{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
881 visninger | Oprettet:

Unghest, hegn, skade LANG {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Håber i kan hjælpe mig, da jeg er ret fortvivlet.

Det startede for en måned siden, da en ny hest kom ind på vallak folden, og begyndte at bryde igennem hegnet, ind til hopperne. Det fandt min lille 4 års araber, har været vallak i ½ år, jo ud af var pisse sjovt at gøre.

Da den anden vallak så stoppede fortsatte min. Hvilket resulterede i at han røg ind efter 10 min på fold. og endte med slet ikke at komme ud.

Jeg snakkede med ejeren af stedet, og han ville gerne have ham inde et par dage, indtil han lige havde fået tænkt sig lidt om, omkring hvad vi skulle gøre.

Et par dage efter besluttede jeg så at gøre ham våd over det hele, og tage dæknet af ham, så han ville få et ordenligt stød, så han ikke ville gøre det igen. MEN så viser det sig at der ikke er stød på hegnet. FEDT NOK! Så jeg fortæller ejeren af stedet at der ikke var stød på, og han sagde at det ikke rigtig var hans problem. Så blev jeg en smule sur.

Jeg besluttede så at jeg ville prøve at kigge på det i weekenden, men om fredagen, skete det så.

Min hest blev panisk da alle de andre blev lukket ud (på en gang, og de løber selv på fold). Så det resulterede i at han sparkede på vægen, og den var små råden så han gik direkte igennem.

Så det var akut dyrlæge, og penicillin og smertestillende i nogle dage. HEldigvis var det ikke tegn på skader af sener eller andet.

I den periode, blev jeg nød til at lukke ham på fold alene, selvom han ikke måtte komme ud mere end 15 x 2 om dagen. Men er så rædselsslagen omkring, hvis han nu går i panik igen. og får en skade til.

Dog må jeg begyndte genoptræning om et par dage.

Og nu kommer problemet:

Jeg går på 3. år på handelsskolen, så jeg har ikke mulighed for at lukke min hest ud medmindre det er før 6. Eller efter 16/16:30 JEg har ikke tid pga. studier til at gå igennem alle hans folde for at finde problemet med strømmen. Jeg kan ikke få andre til det da han er næsten blevet sindsyg pga alt den energi han ikke må bruge. Ejeren vil ikke ordne hegnet, så han kan komme ud til de andre. Ridehuset er altid optaget, så derfor kan jeg ikke slippe ham løs, så han i det mindste får lidt energi brugt.
Og jeg kan ikke flytte - da jeg er afhængig af at opstaldningstedet er en af min papfars kunder, og ind til videre er der ingen af de andre har ridehus, hvilket vil sige at jeg kommer til at gå istå med tilridning.

Derudover er ejeren blevet rigtig strid imod mig, og kritisere min hest, som om at han er en problem hest, men alt ville løse sig hvis han fik strøm i sine hegn.

Undskyld den er meget lang. Men havde lige brug for at få luftet ud. Håber i har noget forslag


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest, hegn, skade LANG
  • #1   3. feb 2010 jeg ville sku også blive lidt små sur, hvis ejeren ikke ville lave hegnet så min hest kunne komme på fold smiley Men kan du ikke tage der ud efter du har spist aftensmad også lukke ham i ridehuset der, der er jo nok ikke nogen om aften eller hvad?

  • #3   3. feb 2010 Samme her, det er jo ikke dit problem at hesten skal stå indenfor og IKKE fair eller i overensstemmelse med din kontrakt (håber da du har sådan en) at hesten ikke kan komme på fold.

    Så længe strøm og hegn ikke er i orden, kan det ikke være dit problem at hesten løber igennem.

    Men hvad med at tale med ejer af stedet, og finde ud af noget sammen?


  • #4   3. feb 2010 Øv, hvor er det bare fustrende, jeg oplevede lidt det samme med min shetlænderhoppe da hun kom ud i opstaldning for et par år siden. Selvom hun var lille, var hun super sød til at blive på folden sammen med de store heste, selvom der kun var én række tråd. Så en weekend, bliver hun lukket ud på de stores fold sammen med en anden shetlænder (kun de to) som ejer ved løber ud konstant, hvilket hun også gør, og min følger efter. Derefter kan hun selvfølgelig ikke blive inde på den fold, og hun kan ikke komme på shetlænderfolden da der går en 1½ års hingst (jeg skal ikke risikere noget uheld på min avlshoppe som skal til hingste til foråret)
    Hun kommer sammen med min hest og nogle andre jeg sørger for at lukke ud, på en anden fold med dobbelt tråd, senere på dagen bliver jeg ringet op at de har fanget hende ude i et lille kryds. Ud og lave hegn, hun smutter stadig ud. Vi finder så ud af at det er galt med strøm i hegnet (der er to elhegn og de løb på de samme tråde) så det var alle folde igennem, for at få styr på hvad der gik hvor, det brugte jeg og et par stykker mere en hel lørdag på. Det hjalp heldigvis. Der har aldrig hverken før eller siden været problemer med hende, bortset fra denne vinter hvor et par andre har lokket hende med ud, da vi ikke havde strøm på pga sneen.

    Heldigvis gik det ikke så galt for mig som det er gået for dig, men jeg kan sagtens føle hvor fustreret du er. Kan dog desværre ikke komme med andre råd, som at prøve at finde tiden til at få styr på hegnet, evt få et par stykker til at hjælpe dig. Eller også se om du ikke kan finde et andet sted. Det er dog bedre at han kan komme på fold, og så du må vente med ridningen til det ikke er nødvendigt med ridehus igen, hvis du ikke kan finde et andet sted med ridehus


  • #5   3. feb 2010 tak for alle jeres svar.

    Jeg har snakket med ejeren flere gange, og han er meget negativ, og afviger hver gang jeg snakker med ham, og begynder at sige alt muligt negativ så som, at normale heste skal jo kunne gå på fold, bare der er hegn. Og hvis jeg så lukkede min hest ud på fold, ville den jo være så overgearet at den smadre det hele(sikkert fordi han er araber)

    Da jeg er midt i tilridning, vil jeg meget nødigt gå fuldkommen i stå. og jeg kan godt ride når der bare er 1-2 i ridehuset, så langt er vi nået.

    Min papfar vil ikke miste ham som kunde, da det sjovt nok ikke påvirker deres forhold, eller mig og min papfars forhold, han holder sig bare udenfor.
    Jeg er afhængig af at det skal være en af min papfars kunder , da han er landmand, og jeg så hjælper til i huset og med min søster, i bytte for opstaldning. så det kan løse sig til sommer når jeg går ud af gymnasiet.

    men min hest, har meget respekt for hegn, og har fr i tiden været rædselsslagent for det, og på den enefold han har, har ikke engang truet med at gå igennem, så problemet er hegnet.

    Nej jeg har ikke en kontrakt, men jeg må bare prøve at få tid til at kigge på de 4(rimelig store) folde der ikke er stød i. Men jeg må bare ikke få mere fravær i skolen, da jeg blev nød til at være hjemme en del, da min hest kom til skade, og jeg skulle stikke ham og holde øje med ham.

    Jeg er bare så pisse fustreret. Og hammer sur!


  • #6   3. feb 2010 jeg har også prøvet at spørge min papfar om hans kunder og vi har fundet 2 steder, men desværre er der ikke et ridehus der men 6 km væk, og da jeg ikke har trailer kørekort endnu, kan det jo ikke rigtig lade siog gøre.

  • Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
    #8   3. feb 2010 Kan du ikke prøve at lukke den ud med en hest den er tryg ved og som ikke hidser sig op. Hvis der ikke er andre heste på de andre folde og den ikke er alene (som nogle heste bare ikke kan tåle at være) , mon ikke den så bliver inden for hegnet. Hvis du er ude mens den er ude og evt. har nogle hjælpere der kan råbe op og vifte med armene hvis den kommer for tæt på tråden. Mon ikke den så fatter meningen.
    Held og lykke
    Hilsen Lone


  • #9   3. feb 2010 havde det været min hest, havde jeg flyttet den på stedet..
    og så ville jeg sådan set skide på om min papfar/far mistede sin kunde.- og ja så måtte tilridningen jo bare gå i stå.

    hellere det, eller end at ende med at have en hest som i sidste ende kan blive uanvendelig pga skader og en kolosal dyrlæge regning..

    nej jeg ville nok hellere sørger for at jeg kunne beholde min hest i god behold.

    Mvh Christina


  • #10   4. feb 2010 jeg snakkede med ejeren igår, og fik vist banket fast i hoved på ham at jeg var MEGET utilfreds. Og han var helt urimelig, ja jeg kan ikke gentage vores samtale her inde, fordi så bliver jeg for hissig, men kort så sagde han at min hest jo ikke behøvede at komme på fold, og han ikke havde tænkt sig at ordne så der var strøm.

    Så jeg har meddelt min mor, og min papgfar at jeg BLIVER nødt til at flytte, om jeg så må låne penge i banken.77Grunden til at det er vigtigt det med at det er min papfars kunder er fordi, ellers har min mor og papfar sværts ved at hjælpe mig med opstaldningen. og da jeg får SU. og har bil og hest, har jeg ikke råd til opstaldning, når jeg skal betale alt andet selv.

    Omkring det med at hidse sig op, det gør han ikke på folden, det ligner bare at han lige skal vise han kan, også selvom der ikke er andre, og det har han gjort 5 gange. Men når ejeren ikke vil ordne hegnet så der er strøm i, så kan jeg ikke rigtig gøre noget.

    Men tak for hjælpen


Kommentér på:
Unghest, hegn, skade LANG

Annonce