{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

ALT for voldsom på folden ?! s: {{forumTopicSubject}}

Ja, hvad gør man?

- min unghest på 6 år, er alt for vild. Hun tomler simpelhen alle de andre heste smiley .
Hun løber så meget rundt, jagter, bider, sparker efter de andre heste at de er gennemsvedte når de kommer ind.

Flokken består af;
Gammel hoppe på 25 år, ikke så godt gående.
Ældre hoppe på 23 år, godt gående men oppe i alderen.
Plag på snart 1 år.
3'er pony på 8 år.

Det er værst når hun går med de to gamle på 25 og 23, de kan slet ikke holde til hendes vilde humør s: .

De to ''små'', altså plagen og ponyen, tomler hun bare sådan henover, hun er virkelig voldsom ved dem.

Problemet opstod allerede i sommers (har haft hende siden feb-09) og vi gjorde således at hun gik med ponyen uden de andre. da føllet skulle vendes fra gik hun så med pony og føllet (plagen). Men det går bare ikke længere, hun er alt for voldsom s: . Det var slemt i efteråret, men nu hvor sneen er her, er det gået helt amok. jeg har ikke nerver til det længere s:

Er jeg virkelig nød til at lade hende gå alene ind til hun falder mere til ro? eller skal jeg bare lukke øjnene?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ALT for voldsom på folden ?! s:
  • #1   5. feb 2010 hmm, det bedste ville jo nok være at hun kom til at gå med en mellem 3-6 år, på hendes egen str.

    Min hoppe er 5 og går på fold med en 3 års på samme str som hende.. de har utrolig meget glæde af hinanden.. ja de er faktisk "hjerteveninder" hvis man kan kalde heste det xD
    Nå, men de har hinanden at bide i og løbe om kap med og de er bare et super godt match..

    lige børn leger bedst du ved..


  • #2   5. feb 2010 syntes bestemt ikke du bare skal lukke øjnene, da det på et tidspunkt nok skal gå galt. som du selv skriver, så er de andre heste oppe i alderen og den ene af dem er ikke særligt godt gående.

    syntes det ville være synd at lade hende gå alene på en fold, men hvis hun har det bedst med det, er der jo ikke rigtigt andet at gøre.

    lyder rigtigt træls smiley


  • #3   5. feb 2010 jep, de veje har jeg også selv tænkt over. Naboen har godt nok en hest i passende størrelse, men sidste gang de sådan gik på folde ved siden af hinanden var de begge ved at ÆDE hinanden. Det var virkelig grimt at se på og tror bestemt IKKE at det er en god ide at de to går sammen s: .
    - ellers er det kun ponyer vi har her omkring s:


  • #4   5. feb 2010 Hvis I har en moden stor hoppe så ville jeg prøve om den kunne "sætte din på plads"

  • #5   5. feb 2010 men måske det også bliver bedre når vejret bliver sådan mere normalt? s:
    - der var jo ikke noget sidste forår?


  • #6   5. feb 2010 Du bliver nød til og finde en, som VIRKELIG kan sætte den på plads på folden Foråret bliver skam desværre bestemt ikke bedre. Der kommer forårs kulleret med varmen som også begynder og opvarme homonoerne og gør dem glade.. Så du skal have fundet en der kan sætte den rigtig på plads.

  • #7   5. feb 2010 Ja, det er nok det bedste.
    Må prøve at høre min dyrlæge (da jeg købte hesten af hende), hun har sikkert en hest stående der kan ''tæske'' hende lidt xb .


  • #8   5. feb 2010 hun kan ikke gå med de to gamle, når den ene ikke er godt gående osv, og du siger de driver af sved mm.

    Der skal en anden unghest eller en førehest ind der kan give den en røvfuld så den bliver sat på plads.


  • #9   5. feb 2010 Problemet ligger jo så i, at de to gamle hopper tidligere har styret flokken (inden hun kom til og i foråret), men hun har så fundet ud af at de ikke gider tomle med hende og hun har taget magten.

    Jeg tænker bare sådan lidt at hvis jeg så sender hende ud, eller får en anden hest hjem som sætter hende på plads, så vil problemet jo opstå igen når hesten ikke længere er der? vil det ikke? smiley


  • #10   5. feb 2010 For mig lyder det som om du nok lige pt. skal skaffe en der kan sætte hende på plads (hest) eller sætte hende på fold for sig selv. Jeg ville ikke have nerver til det. Men hvis du satte hende på fold selv, ville noget af den overflødige energi, vil gå over til dig :S

    Vi købte en hvid hoppe i november, og hun går på fold med sig selv. Hun kan simpelthen ikke fungere med de andre. Det er ikke det samme, men altså. Enten angriber de hende, eller også angriber hun dem.. De eneste hun kan med er de to små ponyer.


  • #11   5. feb 2010 Ja, det gør den jo nok? .
    måske jeg skal prøve mig frem?


  • #12   5. feb 2010 Har de noget at spise på folden? (:

  • #13   5. feb 2010 Hm vi havde en ny der hest i sommers vores hms træner måtte ud og bruge et par timer på folden. han gik simpelthen ud og satte ham her på plads, hver gang han begyndte at herse med de andre. så gik han ud, som fører hest og stoppede den og sendte den væk.

    Hvis hestene ikke kan tage kampen kan du selv, eller få en ud og gøre det.
    Ville ikke syntes det var fair at skulle sætte hende alene. en unghest ville virkelig være super synd. Men ja heller ikke lukke øjnene vil du aldrig tilgive, hvis en af de andre virkelig blir skadet.
    Lyder til hun trænger til at finde sin plads. hvis du bor på sjælland ville jeg anvefale dig du fik joel ud, og så hende and på fold, og i snakkede om en løsning.
    Ellers måske få en ny hest opstaldet, der kan få hende på plads.
    held og lykke


  • #14   6. feb 2010 Hvor meget er den på fold??? Det har jo også meget at sige!!

  • #15   6. feb 2010 Den er på fold hele dagen, gennemsnitlig mellem 3-12 timer, alt efter hvordan vejret er. (her mens der har været -10 grader om dagen og snestorm og sådan har de ikke været ude mere end 3 maks) Vil så lige sige at det ingen betydning har, eller jo hvis de i et par dage kun har været ude i tre timer er hun MEGETMEGET slem, men ellers er det samme tumult hver gang.

    Og ja, de har fri adgang til hø på folden


  • #16   6. feb 2010 Er aldeles enig med tina C,



  • #17   6. feb 2010 Pas for guds skyld på med selv at sætte den på plads på folden!!
    Hvis du ikke har 100% styr på hvad du laver kan det gå virkeligt galt!!

    Find heller en moden hoppe som virkelig kan sætte den på plads!


  • #18   6. feb 2010 vil faktisk sige at vallakerne er de bedste til at sætte på plads og opdrage :O)

  • #19   6. feb 2010 hej jeg har en pony der opfører sig lignende, hun går med nogen på sin egen størrelse men de tør ikke slå igen. hun har ødelagt hegnet næsten hver dag i en periode for at komme ind til de store heste. Når jeg rider er hun også meger energisk hun kan blive bange for alt næsten og hun sparker når man slipper hende ud i ridehallen hun trækkes ud og ind på fold fordi ellers render hun bare i fuld galop ind i stalden og ud vælter hun. hun har slået kolbøtter ude på folden. hvis i har nogle råd må i meget gerne skrive til mig da jeg virkelig elsker hende og ikke vil af med hende.ps. hun er lige fyldt 7 og jeg er lige fyldt 11

  • #20   6. feb 2010 Kamilla: Det ved jeg nu ikke helt om jeg er enig i da det er hopperne der leder i naturen smiley Alt efter hvor gamle de er så kan hopper sætte andre på plads med meget små signaler.

Kommentér på:
ALT for voldsom på folden ?! s:

Annonce