{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Hvor er det dejligt! {{forumTopicSubject}}

Er jeg den eneste, der sidder med en rigtig god smag i munden over, at der pludselig bliver sat fokus på hestevelfærd?

Pludselig er der en stor debat i gang omkring de hårhændede metoder heste bliver redet på (f.eks. rollkur), brændemærkning osv.

Personligt synes jeg, at det går den rigtige vej - selvom der er lang vej igen, før hestevelfærd bliver enerkendt i Danmark - og i resten af verdenen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor er det dejligt!
  • #1   10. feb 2010 enerkendt = anerkendt

  • #2   10. feb 2010 hmm hvornår er du vågnet?
    der har da kørt debatter om det de sidste 2 år mindst..



  • #3   10. feb 2010
    Ja det er godt.. Men der er virkelig lang vej... Da de man kommer til at træde over træerene er nogle af dem der er en stor indtjeningskilde for hesteverdenen..


  • #4   10. feb 2010 Ja, Janne - debatterne har kørt i mellem hestefolk - nu er det kommet ud i befolkningen og bl.a. videre til folketinget.

  • #5   10. feb 2010 Naja jeg giver dig ret smiley

  • #7   10. feb 2010 der har da dælme også været debatter der længe..



  • #8   10. feb 2010 hvis det ene og det andet skal være forbudt.. så synes jeg også skal være forbudt er meget tykke mennesker at ride på små heste og ponyer for det er sku også dyrplageri at have så mange kilo centreret et på ryggen

  • #10   10. feb 2010 det er da lige så synd??
    det har da også med velfærd at gøre!

    i modætning til brændemærkning.. der har de , kun smerte ganske kort.. Med et menneske på jeg ved ikke hvor mange kilo ridene på ryggen næsten hver dag... det er sku mere synd og endnu hårdere for hesten og ikke mindst dens ryg


  • #12   10. feb 2010
    Ang. brændemærkning så kan man jo ikke konkludere de ikke har ondt - det kan man ikke bare lige konkludere, jeg siger sq heller ikke av når jeg får en lammer, fordi jeg har lært at ignorere smerten.
    Heste er byttedyr og derfor tegn på smerte = svaghed.

    Jeg spekulere også over om sår skorpen mon ikke gør ondt/kløer, gør det ihvertfald på mig, især når det skal af.

    Tror ikke på at brændemærkning ikke gør ondt, før der er en undersøgelse der konkludere det og ikke bare heste folk der mener det fordi de gerne vil have en krone på måsen af deres hest.


  • #14   10. feb 2010 jeg synes også, at det er et generelt problem, at små svært overvægtige børn rider rundt på alt for små ponyer i forhold til barnets vægt..
    dette synes jeg er mindst ligeså meget dyreplageri som alt det andet !
    Hvordan det skal undgåes...det ved jeg ikke.. men noget .. det skal der gøres !!

    Også at store fuldvoksne mennesker rider rundt på små 3'er - 2'er ponyer.. altså generelt mangler der en opfattelse af hvor meget en hest rent faktisk kan bære...

    Dette synes jeg faktisk er et problem, som bliver overset konstant...og som ingen vægter særlig højt... hvorfor ? hvorfor må hesten gerne rende rundt med konstante smerter i ryggen over at bære for meget vægt.... + benene...de små tændstikker kan ikke holde til det i længden.

    - min mening smiley


  • #15   10. feb 2010 Mathilde - selvfølgelig er det et problem....ikke noget jeg har set uden at kommentere det.

    Men den måde mange heste bliver savet i munden og knækket forkert i nakken er for mig et langt større overgreb.

    Min personlige mening.


  • #16   10. feb 2010 man kan stadig forbyde svært overvægtige at ride en hest/pony der er for lille til at bære deres vægt ...til stævnerne.... og hvis de små tykke børn ikke kan starte stævner på dem vil de måske anskaffe sig nogle større ponyer de kan starte på...og på den måde vil NOGLE af disse tilfælde blive løst.. ikk alle.... men nogle!

    En hest/pony må ikke bære mere end det der svarer til 20% af deres egen vægt.. og det er der MANGE der ikke overholder smiley


  • #17   10. feb 2010 men hellere en ruttineret rytter på 100 kg end en uruttineret hoppende rytter på 75 kg

  • #18   10. feb 2010 det er bare også oftest sådan, at de overvægtige ryttere ikke sidder ligeså harmonisk på hesten og har mulighed for at følge med i dens bevægelser på helt samme måder.. siger ikke det er alle... men det er altså mange smiley
    men vil dog tildels give dig ret ..


  • #19   10. feb 2010 nu tænker jeg også lige så meget på voksne kvinder og mænd der lignere mere end pærer i formen en normalfigur..

    Synes slet ikke de burde sætte sig på andet end arbejdsheste..

    Og jeg synes det er langt værre end en brændemærkning.. Gu gør det da ondt, men så ond gør det heller ikke..
    det er 100 gange mere dyreplageri at meget overvægtige rider rundt på spinkle heste..


  • #20   10. feb 2010 Og hvis vi alle skulle gå til ekstremer i hestevelfærd, ja så skulle de alle løbe frit på heden. Heste er heller ikke skabt til at stå størstedelen af døgnets timer i en boks... eller gå med rytter, eller få sporer i siden eller et hak med en pisk eller et bid i munden. Hesten er ikke vant til at blive sat ind i en flok, de vælger selv flokken og flokken vælger dem.... hos mennesker tvinges de ind i en flok de nødvendigvis ikke selv ville have valgt. Hestevelfærd er vigtigt, men pas nu på ikke at menneskeliggøre dem og så tænk jer om, gør jeg selv alt det bedste for mine heste?
    Det gør jeg ikke personligt pga manglende tid og derfor er mine til salg.


  • #21   10. feb 2010 2xbucksin:
    nej det er i hvert fald løgn..
    om man så er dygtig og vejer 100 kilo, så er man stadig en større belastning for hestens ryg end hvis man vejede 75 kg.



  • #22   10. feb 2010 det er ikke ekstremer.. ikke mere end det er at forbyde brændemærkning..

  • #23   10. feb 2010 selvfølgelig skal man vælge hest efter ens størrelse, men en spinkel hest uden særlig muskulatur kan tage ligeså meget skade af en rytter på 75 kg der sidder og hopper.....


  • #24   10. feb 2010 ja.. men der vil stadig ske større skade med en på 100 kg..

    det er altås 25 kg vi snakker om.. det er meget forskel.


  • #25   10. feb 2010 siger jeg bestemt heller ikke, jeg siger HVIS man skulle gå til ekstremer....

    75 kg dummende ned i ryggen er ikke 75 kg men meget mere.... kan ikke huske udregningen, men vi er tæt på 200 kg hvis man sidder og hopper.....


  • #26   10. feb 2010 jep..
    og så tænk på alle de mange kilo der hopper op og ned når man vejer 100 kg, selvom man ikke bumper i hesten? :S


  • #27   10. feb 2010 ej nu er du jo ikke realistisk når vi sammenligner en hoppende og en ikke hoppende rytter.

  • #28   10. feb 2010 Janni......er det værre at en rytter har 25 kg mere på ryggen end at hesten bliver "knækket" i 3-5 nakkevirvel??

    Det synes jeg personligt ikke.......jeg ville sidesætte det....


  • #29   10. feb 2010 Så er læger åbentbart ikke kloge...se mit link fra lægevagten. eller gå ind på brandsårssiden.......

Kommentér på:
Hvor er det dejligt!

Annonce