{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.533 visninger | Oprettet:

Grønkalv valset. Til hest? {{forumTopicSubject}}

Hej. har en veninde der har fået ny hest, hvor der foderblandingen fulgte med. Hesten fik noget tilskudsfoder til kalve der hedder: GRØNKALV VALSET. Tidligere ejer havde fået det anbefalet af dyrlægen.
Det er desuden billigere, men indeholder stadig alle vitaminer, råstoffer og mineraler.
Så tænker jeg, kan heste få kalvefoder?
Hvis jeg får positive tilbgaemeldelser om det, har jeg nemlig tænkt mig at bruge det i stedet for mit dyre hestefoder. Nogle der kender til foderet? eller generelt kalvefoder til heste?

m.v.h Mette smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grønkalv valset. Til hest?
  • #1   29. dec 2009 Min shetter har fået det i mange år, og han fejler bestemt ikke noget smiley Min svigermor har desuden anbefalet mig det, til når jeg køber føl...

  • #2   29. dec 2009 <b> Camilla Skovgaard </b>: til føl... aha.... ikke så godt til udvoksede heste eller? smiley

  • #3   29. dec 2009 Ved det faktisk ikke... Min shetter er 10år og har altid fået det, men han spiser nu heller ikke de store mængder for at blive tyk

  • #4   29. dec 2009 <b> Kamilla </b>: når okay. smiley

  • #5   29. dec 2009 Tænker umiddelbart at køer og heste er temmeligt forskellige dyr, og derfor har forskellige behov, så ikke noget jeg ville forsøge mig med.

    -men det er jo svært når man ikke aner hvad der er i.

    De fleste dyrebørn har jo desuden særlige behov i forhold til vitaminer/mineraler osv, da de jo skal vokse osv. Så til en voksen hest... hmmm...


  • #6   29. dec 2009 <b> Michelle W </b>: Jeg har prøvet at sammenligne indholdet i grønkalv og med mit hestefoder, og der er stort set det samme i smiley

  • #7   29. dec 2009 Her er indholdet af det

    Grønkalv valset

    FE pr 100kg 97
    Råprotein % 18
    Råfedt max.% 4
    Calcium g/kg 15
    Fosfor g/kg 5
    Natrium g/kg 2
    Stivelse g/FE 310
    Ford. cellevægsstoffer g/FE 140
    A-vitamin I.E /g 10
    D-vitamin I.E /g 1
    E-vitamin mg/kg 50
    B1-vitamin mg/kg 5

    Havre -
    Hvede % 0-5
    Byg % 50
    Majs/-flager % 5
    Ærter % -
    Pulpetter % -
    Hvedekild/-glutenfoder % -
    Grønpiller Ekstra % 3
    Grønhø -
    Sojaskrå/-kage % 15-20
    Rapsskrå/-kage % -
    Hørfrøskrå/-kage % 10
    Melasse % 4-6
    PFAD-fedt % 1-2


  • #8   29. dec 2009 Jeg bruger det til mine frieser og islænder(de voksne) vil ikke bruge det til føl, da de har brug for noget andet i væksten. Men jeg bruger det især her om vinteren, da det er mere fedene og har nogle som godt kan bruge lidt ekstra. Nu har vi noget super godt wrap, også grønkalv ved siden af, det giver nogle flotte hypper :=) Og så er det MEGET billiger end det meste hestefoder+ indholder det samme.

  • #9   29. dec 2009 Prøv at google det...så vil du opdage at mange bruger det til deres heste, især heste som har svært ved at holde huld... søg evt på HN der har der også været skrevet meget omkring det...



  • #10   29. dec 2009 <b> Kamilla </b>: jeg har en foderseddel hvor indholdet står, og må indrømme nogle af tingene ikke står der bla. Havre og hvede. Der står også i min at der er sukkerroer, stensalt og andet i.
    hvor fandt du beskrivelsen?
    <b> Liselund </b>: Mine heste går i løsdrift, så er vigtigt de sætter god pels og ikke er tynde. smiley dejligt du anbefalet det....
    <b> Dorthe og Jilke </b>: jeg har søgt meget på nettet, men der står meget om kalvefoder bruges til føl og undheste..... mine er jo udvoksede;o må indrømme jeg fandt mange dårlige bedømmelser om det, men tror ikke så meget på det..... da personerne der udtalte sig om det, ikke havde afprøvet det, og bare mente at kalvefoder er til kalve, og hestefoder til heste osv. smiley


  • #11   29. dec 2009 Team højgård - der står også bare en - ved havre, så det er der ikke i... Fandt det ved at google det, kom så ind på en side fra dlg

  • #12   29. dec 2009 okay, det nemlig også fra dlg jeg vil købe foderet.... mærkeligt nok også deres foderseddel jeg har i hånden. Men det kan være det bare er beskrevet mere på hjemmesiden. smiley tak for hjælpen., men synes du ikke også der er meget det samme i, som hestefoder?

  • #13   29. dec 2009 Team højgård - Har ikke selv så meget forstand på det, derfor havde jeg min svigermor inde over det, og hun mener bestemt at det er godt foder... Hun avler selv tinkere

  • #14   29. dec 2009 </b>: Kamilla </b>: Okay smiley tror jeg vil prøve foderet, kan jo altid skifte igen hvis jeg kan se hestenes behov ikke opfyldes.

  • #15   29. dec 2009 det er jo lige det smiley

  • #16   29. dec 2009 At man avler, betyder nu ikke at man ved noget om foder (ej heller at man ikke gør)
    Kan nævne en del avlere der fodrer med havre og måske hvis hesten er heldig, osse grønpiller... Og det vil ingen vel mene er passende (og slet ikke til drægtige hopper/føl osv) ;o)

    Stort set det samme er ikke = det samme... Her tænker jeg ikke kun på hvad der er i, men osse forholdet imellem tingene osv.

    Hvis det rent faktisk ER samme sammensætning (osse forholdet mellem diverse mineraler/vitaminer osv), ja så kan det vel sagtens bruges. Hvis ikke, ja så ville jeg holde mig til hestefoder


  • #17   29. dec 2009 Jeg vil helt sikkert holde mig til hestefoder, så er du sikker på at det er noget der er lavet til heste og alle forholdene er de rigtige.. især fosfor/kalcium smiley

    KH Line


  • #18   29. dec 2009 <b> Line T </b>: Der er også meget hestefoder der heller ikke opfylder hestens behov smiley Pga. mine heste viser tegn på at mangle mineraler + kunne blive lidt tykkere, vil jeg prøve noget nyt smiley Har hørt kalvefoderet er god til dette, og da mine heste har brug for fedt og meget pels for at klare at stå i løsdrift, og de hestefoder typer vi har prøvet ikke virker, vil jeg prøve et alternativ smiley men som sagt, skifter med det samme der er tegn på dårlig fodring.

  • #19   29. dec 2009 Det kommer jo helt an på hvordan du sammensætter det, om det kommer til at opfylde hestens behov.. men med langt det meste hestefoder, og især hestefoder af høj kvalitet, kan man altid få en foder rådgiver til at sammensætte den perfekte foderplan smiley
    Det er nok lidt svære med kalvefoder smiley og nu har jeg selv arbejdede med køer, og det kalvefoder vi galv vores kalve er iik lige noget jeg ville servere for mine heste smiley .-

    Tror hvis du snakker med en foder rådgiver, så kan du få opfyldt dine hestes behov smiley


  • #20   30. dec 2009 <b> Line T </b>: Det vil mine forældre aldrig gå med til, de havde nemlig heste selv som små, og der levede hestene jo bare af halm og havre, så der er ikke meget sympati at hente hos dem smiley
    Jeg ved ikke hvad for noget kalvefoder i gav jeres kalve, men dette er i hvert fald ikke til spæde kalve.:)
    Jeg spørger bare rådgiverne i dlg forretningen, hvad de synes om at give foderet til hestene. De har i hvert fald forstand på det, og dem bliver jeg også nødt til at lytte efter smiley


Kommentér på:
Grønkalv valset. Til hest?

Annonce