{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.247 visninger | Oprettet:

hjælp forslag til energi der ikk feder {{forumTopicSubject}}

Jeg har før stillet foderspørgsmål vedr. vores skønne men for tykke pony.

Han får nu 2 x 1/2 liter roepiller (inden opblødning) dem uden sukker. Der er blandet et par håndfulde smagsforstærker med urter i, for ellers spiser han dem ikke.

Han får ca. 5-6 kg hø i døgnet og det serveres i småmasket hønet iblandet byghalm for at han har til hele natten.

Han får en portion æbler og ca. 3 kg store gulerødder han kan hygge sig med at gnave i stykker.

Han er dækker 100% ind med vitaminer og mineraler og har en smuk pels, sunde hove osv. men han virker til at mangle energi til at arbejde.

Han er bevægelsesøkonom og vil hellere stå stille og hygge end lave det helt vilde, men han virker mere energiforladt end han plejer at være.

Han skal stadig tabe sig en del, så er der nogen med gode forslag til energitilskud, der ikke bidrager til kaloriebudgettet eller bidrager minimalt men giver det kick han har brug for til at præstere.

Han er dressurpony og bliver redet 5-7 x om ugen af ca. 1 times varighed. Hvis det kun er en hygge tur med skridt, kan det godt tage længere tid.
Han er 144 cm og vejer omkring 430 kg.
Han får også en jernberiget mikstur "Propell Plus" i rette dosering.

Lizet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp forslag til energi der ikk feder
  • #1   7. dec 2009 Elektro lytter bruges ofte til heste der mangler energi. Om de feder, ved jeg ingenting om.

  • #2   7. dec 2009 jeg har haft præcis det samme problem med min pony. havren går direkte i hjernen på de fleste heste (siger man) men du kan ikke være sikker på det passer, min pony, har overhovede ikke ændret sig spor, men fx. min venindes hest, den bliver totalt damp hvis du giver den noget så det er forskelligt.

    og JA havre FEDER. smiley


  • #3   8. dec 2009 Vi har samme problem med sultan engang imellem.

    Gå ned og køb noget HÆMOLYTAN. Det er et mirakel-middel.

    Der står bagpå hvor lang tid hesten skal have det, og dét virker!!
    I løbet af ingen tid har hesten fået markant mere energi...
    Sultan reagerer så godt på det at vi ikke skal give ham en hel kur for ellers kan vi ikke kontrollere ham...


  • #4   8. dec 2009 du skal prøve at fodre med lucerne eller anden energi givende grovfoder. hvis du giver hesten havre og byg indeholder det en del stivelse som også er fedende i for store mængder. i lucerne får hesten en masse andre vigtige ting, der er med til at holde den i flot stand samt få en flot pels.

    det næste kan simpelhen være at give din hest en dag fri 1-2 dage og fodre som normalt, så har du også en meget gladere hest smiley men hvis det er fordi din hest er "fed og doven" tror jeg simpelthen bare det kræver tid smiley


  • #5   8. dec 2009 Havre feder, da det er fyldt med kalorier, og hvis hesten ikke arbejder hårdt og forbrænder alt havren, tager den på.
    Jeg gav Swoop noget tilskudsfoder fra Hippolyt, men det mest effektive var noget speciel olie fra Brogaarden - Og han blev ikke fed af dét. (Han er en nøjsom hest, og tog først på af havren og olien, da han kom på græs i sommers) Men for mig lyder det som om, at den får for lidt mad.
    Prøv evt. at giv den Suregrow fra Brogaarden også, det gav vi vores forfangne pony og vores fede hoppe. smiley


  • Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
    #6   8. dec 2009 Der er ikke noget bestemt foder der er optimalt for alle heste. Det afhænger helt af præcis hvad din hest mangler. Hvad der er godt for nogen duer ikke på andre. Havre kan tænde heste ved en "kemisk forbindelse i hjernen"
    Din hest kan mangle B vitamin som viser sig ved enten tegn på stress ellersløvhed.
    Betfor er et godt produkt af tørrede roefibre og melasse og indeholder meget letfordøjelig energi uden stivelse. Så du kan give din hest mere energi med Betfor. Husk det skal blødes op i vand mindst en time inden udfodring.
    Hilsen Lone


  • #7   8. dec 2009 Hej
    jeg havde også samme problem med min oldenborger med hensyn til energi, han fik alle de vitaminer han skulle have, så fik jeg afvide at det kunne være at han manglede b-vitaminer, så det får han nu og hold da op det har hjulpet kan ikke få fremdrift eller noget hvis han ikke får dem.
    prøv det !


  • Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
    #8   8. dec 2009 ps. husk hø feder

  • #9   10. dec 2009 Hej.

    Du skulle tage at sætte mængden af ropiller ned til ca 300g uopblødte piller pr. fodring, og så give hesten 1 dl olie dagligt i stedet for, æbler og gullerødder er fyldt med sukker, hvilket er tomme kalorier, og derfor ikke godt at give en overvægtig hest i store mængder, giv ikke mere end 1 æble om dagen samt max 10 gulerødder.

    Lucerne uden melasse er godt, hø feder kun hvis de har fri adgang til det og de æder konstant.

    Heste skal have minimum 1 kg.hø pr. 100 kg. hest pr. dag

    Elektrolytter og B-vitamin samt E- vitamin tilskud kan også give mere energi.


  • Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
    #10   11. dec 2009 Vibeke:
    Gulerødder feder IKKE. der er ingen kalorier i gulerødder. Hø feder da lige meget hvor meget de får. Feder chokolade også kun i store mængder?


  • #11   6. apr 2010 hej kan godt være at emnet er blevet lidt for gammelt, men vil lige sige at vores pony også havde tendens til lidt for meget sul.. vi fodrer nu med pony/islænder mix fra dangro, det er til ponyer op til 400 kg. det giver dem en masse at tygge på og der er alle de vitaminer de skal bruge. min pony har masser af energi og rider La dressur til distriktstæver.. du kan jo se ham på min profil ...

Kommentér på:
hjælp forslag til energi der ikk feder

Annonce