libitum gjorde bare underværker
jan 2006
Nej du skriver ikke mængder på, men jeg går ud fra at den får breeder så den er dækket ind med vitaminer og mineraler, og derudover giver du havre, valset havre og vil give majs og noget mere som feder. Det er meget. Hvis du er nødt til at finde flere ting, vil man naturligt gå ud fra at det den allered får så meget af det andet, at det ikke er muligt at sætte det op
sep 2009
og jeg ved udemærket at det ikk hjælper og give hesten det hele på engnag også derfor de ni få foderautomater som giver 7 gange om dagen go ved hvert måltud over det ud i 1 til 12 gange(alt efter hvad man vælger) i små potioner så det ikk kommer ud på engang
aug 2005
Det er en stor sæk på 20-25kg. Det er pelleteret (hørfrø mm. - mega godt for tarmflora og i det hele taget optagelse af foder i fordøjelsessystemet).
Jeg tror nok at jeg gav 340,- kr for en sæk eller noget i den retning. HELT VILDT! Men det betaler sig virkelig. 1-2 sække og så burde du kunne have din hest trappet så godt op at den vil kunne fungere på det normale foder og masser af hø/wrap. Hvis du sætter hende op i hø (hvis det er muligt) så tror jeg du kan nøjes med 1 sæk, og så fodre sammen med noget af det andet foder du har. og den lækre mash.
Ved selvfølgelig ikke hvor meget det er hun mangler at få på kroppen, men hvis det er Goldi der også giver mælk, ja så er det bedste som du kan gøre for hende at give hende mere hø/wrap da det holder sig på kroppen - er min erfaring.
sep 2009
Hoppe få ikk wap før hun kommer hjem fra sit klinik ophold og da hun ikk er vant til wap skal hun ikk bare have smidt jeg ved ikk hvor meget i hoved
sep 2009
jan 2006
Her kan du finde forhandlere:
http://www.equifirst.eu/index.cfm?Id=6
Tak for opbakningen *Skovsminde *, man kan godt gå hen og miste lysten til at hjælpe andre herinde, når man får sådan en sviner for det (det er desværre ikke første gang jeg oplever det)
aug 2005
Men, igen, så tror jeg også at det bliver godt med de mange måltider
Bare prøv at give hende alt det du kan af wrappen (snup den fede nabo hests wrap :oP) ej - det gas xD Den skal jo også have til maven.
Angel æder som et hul i jorden. Hun spiser lige så meget hø og wrap som Max, ja endda mere. Det er helt tosset. Til gengæld prøver jeg at holde hendes krybbefoder nede - hun er altid lidt spinkel, så hun er også lidt en kunst at fodre på, men nu hvor hun får hø ad libitum er det blevet meget lettere og billigere
jan 2006
sep 2009
sep 2009
Men altså hvordan kan man få det hjem derinde fra hjælper rigtig nå det er i jylland?
aug 2005
men man kunne jo håbe
Ja selvfølgelig skal hun så startes langsomt op med wrap når hun ikke er vant til det - det kan jeg godt forstå
Sådan er det jo med alt foder , stille og rolig opstart. Du skal nok få mere føling med hvor meget wrap hun kan og skal have når hun er vænnet til det og i begge er inde i staldrutinen.
Hvis du kan få fat i en smule hø er det en god ide at give hende det sammen med wrappen her under opstart, ikke meget, bare lidt. Det vil gøre det mere skånsomt for hendes mave.
Når jeg får ny hest i stalden plejer jeg at give den noget pulver til at stabilisere tarmfloraen (så det nye foder og forhold ikke stresser dens fordøjelse -> for at forebygge mavesår og kolik). Jeg ved ikke hvad det hedder, men kan anbefale det også, nu når hun skal et nyt sted hen og skal startes op på wrap.
Det var lige alle de små forslag jeg kunne komme i tanke om. Håber at du finder noget der kan bruges hos land og fritid
jan 2006
Hvis du nu kigger ordentlig efter istedet for at skal være på tværs, kan du se at kortet er over hele DK, og hvis det ikke er nok kan du klikke på linket til forhandlerlisten, som er delt op i sjælland, jylland og fyn. Sjælland har langt flest forhandlere
aug 2005
Labaniet har nok forstået det hårdere end du mente det, og du er nok kommet til at skrive det hårdere end du mente det.
Man kommer hurtigt til lige at gå lidt på fløjten når man føler at folk de siger til en at man er dum hvis ikke man gør sådan og sådan, men det er slet ikke sådan det er ment her er jeg sikker på.
Det kan bare være svært at råde/få råd nogen gange da det let kommer til at føles personligt (især når det jo er ens hest og pasningen af den man snakker om). Så det gælder om at læse med flere forskellige briller på på én gang.
Jeg kommer også tit til at tage beskede irriteret til mig, hvor jeg så efterfølgende snakker mundtlig med personen og finder ud af at det slet slet ikke var sådan at det skulle forståes - man kan jo ikke høre stemmen når man læser.
Og man kan også nemt komme til at skrive lige lidt for anklagende/opfarende/sur - og så noget tid senere indse at det måske slet ikke var sådan at tingene var.
hehe. Så der gik jeg vist lidt i selvsving. Sry vil jeg lige sige xD det er over min sengetid
sep 2009
jeg er vist bare ikk særlig hurtig idag.. Har fundet det.. er total død efter den lange tur med hestene på dyreklinikken =)
men mange tak
og ja også dig *Skovsminde *
Altid en fornøjelse. men ja må lige kigge på det nu vil lgie starte roligt op også se hvordan det går med det..
Der er desværre intet hø på stedet men går nok
Tak for forslagende. mange af dem var lig mine egne men ja kan godt være jeg så dropper majsne måske.
sep 2009
aug 2005
Og nu prøver hun også at slutte af med en god og venlig tone
Og det at kunne overskue en hjemmeside og læse tingene rigtigt kan også tage tid
Håber at du fandt frem til det Camilla. Jeg har også indtryk af at der er mange flere forhandlere af linamix på sjælland. Der er i det hele taget rigtig mange forhandlere af hestefoder derovre :o)
aug 2005
Altid hyggeligt med en lille menighedsudveksling med andre hestefolk. Det er det der giver erfaring
Jeg har endnu også meget at lære omkring fodring af heste. og dyr i det hele taget. Men det interesserer mig rigtig meget.
Ja du må godtnok være træt nu Camilla - det har været en hård omgang for jer alle. Håber på bedring for føllepigen
Nat nat
sep 2009
Vil også smutte i seng nu nok i bad først lugter så langt væk af hest at jeg selv kan lugte det haha også det slemt.. ikk sikker kæresten vil ligge i seng med mig såh hahaha
apr 2008
Følger: 109 Følgere: 113 Heste: 2 Emner: 136 Svar: 620
Foder som feder