{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Husk hjelmen {{forumTopicSubject}}

Ved at der er mange der rider uden ridehjelm med rigtig dårlige undskyldninger (det er for varmt, den er grim, hesten gør ikke noget, jeg falder ikke af)

MEGET dumt

Min ridehjelm reddede i mandags mit liv!
Calle blev bange - hvilket kan ske for hvilken som helst hest! (Det er jo flugtdyr) Jeg mistede balancen og landede på ryggen og slog hovedet i jorden.

Kan ikke huske mere - hukommelsen er væk. Lægebil og ambulance kom ind i ridehallen - de troede at min ryg var brækket. Blev indlagt, og først udskrevet i går. Går nu på krykker, som jeg skal bruge i 4 uger pga dårlig ryg. Fik et meget kraftligt slag.
Sygehuset gjorde mig opmærksom på at jeg har været MEGET heldig

Så husk hjelmen!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Husk hjelmen
  • #1   11. dec 2009
    Den har ikke reddet mit, men Maja's ejers liv. Godt nok kan hun kun ride max. 15min i skridt i lammeskindssadel meget sjældent men i live er hun og hun kan gå rundt.
    Maja er idiotsikker, men hun er også et levende væsen.

• #2   11. dec 2009 Jeg er helt enig!
    Jeg kunne aldrig drømme om at ride uden hjelm, som du også siger - det er levende væsner, og der kan altid ske noget uforudsigeligt!
    Jeg har ofte hørt dressur-ryttere sige, at de jo bare rider i ridehal - og at der ikke kan se noget der - men det kan der! Hesten kan blive bange, få pludselige smerter eller andet som gør, at man bliver smidt af - det er altså ikke sikkert at man så overlever, hvis man falder af og tilfældigvis smadrer hovedet ind i barrieren - det kan sagtens give et kraniebrud!
    Jeg har prøvet et par gange at hamre hovedet ned i jorden meget hårdt, men takket være hjelmen - er der aldrig sket noget alvorligt..
    Jeg hader at ride tur med folk, som rider uden hjelm - hvis de falder af og får et kraniebrud - så står jeg pludselig med ansvaret!
    Jeg synes det er ganske uansvarligt og også egoistisk at ride uden hjelm - det er ikke kun én selv det kan gå ud over..
    Håber at det giver stof til eftertanke! smiley

• #3   11. dec 2009 Enig med jer andre. Har altid hjelm på, og hvis jeg skal ride tur el noget med andre, har de også hjelm på.
    Rider også på en rideskole hvor vi har gjort det til et krav at alle til hest skal have hjelm på. Vi skal også være et godt eksempel for de mindre ryttere *smil*

• #4   11. dec 2009 Jeg rider uden hjelm, og det kan ingen lave om på smiley
    Det er det samme som at jeg spiser kød, og det kan en vegetar heller ikke lave om på

Jeg er heldigvis den eneste jeg kan skyde skylden på hvis det går galt smiley

Men jeg ved hvordan og hvornår Rony reagere, det handler om at kende sin hest, og se faren før den kommer smiley

• #5   11. dec 2009 Allimac go Ynor: ja det handler om at se faren før den kommer, men den kan altså komme så hurtigt at man ikke har en chance - har f.eks. prøvet at en mand sprang ud fra et buskads lige foran os, han havde siddet helt stille derinde og man kunne på ingen måde se ham, Queen fik et chok, jeg blev dog hængende, men det var godt nok på et hængende hår..

Jeg rider altid med hjelm, har været glad for den et par gange efterhånde... Den generer mig nu heller ikke - tjo, måske på de helt varme sommerdage, men ellers er det for mig ligeså naturligt som at bruge sele når jeg kører bil...

• #6   11. dec 2009 Hmm.. Jeg lærer ikke af mine fejl idesværre ^^;
    Faldt engang af, og landede på hovedet på vejen (asfalt)
    Hjelmen var ikke psændt, men den var der..
    Desværre går jeg ikke op i min hjelm. Jeg glemmer den gerne hvis det er muligt.

• #7   11. dec 2009 Patricia B
    Helt enig. Hesten er et flok og flugt dyr.
    Så lige meget hvor godt man kender den, er man aldrig helt sikker i uventede situationer.

• #8   11. dec 2009 Tænkte bare på at hvis man nu rider og der sker noget pludseligt, som hverken hest eller rytter kan forudse. Ja, så er man altså lidt på den.. Så handler det jo ikke om at kende sin hest, men forhåbentligt om at være så heldig at man ikke slår sig i faldet....

• #9   11. dec 2009 Må indrømme jeg også er en af dem der godt kan "glemme" den i farten. Rider med hjelm 95% af gangene, men ind i mellem fortrækker jeg bare at ride uden.

Det er jo op til en selv, og synes ikke folk kan tillade sig at kritisere. Det er trods alt kun mig selv jeg udsætter for fare når jeg rider uden hjelm, så det må også kun være mig selv der kan træffe det valg.

• #10   11. dec 2009
    Man er nemlig på den.
    Maja er en hest der aldrig bliver bange, meget sjældent - der skal meget til og det der skulle til en dag var at en skraldespand blev væltet lige rundt om hjørnet på et hus også blev dyret sku bange og satte i fuld firspring der ud af. Heldigvis sidder man altid behageligt også selvom hun stikker af så lod hende løbe, men havde hun været en der bukker, springer til siden, stejler mm. når hun blev bange så var jeg faldet af.

Maja er heller ikke en hest der laver bukspring, så det er jeg ikke forberedt på. Men en dag mente hun åbenbart at hun lige skulle lave to gevaldige hop med røven også lå jeg på jorden fordi jeg ikke var forberedt på det.

Heste er et dyr, dyr er et levende væsen hvis handlinger man ikke kan kontrollere eller forudsige.

• #11   11. dec 2009 Cecilie: Hader også cykelhjelmsargumentet - min mor er godt gal over at jeg nægter at bruge den, hun kan ikke se forskellen, men ja, min cykel bliver ikke lige pludselig forskrækket, så rart at jeg ikke er den eneste med det synspunkt smiley

• #13   11. dec 2009 Ja jeg har prøvet det samme skulle springe og faldt ind i en støtte istedet og huskker kun sygeplejsken ved min seng hvis jeg ikke havde haft hjelmen på var jeg sikkert ikke i live i dag så jeg rider altid med hjelm.

• #14   11. dec 2009 har i så overvejet dem som rider uden hjelm at hvis det sker jer noget fx. i falder af og får et kraniebrud, så er det da ego at vi andre så skal stå med en død person, evt også hest, vi skal ringe til 112 og forklare situationen m.m. Det ligesom at køre uden sele, alle er HELTE indtil at de en dag er døde eller handicappede også tænker man tilbage på hvorman man ikke brugte den skide sele eller ridehjelm.!

• #15   11. dec 2009 Piger piger piger ,
    Nej , Cyklen kan ikke lige pludselig blive bange, Men det kan chufføren der sidder bag rettet , som måske lige skrev en besked på sin tlf , eller pillede ved Radioen, Køre ikke selv med cykel hjelm , Men sys bar det var en dårlig undskyldning i lige kom med der . smiley
    Sorry , Var nød til at sige min mening . smiley

• #16   11. dec 2009
    Cykel dyr heller ikke her.
    Min cykel er ikke et dyr der pludselig stikker af. Samt at hvis folk overholder færdselsreglerne og jeg selv gør, så burde ingen komme til skade. Men derimod kan jeg ikke kontrollere hvad dyret gør.

• #17   11. dec 2009 Du kan da heller ikke kontrolere hvad de andre billister gør ?

• #18   11. dec 2009 Jeg rider for det meste også med hjelm, men nogle gange, så glemmer jeg den i farten, og nogle gange tager jeg den af...'
    Men hvis man falder af, og der sker noget, når man ikke har hjelm på, så dækker forsikringen ikke. !!!!!!
    Jeg har oplevet mange farlige ting med hest, også hvor jeg selv har været offeret...
    Men Det meste handler om a kende sin hest, vide hvordan den reagere, og så selv kunne reagere på det.. !!! Jaa. Der kan komme en fulg flyvende lige op i hoved på hesten, men min er ligeglad.. !!! Det er tydligt a mærke på mine, hvornår man skal være opmærksom. !!!

• #19   11. dec 2009
    Jo, hvis de overholder færdselsreglerne og det er hvad en hver fornuftig dansker burde gøre :o).

• #21   11. dec 2009 Heeh , Jaa . Men hvis man kigger på statistikken over døds fald i trafikken, Så går den jo imod at de kære danskere overholder reglerne .. smiley

• #23   11. dec 2009 Signe&gylfi
    Hvis du nu læser det hele , kan det være du kan fælge lidt bedre med ,

Der er nogen piger der skriver længere oppe at de ikke cykler med cykel hjem , men rider med ride hjem , Grunden til de ikke cyklermed hjelm er fordi cyklen ikke har sit eget "liv", Og så siger jeg at man ikke kan sammenligne det , Netop fordi der sker flere ulykker i trafikken end på hest , Forstår du det bedre nu ? smiley

• #25   11. dec 2009 Heeh . Det okay .. smiley

• #26   11. dec 2009 Sofie - Det er derfor man altid skal opføre sig som om at alle andre er idioter, når man færdes i trafikken. Man kan også blive kørt ned når man går en tur langs vejen. Der er ikke større risiko, bare fordi man sidder på en cykel - så skal vi ikke også til at gå med hjelm, når vi går tur eller bare skal over vejen?

Jeg rider altid med hjelm, fordi min hest kan finde på at springe afsted, og jeg tør ikke tage den risiko, at lade hjelmen ligge. Min træner har også fortalt skræk historier om det smiley Hun var fx ude og ride min en veninde, der pludselig spurgte om de ikke skulle galoppere, og satte i galop med det samme. Min træner, der lste ikke var forberedt, var helt fortumlet, da hendes hest selvfølgelig satte efter i fuld galop. Hun nåede ikke at få samlet tøjlerne ordentligt, inden de skulle rundt i en sving, og så gled hesten. De gled flere meter hen ad en asfalteret vej, og hendes ridehjelm var FULDSTÆNDIG flænset op, og hesten havde kæmpe sår på siden, og der sad grus og sten i den. Og det er ikke det eneste. Hun er blevet slynget ind i spring flere gange, og har ligget bevidstløs, og fået hukommelsestab, og ridehjelmen har reddet hende hver gang. Hun er en rutineret rytter, der har redet adskillelige ungheste, så hun har selvf. fået mange flyveturer, og der har hjelmen tit reddet hende. Derfor rider jeg med ridehjelm.

• #27   11. dec 2009 Nej nej . Men det er bare prisippet . smiley

• #29   11. dec 2009 Os min .. smiley

• #30   11. dec 2009 Signe&Gylfi har fuldstændig ret!

Det er da respektløst over for ens familie og venner at man bevidst øger risikoen for at komme alvorligt til skade/dø til hest.

• #31   11. dec 2009 alser hvis man ikke kan lide ens hjælm så er der en være ting man ikke kan lide og det er ens briller
    1 man kan blive moppet
    2 det skal være merke ellers bliver man moppet
    3 de dugger når man rider
    4 hvis man ikke har haft briller og man er spring rytter kan det være svært at afstans bedømme springene
    så til jer der ikke kan lide jeres hjælm og tror at det er det værste ved ridning drop det
    eller hvis den er grim køb en ny og så siger i jamen en hjælm er mega dyr og hvis i finder en som i kan lide og i vil bruge den så køb den det kan rede jeres liv
    skriv hvis jeg siger noget forkert

• #32   11. dec 2009 Fedt skrevet ina . Respekt .

• #33   12. dec 2009 ride hjælmen er en god ting og hvad så hvis man sveder under hjælmen man er ikke den enste gå i bad efeter ridning og vask hår så svert er det ikke vi snakker og 10 min. her

• #34   12. dec 2009 selvom man cykler på småveje kan man dø. Cyklen kan vælte evt ved en punktering også kan man altså slå hovedet ned i evt. en kantsten og dø ved at man flækker hovedet fuldstændig! det har min far oplevet med en a hans venner...

• #35   12. dec 2009 Tina A - Du kan også gå lige så fredeligt hen langs vejen, snuble, og slå hovedet i en kantsten. Så vi må nok hellere begynde at have hjelm på, når bi går tur smiley

• #36   12. dec 2009 jeg vil bare sige at jeg red uden hjelm da jeg var 14 til 18 år, men pludelig blev jeg voksen og begyndte heldigvis og tænke mere over tingene.. Ville helst ik ende som en grønsag i en kørestol, eller ende livet så tidligt, det kan sgu gå galt for alle, alle kan falde af og lande uheldigt.. Ved mig var jeg heldig at der ik skete noget, men kan da godt stadig få lyst til og få hjelmen af på en varm sommerdag, men vil egentlig heller passe på mig selv og ha det varmt..
    Godt du havde hjelm på smiley

• #38   12. dec 2009 Til jer der rider uden hjelm, som siger 'det er kun mig selv der får skylden'

Hvor er i egoistiske!
    Hvad med jeres familie?
    Hvad hvis i falder af og bliver en grøntsag?
    Hvad hvis i dør?

- Det er virkelig egoistisk at tro at det kun går udover en selv..

Hesten er et levende væsen, som man IKKE kan forudsige,
    lige meget hvor godt man kender den!

• #39   12. dec 2009 ~Kathrine Lundqvist Olesen *springpony sælges* ~
    Nemlig!!!
    Det der skete for mig, kan ligeså godt ske for en anden.
    Ja Calle ER ung, og kan finde på narrestreger - men denne gang blev han altså virkelig bange! Kunne ligeså godt være sket for en anden rolig hest - de er flugtdyr.
    Folk er direkte tossede at ride uden hjelm - også selvom de siger de stoler på hesten m-m.
    De tænker bare ikke over at lige gyldig hvad er hesten altså flugtdyr - ligegyldig hvor glad og gode venner man er med sin hest!!!

Kommentér på:
Husk hjelmen

Annonce