{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.760 visninger | Oprettet:

Kramper i hals og ryg (Hurtige svar) {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg har lige haft mit livs marridt i ca. 30min..

Jeg gik over for at give wrap, og begge hestene spiste..
Men kort tid efter begyndte Anton (min 5års vallak) at gå rundt, ud og ind af løsdriften, han kunne ikk rigtig finde ro, og det lød som om han forsøgte at synke noget men ikk kunne.. jeg gik så ud foran løsdriften, han gik så ind igen, og begyndte at stå op af muren, kunne se han fik kramper i halsen, og begyndte at krumme ryggen opad..

Gik i panik og ringede til min far som sagde jeg skulle gå med ham, det gjorde jeg jo self.
Han stoppede ind i mellem hvor han bar fik de vildeste kramper først i halsen derefter i resten af kroppen..
Jeg var tudefærdig..

Min far ringede så og sagde jeg skulle forsøge at få ham til at spise og drikke..
Så jeg løb ind efter noget rugbrød, og en sprøjte som man normalt giver medicin med..

Han ville ikk drikke så forsøgte med sprøjten og det gjorde da at han fik bar lidt at drikke..
Spise det var helt umugligt han ville knap nok åbne munden, og han blev ved med at forsøge at komme ind til væggen..

Jeg gik så med ham igen, og denne gang krampede han stortset ikk..
Så gik ind igen og smed rugbrødet i kryppen og endelig spiste han..

Han ser ud til at have det fint nu, men tjekker han resten af dagen op til flere gange..

Er der nogle af jer der har prøvet dette??

Skal lige siges anton betyder ALT for mig, havde jeg ikk haft ham havde jeg ikk levet den dag idag.. så derfor gik jeg fuldstændig i panik.. græder stadig og er stadig bange for at han begynder på det igen.. var virkelig ubehageligt.. har mistet heste og andre dyr før, har stået med syge heste før, men det her det gjorde virkelig ondt, var virkelig bange for at miste ham..

Håber nogle vil skrive om de har hørt om det eller prøvet det..
Havde bar brug for at komme ud med det til nogle..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kramper i hals og ryg (Hurtige svar)
  • #1   16. nov 2009 Kan det ikke have været spiserørsforstoppelse, hvis han har spist for hurtigt?

• #2   16. nov 2009 Det er spiserørs forstoppelse !

• #3   16. nov 2009 Tror os det har været noget der har sat sig fast.. tror ikk han har spist for hurtigt, for han er en hest der spiser meget roligt.. men kan jo være han lige har fået for meget ind i munden på en gang.. men var bar rigtig ubehageligt

• #4   16. nov 2009 ja det lyder som spiserørsforstopning. Der hvor jeg har hest var der også en som fik det da den Slugte det for hurtigt.. Man skal bare massagere dem under halsen altså ved spiserør osv.. det løsner det så det kan synkes.. men ja meget grim oplevelse. den har jeg heldigvis stadig tilgode

• #5   16. nov 2009 ditte B
    Ja jeg var os henne og mærke om jeg kunne mærke noget kunne jeg ikk så gik bar vidre med ham.. men ja håber aldrig du skal opleve det er virkelig ulækkert

• #7   16. nov 2009 ring til dyrlægen også skal du få vand i hesten og massere maden ned nå du få vand i den da det kan hjælpe me dog løsne det..

• #8   16. nov 2009 Camilla Mathiesen, nu med pony smiley . .
    de har stadig masser af græs på folden og er et stykke tid siden de begyndte at få wrap derfor virker det mærkeligt i mine ører..

han ville heller ikk spise overhovedet.. men da der ikk var noget at se på ham spiste han med glæde og går og hygger sig ude på folden nu..

Min vigtigste tanke var bar at få ham til at drikke for når jeg selv har noget galt i halsen drikker jeg og så går det okay over..

Men bliver der noget igen sener idag er det self. dyrelægen der bliver kontaktet

• #9   16. nov 2009 Hestetosse M
    Fik os vand ned i ham, og som skrevet har han det fint nu.. ville bar gerne ud med det og hører om nogle havde haft samme oplevelse

• #10   16. nov 2009 Det som Camilla Mathiesen skrev er jeg enig i haha smiley

• #11   16. nov 2009 Han drikker nu igen uden problemer:) Holder øje med ham resten af dagen, og bliver der noget ringer jeg til dyrelæge med det samme

• #12   16. nov 2009 Bare pas på med maden det næste døgns tid. Nu kan hans spiserør godt være lidt hævet og irriteret der hvor klumpen har siddet. Så opblød foderet - og undlad mere stråfoder indtil i morgen.

Min Max slap ud af sin boks i sommers, og spiste roepiller. DET var et mareridt. på et døgn. Godt at han er en stor og stærk hest. Han måtte ikke få andet end opblødt kost i 2-3 uger (de får så altid opblødt hos mig) og hø måtte han ikke få noget af før efter 4-5 dage, og der skulle jeg vande det og putte det i hønet så han ikke fik for meget for hurtigt.
    Han spiste ellers også fint bagefter, men det kunne risikeres at det sad fast igen.
    Han er heldigvis helt ok nu. Der var ellers risiko for ardannelse da det havde siddet der så længe.

Dyrlægen var ude to dage i træk hvor vi havde slange langt nede i ham og spulede med vand og noget olieagtigt jeg ikke kan huske hvad hedder. Sådan en kæmpe hest med kramper som ikke syntes at det er sjovt med en slange ned i næsen og svælget er ikke sjov at stå med. Han måtte have beroligende anden gang da han var ved at gå fra forstanden af smerte og irritation. Han fik inden det - første gang dyrlægen kom, noget lindrende til at få musklerne til at slappe lidt af i fordøjelsessystemet.

Men en rædselsfuld oplevelse er det i hvert fald. Roepillerne er gemt bedre væk nu så det forhåbentlig aldrig gentages.

God bedring til din kære hyps smiley

• #13   16. nov 2009 *Skovsminde *
    Anton for slet ikk foder.. han for kun græs og wrap.. men regner heller ikk med at han for noget wrap før imorgen og så bliver det kun hvor jeg kan se på at han kan styrre det.. for vil ikk opleve det igen..

Puha jeg havde ikk kunne klare ret meget mere end den halve time så havde jeg sku nok bukket under er jeg bange for..

• #14   16. nov 2009 som andre skriver... smiley

dejligt det går bedre - det er aldrig rart at opleve den slags.

bare af nysgerrighed - hvorfor ringe til din far, og ikke til dyrlægen? .-)

• #15   16. nov 2009 ¤ Marie-Louise - Nu med Gero ¤
    Er ren reflex.. hver gang jeg går i panik ringer jeg til min far..

Bla. var jeg bange for han havde kolik på et tidspunkt fordi han ikk ville rejse sig, der ringede jeg til min far, viste sig heldigvis at det bar var fordi han var doven haha og ikk gad rejse sig:)

Da vi havde indbrud hjemme hos mig, hvor jeg vågnede og gik ud og tog indbrudstyven i at stå inde i vores hus var det os min far jeg ringede til og ikk politiet..

Så ren reflex..

• #16   16. nov 2009 Hejsa.. godt det er blevet bedre med ham.. smiley Men ja det lyder til at have været spiserørsforstoppelse.. Det er ikke længe siden, at mit plag havde det.. Man kunne dog ikke se noget på hende.. Men pludselig begyndte hun bare at stå og savle og der kom slim ud af munden på hende.. Men hun virkede stadig glad og frisk, og du kunne ikke se noget på hende.. kun med det slim.. Vi var nogle stykker der skiftens til at fjerne slimen fra munden på hende.. og hun nægtede også at åben munden.. men vi fik skyllet munden grundigt op til flere gange.. og til sidst ringede jeg efter en dyrlæge da det ikke blev bedre.. Spiserørsforstoppelse kan komme af mange ting.. Men hold øje med ham den næste stykke tid.. smiley

• #17   16. nov 2009 Team Damgård.. Stine..:) .
    Lyder ikk rart, så vil jeg heller have at han viser der er noget galt.. men ja han har det meget bedre, har været lidt sløv men ellers har der intet været, han har galopperet, spist og drukket vand.. så har ro i sjælen igen:) har været ude ved ham med max 1times mellemrum, men i den time gik jeg oven på hvor jeg kan se ham så kiggede til ham min. hvert kvarter.. og der har intet været siden:)

Har valgt ikk at give dem wrap idag.. men begynder stille og roligt igen i morgen, og så for de kun mens jeg er til stede.. ind til jeg er sikker på han har styr på det igen:)

Kommentér på:
Kramper i hals og ryg (Hurtige svar)

Annonce