{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bringe- og saletsele
  • #1   20. dec 2009 En salet-sele kan faktisk sagtens være en bringesele osse;o)

Bringesele er typen af "forenden" af seletøjet. Altså hvor bringestykket er en bred rem der går om bringen. En anden type er f.eks. en kumtesele.

Saletsele betyder at de remme/bøjler stængerne lægges i, er forbundet via en bevægelig rem der går op gennem rygstykket. Er ikke sikker på hvordan jeg lige skal forklare det, så håber du forstår hvad jeg mener:o)

På det man normalt mener med bringesele, er disse remme faste. Men på saletselen hænger de i en rem der går hele vejen gennem rygstykket, uden at være syet fast til selve rygstykket og kan derfor bevæge sig i forhold til hesten.
    Saletselen er en fordel når man køre to-hjulet vogn, da en tohjulet vogn er mere "urolig" i stængerne, og der er remmene/bøjlerne så bevægelige og det kan jo så opveje det lidt.

Gav det mening? Ellers må jeg lige prøve med et "tegn-og-fortæl-billede" ;o)

• #2   20. dec 2009 Åårh.. Forstår godt, hvad du mener! Men vil det så sige, at ofte er en saletsele altså også bringesele?
    Hvis nu man skal køre i vogn, og det ikke er en 2 hjulet, men 4 hjulet, gør det så en forskel om remmene/bøjlerne er bevægelige?

• #3   20. dec 2009 Saletselen kan fint bruges til 4-hjulet osse. SKulle jeg køre 2-hjulet ville jeg absolut foretrække sådan en

• #4   20. dec 2009 Ok.
    Har så hørt at, hvis man kører i f.eks. tospand, så kan man ikke bruge saletsele. Er det så pga. de remme/bøjler, eller hvordan? smiley

• #5   20. dec 2009 Når man kører 2-spand har hesten jo ikke stængerne i siden, der hænges stangen jo op i et øje der sidder i bringestykket på selen;o)

• #6   20. dec 2009 Så man kan godt gøre det med saletsele, eller hvad?
    Godt være jeg spørger meget og dumt, men hvis man ikke spørger, bliver man jo aldrig klogere.. Og tusind tak for at du egentlig gider svare smiley hehe..

• #7   20. dec 2009 Nej det kan du ikke -saletselen er en enspændersele og har jo stropperne til stængerne i siden. En 2-spandssele har ikke stropperne i siden, da en 2-spandsvogn jo trækkes i en stang mellem de to heste og altså har hesten ikke stænger i siden.

• #8   20. dec 2009 Aha.. Okey, tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
Bringe- og saletsele

Annonce