{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
465 visninger | Oprettet:

Linus halter :( {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg fortæller lige hele historien: Da jeg kom ud til Linus i dag og ville lukke ham over i hallen uden dækken på, så han kunne rulle sig, var han ikke meget for at gå derover. Han var ret utilfreds over at skulle gå virkede det som om. Han kommer over i hallen, men vil ikke rulle sig, så jeg lukker ham tilbage i stalden og giver mig til at strigle ham. Der var intet udsædvanligt mens jeg striglede. Han stod og legede med kæden og skrabte med forbenene fordi han blev lidt utålmodig - nøjagtig som han plejer. Da jeg så vil rense hove løfter han første forhov af sig selv, som normalt. Så kommer jeg til hans højre baghov, bøjer mig ned, rører hans ben og forventer egentlig at han selv giver mig det, som han normalt ville have gjort. Men han bliver stående. Jeg tænkte "hvad skal du nu drille for hest" og gav stærkere signaler til at han skulle løfte benet. Efter en del måslen løfter han det og jeg renser hoven. De sidste to er der ingen problemer med. Jeg gik over til Poul, som ejer stedet hvor Linus er opstaldet og sagde at jeg synes at Linus opførte sig mærkeligt i dag, for han ville heller ikke rykke sig så jeg kunne komme forbi ham. Der måtte jeg også skubbe væsentlig hårdere end normalt. Poul siger så at de har jordet rundt ude på marken, så han var nok bare træt. Det kunne vel godt passe, tænkte jeg og gik tilbage til Linus. Jeg vil så flytte ham tilbage i hans boks, og det kræver en drejning på 180 grader, men det er helt umuligt. Det virker nærmest som om han er bedøvet, uden dog at lade hovedet påvirke af det. Jeg får langt om længe drejet ham rundt og forsøger at trække ham hen af gangen, men han gider ikke. Normalt følger han pænt med uden at jeg rører ham. Langt om længe overgiver han sig og følger med hen i boksen. I boksen kommer han ikke mere end lige indenfor lågen, så stopper han igen og bliver stående med røven til mig. Jeg lader lågen stå åben og giver mig til at fylde de andres vandspande. Jeg fylder også Linus' vandspand og han drejer hovedet 90 grader fra kroppen for at drikke, frem for at tage et skridt til højre. Jeg mærker på hans ben, men der er ingenting at mærke. Jeg går igen over til Poul og siger at jeg er ret sikker på at der er noget galt med Linus, for kroppen gider slet ingenting - hovedet og ørerne vender og drejer, som normalt. Poul følger med tilbage og Linus står stadig, som da jeg gik. Vi trækker ham over i hallen sammen med en af de andre heste.. Det krævede en del overtalelse at få ham til at gå derover. I hallen stiller han sig pænt midt i det hele og kigger mærkeligt på os. Jeg jager lidt på dem for at få dem frem ad. Det viser sig så at han halter på højre bagben. Men han er ikke varm, hævet eller har skrammer. Det undrer mig bare, hvad han kan have lavet? Han har kun været på fold i dag, så det må være dér han er kommet til skade?
Jeg frabeder mig kommentarer som: "kontakt dyrlæge straks!" - han bliver kontaktet når/hvis vi mener, det er nødvendigt. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Linus halter :(
  • #1   21. jan 2010 Hold da op, det blev en hel stil...
    Jeg håber der er nogen der gider læse det så - beklager.

• #2   21. jan 2010 Hej Pernille

Min gamle hoppe halter rigtig meget lige i tiden, det var så slemt at vi overvejde at aflive hende.. Dyrlægen sagde at det var vejret der gjorde det. Der har været koldt så længe at de følsomme heste ikke kan tåle det mere. Freja har trådt forkert, og derfor har hendes muskel sat sig fast pga af vejret. Måske er det det samme?

• #3   21. jan 2010 palominotøsen -:
    Ja det kan nemt være... Han er jo en tung hest, så han lander hårdt. Men han er altså hverken varm eller hævet.

*Klostermarken* - Tina J:
    Jeg vil langt fra kalde Linus en følsom hest, på dén måde. Han kommer oprindeligt fra Sverige og er arbejdshest, så han skulle godt nok gerne kunne tåle frostvejret i DK. Men det kan nemt være at han har trådt forkert. Så synes jeg bare det er mærkeligt at han ikke er hævet...

• #4   21. jan 2010 Heidi H: Jeg tænkte også med det samme at det måtte være kolik. Men så skulle han jo lægge sig, og det gør han ikke? Heller ikke over i hallen.

• #5   21. jan 2010 Halter han når du skridter med ham eller hvordan? Jeg tænker hovbyld eller vegyndende hovbuld. Min tidligere hest havde det og det startede os med han helst ikke villle gå. og som dagene gik blev det værre og værre. Til sidst kunne han ikke gå og jeg ringede selvfølgelig til dyrlægen som beroligede mig og sagde det sikert var en hovbyld. Han kom og prikkede hul og vupti smiley
    Ved selvfølgelig ikke om det er det der er tilfældet med din, men altså. Hvis det er ligeså dan i morgen synes jeg da du skal kontakte dyrlægen.

• #6   21. jan 2010 Pernille:

Freja er også langt fra en følsom hest (efter hvad jeg troede)
    Men dyrlægen mente at vejret, og fordi der havde været koldt så længe som det har, også havde indvirkning på det..

Hun går med bandage på benet, og det går fremad, men hun kommer ikke ud, da hun kan træde forkert igen..

• #7   21. jan 2010 Mia J: Hvis han selv skal bestemme, så VIL han slet ikke skridte, men da jeg fik ham frem i trav i hallen, haltede han. Der var ingenting i hans hov da jeg rensede den? Den er heller ikke flækket eller noget.

Heidi H: Hans hale er som den plejer. Han spænder imod, hvis man vil løfte den, men løfter den også fint selv for at prutte osv.

• #8   21. jan 2010 *Klostermarken* - Tina J:
    Hvis jeg skulle give ham bandage på, ville jeg jo være nødt til at pakke hele benet ind, for jeg har ingen ide om hvor det kommer fra?

• #9   21. jan 2010 Han "giver" sig slet ikke når du mærker du det?

• #10   21. jan 2010 *Klostermarken* - Tina J:
    Nej uanset hvor hårdt jeg trykker, så reagerer han ikke på det?

• #11   21. jan 2010 Okay det virker lidt som om det er inde i benet..
    Har du prøvet at lave bøjeprøven på han? Eller bare bøje hans ben?

Hvis det er inde i ledet, skal du nemlig have fat i en dyrlæge, det kan godt blive ret slemt.

• #12   21. jan 2010 Hej, dejlig smuk hest du har:)
    Jeg tænker om der kan sidde noget mug i det tykke hovskæg, så det har kunne sætte sig til lymfigitis?
    Der vil hesten heller ikke gå og er halt.Hvis det er tilfældet skal der ringes til dokter dyr.

• #13   21. jan 2010 *Klostermarken* - Tina J: Jeg ved ikke hvordan man laver bøjeprøve, så nej det har jeg ikke. Men han sagde ingenting til at jeg løftede hans ben og rensede hans hov undtagen da han skulle stå på det "gale" ben...

Linda S: Mange tak for komplimentet. Det er 100% sikkert at han ikke har mug, for det er jeg meget opmærksom på, for det har han nemlig haft de sidste to vintre. Han har ikke fået det i år. smiley

• #14   23. jan 2010 Hej igen allesammen.
    Jeg vil bare sige at Linus er helt rengående igen! :). Allerede igår morges løb han og legede med Bongo i hallen. Det er godt nok mærkeligt, men jeg klager da ikke. smiley

Kommentér på:
Linus halter :(

Annonce