{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge et 85” TV op i stuen. Gasbeton mur beklædt med gipsplade. 400 kr.
  • Opsætning af reol, hylder, stor billedramme og TV 1.800 kr.
  • Rengøring 1.500 kr.
  • Fjernelse hvepsebo 500 kr.
  • Oprydning og rengøring i havestuen 2.000 kr.
  • 12 volts LED lys i have 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder som feder
  • #1   11. nov 2009 olie feder xp men ved ikke lige hvor meget du kan hælde i xp

men ellers så giv hende lidt men mange gange om dagen for heste gider ikke æde hele tiden

giv hende også MASSER af stråfoder

• #2   11. nov 2009 Byg feder..
    Ellers er der diverse blandiger der feder mere end andre, men hvad jeg ved så er det også majs og byg i sådanne (:
    Ellers wrap, eller mere wrap og olie i foderet.
    Kender selv problemet, er også i gang med at fede min hest lidt op(:

• #3   11. nov 2009 Jeg har fået en flot hoppe som for 2mdr siden var tynd, ved at give hende kalvevalset (kalvefoder) bruges til at fede kalve op. Hun har fået 1½-2kg om dagen + grønpiller og det hjælper virklig på sidebenene :=) og så er det billigt.

• #4   11. nov 2009 jah men er i tvivl om hvad olie og ved ikk hvad foder automater siger til man har olie i fodert tror det blvier for vådt og har svært ved og komme ud..
    Wap for hun 5 kg.
    og hun få føl hoppe foder som også feder

samme gør min lille dreng som goså skal tage på

• #5   11. nov 2009 Min egen får 1,5 kg pr. måltid 9kg warp og ca. 2 dl olie i forkost måltidet.,
    Og fra og med i morgen, begynder jeg stille og roligt at fylde roepiller på ham, som han gerne skulle op på 0,5 kg pr. måltid.
    Det skal siges, han får havre og 3 andre foder blandinger, plus chevinal plus og biotin.

Olien kan du vel hælde i krybben, og så når der kommer foder, så spiser den det? :o) Det gør jeg selv i weekenderne(:

• #6   11. nov 2009 det en mulighed men må indrømme at olie ikk huger mig da der er så mange rygter om hvor godt det endelig er.. og er ikk fan af roepiller heller

• #7   11. nov 2009
    Maja fik roepiller sidste vinter da hun skulle tage på ( hun har svært ved at holde hul om vinteren hvis man ikke er hurtigt til at forebygge )+ slf. wrap.
    I år får hun noget der hedder sixteen plus ( hun er 28år ), det er en slags músli men det skal blødes op.

Hun får mad 3 gange om dagen + wrap og olie i fodret + vitaminer.

• #8   11. nov 2009 Hvad med føl foder? De giver jeg i hvert fald min fjordhest smiley

• #9   11. nov 2009 Altså nu få min hoppe breeder som både er til føl ungheste og hoppe ifol som dækker nok følfoder..

• #10   11. nov 2009 roepiller feder ikke, de mætter bare :o)
    Olie er godt for pels, hove osv. ligesom det er godt for os menneskers hård, negle og hud osv. og det er langtids energi, modsat korn, der er ret hurtig virkende. Men olie er også godt som tilskud til at holde hesten i huld.

• #11   11. nov 2009 jeg ved udemærket hvad olie er godt for men har hørt rigtig meget skidt om olie så har ikk lyst til og give mine heste dette efter alt det jeg har hørt

• #12   11. nov 2009 Du må du jo så selvfølgelig selvom :o)

• #13   11. nov 2009 Squire kan være lidt tricky at få huld på når han først har tabt sig, og lige for tiden mangler han lidt. Så den billigste løsning jeg har fundet frem til til ham (minimum af stivelse):

Roepiller
    grønpiller
    Lucerne
    Spillers Conditioning Mix (lille mængde)
    raps olie

Wrap ad libitum.

Det virker og det er det han har fået de sidste 4 år ca.

De andre i stalden får også roepiller da det er nemt at regulere huld med og giver en god mæthed.

Når jeg har en hest der virkelig skal fedes op, så får den hele armen med:

Roepiller
    Grønpiller
    Linamix
    Lucerne
    Olie
    Horsespeed
    (havre)
    Blue Hors Bodyguard pulver (mener jeg at det hedder)
    Mineraler/vit
    Wrap/hø ad libitum (god kvalitet)

Evt. brug Spillers Conditioning Mix i stedet for Roe/grønpillerne.

MASH er også guld værd for sådan en hest der lige mangler lidt ekstra. 4-5 gange i ugen. lunken - 15-20 min. opblødt.

Hvis du allerede har en fuldfoderblanding du er godt tilfreds med, ville jeg nok prøve bare at tilføje noget Linamix. Det koster, men det er virkelig godt.
    hmm.. det er lidt svært når man ikke kender hest og det nuværende foder helt osv osv. Men kunne forestille mig noget Linamix, BH Boduguard, Wrap i massevis, evt. olie og så noget af det du i forvejen fodre med - har ikke helt styr på mineraler/vitaminer i linamix, det er noget tid siden jeg har fodret med det.

Lidt gætterier herfra. Kan være at nogen har noget at tilføje/rette smiley

• #14   11. nov 2009 jah har selv brugt det før men ja tør ikk rigtig mere.. roepiller har aldrig rigtig været mig og mener heller ikk det rigtig feder

• #15   11. nov 2009 Og ville så nok holde mig fra byg!!!!

Stivelse.... Og det kan gå i benene. Det er en hurtig- for hurtig- måde at tilføre sin hest noget stivelse for at få den fedet.

• #16   11. nov 2009 Roepiller giver hestens mave og tarme noget at arbejde med, og i længere tid, dvs. at al den mad der følger med også bliver bearbejdet mere og dermed optaget - vil jeg tænke. Altså i stedet for en mindre mængde der bare bliver knaldet ned med minimal tykketid, så sutter, gumler, hygger de rigtig med roepillerne og jeg mener at det har en god indvirkning på hele systemet. OG så godt med lucerne i smiley

Læs evt. inde på 'røgt og pleje' på Hestenettet.dk
    Der står også en hel masse synspunkter og erfaringer.

• #17   11. nov 2009 Hvis hun skal fedes op så er 5kg wrap for lidt..

Du skal nok sætte den tre dobbelt op..
    Men hvad med melasse? Det skulle rigitg give noget sul på kroppen smiley

Og du kan bruge mash til at stimulere hendes appetit smiley

• #18   11. nov 2009 Linamix er super godt hvis du har en hest der skal tage på, brug 200 g pr 100 kg hest, indtil den er oppe i huld og derefter 100 g pr 100 kg hest. Det har også mange andre gode egenskaber.

Roepiller fylder ja, men det har også en rigtig god indflydelse på fordøjelsen, og kan derfor hjælpe en hest der skal tage på, da bedre fordøjelse, betyder bedre udnyttelse af foderet. Der skal jo bare ikke bruge så store mængder så, jeg vil nok sige 100 g pr måltid.

Og til heste der ikke får ALT det hø den kan æde (siger jeg ikke at din ikke gør) så skader fyld bestemt ikke, en hest fungere bedst hvis maven er fyldt hele tiden

• #19   11. nov 2009 jamen min hoppe for breeder, havre, valset havre og horse mix lucerne. og en masse gulerødder. hun flytter nå hun kommer hjem fra dyreklinikken på en gård hvor hun bliver fodret 7 gange om dagen så håber det hjælper =)

Mash er på listen hvad jeg skal ud og købe imorgen og regner med hun skal have hver dag om eftermiddagen nå ejg selv er derude og kunne give =)

Skal også ud og købe majs som hun skal til også og have

• #20   11. nov 2009 Overså lige at hun kun får 5 kg wrap, får hun ingen hø også så.

Det første du skal gøre hvis du har en hest der skal tage på, er at give den alt det hø/wrap den kan æde. Det er klart det bedste, mest effektive, og giver den sundeste hest

• #21   11. nov 2009 min hoppe skal ikk sættes op i wap da det er utolig lækker wap som er af super kvalitet højere end andet normalt =)

• #22   11. nov 2009 Vær opmærksom på hvordan majsene er behandlet, er det ikke som minimum poppet, så udnytter hesten ikke ret meget af det, og den ufordøjede stivelse giver problemer i tarmene

• #23   11. nov 2009 Du gør intet godt for din hoppe ved at fylde hende med krybbefoder, og så ikke give hende mere end 5 kg wrap. Det får du ingen sund hest ud af, og du vil muligvis ikke kunne få hende til at tage på.

Hvor stor en hoppe er der tale om, for det lyder enten som ufattelig meget krybbefoder, eller ufattelig lidt wrap

• #24   11. nov 2009 Har du da fået lavet analyse af wrappen siden du ved at den er så god?

• #25   11. nov 2009 Suk suk der stå ingen steder hvor meget jeg bruger af hver jo.
    Pt såt hun på klinikken så pt få hun intet af dette.

Har du et bud på hvad der feder eller ej ellers så lad være emd og komentare du ved jo ikk engang hvem der er alt om eller hvor meget der er af foderet.

• #26   11. nov 2009 og labaniet fik lige formuleret det som jeg prøvede og ikke var helt sikker på med roepiller - Fordøjelsen, hehe. Det ord kom bare ikke lige til mig ^^
    Horsespeeden har jeg også været lidt forsigtig med da jeg har hørt meget om det med majs og hvordan de skal behandles.

Men syntes virkelig at du skal investere i noget Linamix Camilla, det vil du ikke fortryde.
    Og selvom wrappen er god, så er det bedst for hesten og have så den hele tiden har noget at gumle i. Den er skabt til at spise 16 timer i døgnet (nippe til græs), så jo mere du kan få aktiveret dens mave og tarmsystem med grovfoder, jo bedre og jo lettere bliver det at fede op på den.
    Evt. de 5 kg wrap og så ellers ha hø liggende til den i boksen - bare lige akkurat nok til at den ikke begynder at trække det rundt som strøelse.

Men det skal helt sikkert nok blive godt med foderautomater - 7 gange dagligt lyder virkelig lækkert smiley

• #27   11. nov 2009 Nu ved jeg ikke hvad din hest vejer, men en hest skal helst have 1,3-2% af hestens vægt i wrap, og 1-1,5% hvis det er hø. Det har jeg altid fået afvide af min dyrlæge.
    Men har også hørt betfor(det skal også blødes op i vand) skulle være godt, men har ingen erfaringer med dét ^^

• #28   11. nov 2009 Camilla: Labaniet ved hvad hun snakker om smiley Hun laver foderplaner og har sat sig ind i tingene smiley

Så bare tag det som et råd, ikke noget du skal og at alt er forkert.

Det er ikke foderet i sig selv der feder, det er mere fodringen - altså hvordan foderet gives.
    Hvis man f.eks. giver den al dens krybbefoder på én gang og de 5 kg hø. Ja så er 1 time ud af de 24 timer gået med at spise, og resten af tiden står maven tom og 'slider' på fordøjelsen.

Så smid 10kg hø i boksen til den. 5kg wrap, de 7 måltider - med noget Linamix vil jeg anbefale - og så Mash. Dog vil jeg anbefale at starte langsomt op på mashen, giv hende 3 gange den første uge så hun lige vænner sig til det smiley

• #29   11. nov 2009 Jeps glæder mig goså rigtig meget til det med foderautomaterne men fuck da det koster men er selvføgleig penge værd ekstremt smart det få alle mine heste .. derop også for de ikk stå og keder sig de er på græsfolde fra 8 til 16 =)

men vil prøve og tjekke det der linamix ud er det bare sådan ngoet pille noget ? sådan ngoet man køber i spande eller hvordan havd koster det ca.? skal nemlig til land og fritid imorgen

• #30   11. nov 2009 selvom wrappen er god, så sker der jo ikke noget ved at sætte det op, ikke andet end hun tager på.. Og selvom det er godt wrap så er tørstofindholdet mindre i wrap, og derfor bliver hestene nødt til at have mere af det, i forhold til alm hø...

Synes besyemt også du skal sætte wrap rationen op smiley

Men hvis du ikke synes det, ja så er det jo sådan og så er det svært at hjælpe smiley

• #31   11. nov 2009 og det var bare et meget firkantet og vildt eksempel jeg gav med den ene fodring, en gang dagligt. Ved godt at det ikke er sådan hun får foder, det var blot for lige at 'male et billede' af hvad jeg mener ^^

Men det lyder jo også til at du har fået et par fif med på vejen nu :o) Håber at hun bliver tiptop fin igen smiley

Jeg var skeptisk overfor Linamix indtil i sommers hvor jeg så fik en hoppe til hingst der virkelig bare lignede noget der var løgn. Hun stod hos mig i 3 uger, og Linamix og hø ad libitum gjorde bare underværker smiley

• #32   11. nov 2009 Så må du jo oplyse hvilken hest der er snak om hvis du vil have bedre vejledning. Jeg svarer lige nøjagtigt på dit spørgsmål. og 5 kg wrap er bare ikke nok til en hest der skal tage på, hvis ikke den får hø også, så er det fuldstændigt ligegyldigt med alle de fine ting du putter i hesten, den får ikke nok ud af det, hvis den ikke får stråfoder nok. Det første man gør til en hest der skal tage på er at give den hø eller wrap ad libitum, tager den ikke på af det, kan man begynde at øge krybbefoderet. og finde fodermidler som feder.

Nej du skriver ikke mængder på, men jeg går ud fra at den får breeder så den er dækket ind med vitaminer og mineraler, og derudover giver du havre, valset havre og vil give majs og noget mere som feder. Det er meget. Hvis du er nødt til at finde flere ting, vil man naturligt gå ud fra at det den allered får så meget af det andet, at det ikke er muligt at sætte det op

• #33   11. nov 2009 Hun ville jo altid nå og æde alt det wap og hø og jeg fodre kun med wap..

og jeg ved udemærket at det ikk hjælper og give hesten det hele på engnag også derfor de ni få foderautomater som giver 7 gange om dagen go ved hvert måltud over det ud i 1 til 12 gange(alt efter hvad man vælger) i små potioner så det ikk kommer ud på engang

• #34   11. nov 2009 Det er ikke alle land og fritid der har Linamix, men tror nok at de har det mere på sjælland end hernede i sydvestjylland hvor jeg holder til.

Det er en stor sæk på 20-25kg. Det er pelleteret (hørfrø mm. - mega godt for tarmflora og i det hele taget optagelse af foder i fordøjelsessystemet).
    Jeg tror nok at jeg gav 340,- kr for en sæk eller noget i den retning. HELT VILDT! Men det betaler sig virkelig. 1-2 sække og så burde du kunne have din hest trappet så godt op at den vil kunne fungere på det normale foder og masser af hø/wrap. Hvis du sætter hende op i hø (hvis det er muligt) så tror jeg du kan nøjes med 1 sæk, og så fodre sammen med noget af det andet foder du har. og den lækre mash.
    Ved selvfølgelig ikke hvor meget det er hun mangler at få på kroppen, men hvis det er Goldi der også giver mælk, ja så er det bedste som du kan gøre for hende at give hende mere hø/wrap da det holder sig på kroppen - er min erfaring.

• #35   11. nov 2009 jamen hvordan køber man det linamis hvad koster det ca noget man få i spande eller sække eller hvordan..

Hoppe få ikk wap før hun kommer hjem fra sit klinik ophold og da hun ikk er vant til wap skal hun ikk bare have smidt jeg ved ikk hvor meget i hoved

• #36   11. nov 2009 hehe jah nu kan ejg ikk læse tysk så få ikk emget ud af den side =) men ville hjælpe med et sted i danmark og helst sydsjælland

• #37   11. nov 2009 Linamix købet i 20 kg sække mener jeg det er, og koster 250 kr for en sæk. Det forhandles desværre ikke i land og fritid (har jeg selv kørt forgæves efter det)

Her kan du finde forhandlere:
    http://www.equifirst.eu/index.cfm?Id=6

Tak for opbakningen *Skovsminde *, man kan godt gå hen og miste lysten til at hjælpe andre herinde, når man får sådan en sviner for det (det er desværre ikke første gang jeg oplever det)

• #38   11. nov 2009 Ved godt at du godt ved at de ikke må få det hele på en gang. Det var bare for at forklare fordelen ved at have noget stråfoder til at give fylde.

Men, igen, så tror jeg også at det bliver godt med de mange måltider smiley

Bare prøv at give hende alt det du kan af wrappen (snup den fede nabo hests wrap :oP) ej - det gas xD Den skal jo også have til maven. smiley

Angel æder som et hul i jorden. Hun spiser lige så meget hø og wrap som Max, ja endda mere. Det er helt tosset. Til gengæld prøver jeg at holde hendes krybbefoder nede - hun er altid lidt spinkel, så hun er også lidt en kunst at fodre på, men nu hvor hun får hø ad libitum er det blevet meget lettere og billigere smiley

• #39   11. nov 2009 Nu ved jeg ikke hvilken side du kommer ind på, men jeg kommer ind på et kort over danmark hvor alle forhandlere er markeret ind på

• #40   11. nov 2009 sviner skam ikk men måske du skulle forhøre dig noget mere inden det er.. Har skam også forstand på foder men da jeg gerne vil fede min hoppe og hingste dreng hurtigste muligt op også derfor jeg nu flytter mine heste og få de her foderautomater og nu skifter over til wap istedet..

• #41   11. nov 2009 haha nu det bare mig det var tysk ejg så men man kunne jo lgie smart skifte sprog hehe.

Men altså hvordan kan man få det hjem derinde fra hjælper rigtig nå det er i jylland?

• #42   11. nov 2009 vores land og fritid i lustrup har haft det. Men de har det ikke længere. Så det er ikke noget de normalt forhandler smiley
    men man kunne jo håbe smiley

Ja selvfølgelig skal hun så startes langsomt op med wrap når hun ikke er vant til det - det kan jeg godt forstå smiley
    Sådan er det jo med alt foder , stille og rolig opstart. Du skal nok få mere føling med hvor meget wrap hun kan og skal have når hun er vænnet til det og i begge er inde i staldrutinen.
    Hvis du kan få fat i en smule hø er det en god ide at give hende det sammen med wrappen her under opstart, ikke meget, bare lidt. Det vil gøre det mere skånsomt for hendes mave.

Når jeg får ny hest i stalden plejer jeg at give den noget pulver til at stabilisere tarmfloraen (så det nye foder og forhold ikke stresser dens fordøjelse -> for at forebygge mavesår og kolik). Jeg ved ikke hvad det hedder, men kan anbefale det også, nu når hun skal et nyt sted hen og skal startes op på wrap.

Det var lige alle de små forslag jeg kunne komme i tanke om. Håber at du finder noget der kan bruges hos land og fritid smiley Måske er der også nogen derhenne der ved lidt om det - bare husk at hold øje med at der ikke er for meget korn i de blandinger/tilskud de foreslår. Deres egen blanding f.eks. er der meget havre/byg i.

• #43   11. nov 2009 Jeg rådgiver ud fra de oplysninger folk giver, vil de have bedre rådgivning, må de komme med tydeligere informationer.

Hvis du nu kigger ordentlig efter istedet for at skal være på tværs, kan du se at kortet er over hele DK, og hvis det ikke er nok kan du klikke på linket til forhandlerlisten, som er delt op i sjælland, jylland og fyn. Sjælland har langt flest forhandlere

• #44   11. nov 2009 De er også forskelligt hvordan folk læser det man skriver.

Labaniet har nok forstået det hårdere end du mente det, og du er nok kommet til at skrive det hårdere end du mente det.

Man kommer hurtigt til lige at gå lidt på fløjten når man føler at folk de siger til en at man er dum hvis ikke man gør sådan og sådan, men det er slet ikke sådan det er ment her er jeg sikker på.
    Det kan bare være svært at råde/få råd nogen gange da det let kommer til at føles personligt (især når det jo er ens hest og pasningen af den man snakker om). Så det gælder om at læse med flere forskellige briller på på én gang.
    Jeg kommer også tit til at tage beskede irriteret til mig, hvor jeg så efterfølgende snakker mundtlig med personen og finder ud af at det slet slet ikke var sådan at det skulle forståes - man kan jo ikke høre stemmen når man læser.

Og man kan også nemt komme til at skrive lige lidt for anklagende/opfarende/sur - og så noget tid senere indse at det måske slet ikke var sådan at tingene var.

hehe. Så der gik jeg vist lidt i selvsving. Sry vil jeg lige sige xD det er over min sengetid smiley

• #45   11. nov 2009 *Stutteri Bjørholm* -laver foderplaner- (Labaniet)

jeg er vist bare ikk særlig hurtig idag.. Har fundet det.. er total død efter den lange tur med hestene på dyreklinikken =)
    men mange tak

og ja også dig *Skovsminde *
    Altid en fornøjelse. men ja må lige kigge på det nu vil lgie starte roligt op også se hvordan det går med det..
    Der er desværre intet hø på stedet men går nok
    Tak for forslagende. mange af dem var lig mine egne men ja kan godt være jeg så dropper majsne måske.

• #46   11. nov 2009 haha er også over min sengetid men ja man skal passe på nå man skrive da det kan være utolig svært og finde ud af folks tonefald på skrift og er også sådan de fleste misforståelser kommer nå man skriver sammen =)

• #47   11. nov 2009 Labaniet: Camilla prøver ikke på at være på tværs, hun spørger bare mere direkte og svarer måske lidt kort. Men vi har jo ikke alle lige nemt ved at formulere os og få vist hvad vi egentlig mener.
    Og nu prøver hun også at slutte af med en god og venlig tone smiley
    Og det at kunne overskue en hjemmeside og læse tingene rigtigt kan også tage tid smiley

Håber at du fandt frem til det Camilla. Jeg har også indtryk af at der er mange flere forhandlere af linamix på sjælland. Der er i det hele taget rigtig mange forhandlere af hestefoder derovre :o)

• #48   11. nov 2009 Jamen så tror jeg også hellere at jeg må takke af for i aften.

Altid hyggeligt med en lille menighedsudveksling med andre hestefolk. Det er det der giver erfaring smiley
    Jeg har endnu også meget at lære omkring fodring af heste. og dyr i det hele taget. Men det interesserer mig rigtig meget.

Ja du må godtnok være træt nu Camilla - det har været en hård omgang for jer alle. Håber på bedring for føllepigen smiley

Nat nat

• #49   11. nov 2009 Jeps jeg sys dog jeg har lært nok idag =) Om hovbylder og sådan.. min første hest med hovbyld eller føl =)

Vil også smutte i seng nu nok i bad først lugter så langt væk af hest at jeg selv kan lugte det haha også det slemt.. ikk sikker kæresten vil ligge i seng med mig såh hahaha

• #50   11. nov 2009 MIn får rapsolie og masser af hø da han også gerne skulle tage på smiley

Kommentér på:
Foder som feder

Annonce