{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.284 visninger | Oprettet:

hest med kolik . ! {{forumTopicSubject}}

godaften HG.

blev ringet op af staldholdet til aften (kl. 22) at min hest havde kolik. skyndte mig da straks over i stalden.

hun ville ikke spise sin mad, gumlede kun lidt i sit hø, og hun ville ligge og rulle sig.

Så gik straks ind og gå med hende, hun lavede dog ingen tegn til at ville rulle sig efter jeg havde gået 10-15 min, så jeg lyttede til hendes mave og den sagde ikke så meget + hun havde ikke skidt. så jeg prøvede at lukke hende i boksen igen (fjernede alt foder + hø), der gik 2 min. og hun prøvede at ligge sig ned igen - trak med hende igen imens jeg ringede til dyrlægen.

Jeg gjorde som dyrlægen sagde og stilte hende ind i en boks uden halm og kun vand. hun gik og skrabede lidt, og senere prøvede hun at lægge sig igen, så trak hende ud igen og trak med hende i en lille time. kl. 23:45 stilte jeg hende i boksen igen, og kiggede hvad hun lavede det sidste kvarter. hun stod bare helt normal ud over bokslågen og halvsov.

hvad mener I? skal jeg gå ned og tjekke igen senere? eller er det ikke nødvendigt ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hest med kolik . !
  • #1   12. feb 2010 jeg ville tjekke igen ved 1 tiden og er alt stadig normalt tror jeg godt du kan gå i seng.

• #2   12. feb 2010 Det er helt sikkert nødvendigt... Jeg tror slet ikke jeg ville turde lade den stå uden opsyn... Der kan ske rigtig meget på meget kort tid...

• #3   12. feb 2010 Hehe som du kan se er det meget forskelligt hvordan man reagere... Jeg er lidt pyldret... Men god bedring:)

• #4   12. feb 2010 Syntes du skal gå ned og se til den igen...

Hvis den har det værre eller det er det samme så ring til dyrlægen igen,

• #5   12. feb 2010 er også rigtig pyldret med sådan noget.. så tror jeg går derned igen ved 1-tiden. har også hørt at det kunne gå rigtig hurtigt..

• #6   12. feb 2010 Du skal helt klart gå ned og kigge senere.
    Svedte hun, på bringen, maven og halsen hovedsageligt?

Ved du noget om hvor længe det har stået på? - og hvad hun har fået i dag at spise? - har der været foderskift, med kraftfoder, fuldfoder eller stråfoder?
    Altså nå du siger at maven ikke siger så meget, er det så fordi den slet ikke siger noget eller at den siger lidt eller hvordan.
    Hvis der ikke kommer så meget lyd fra maven og den ikke er udspilet, så er det i højstsandsynligt ikke vindkolik.

Men hvis jeg var dig, så ville jeg tage der ud igen inden for den næste halv time og se hendes tilstand.

Hvis hun fortsat ruller sig, ligger sig ned eller sveder meget, så få dyrlægen ud.
    Overvåg hende i et 20-30 minutter, og hvis hun ikke gør noget af det overstående eller står uroligt, så tror jeg du og din hest har været held med en mild kolik.

• #7   12. feb 2010 når nu du kigger til hesten igen så giv den et dækken på og hvis den allerede har et på så giv den et ekstra tæppe. der er meget sne kolik i omløb og der hjælper det at holde hesten varm.
    hvis den i forvejen sveder og har feber pga kolikken skal du jo selvfølgelig ikke gøre dette.

• #8   12. feb 2010 og et lille p.s.....hav altid kolikpulver i staldapoteket - det kan tit spare en for et dyrlægebesøg eller to.

• #9   12. feb 2010 hun sveder ikke nej.
    jeg er ikke klar over hvor længe det har stået på. var ovre og ride fra 19-20, og da jeg kom over i stalden kl 19 lå hun ned i boksen (jeg tænkte bare at hun var træt, da hun havde været ude i længere tid end hun plejer), og det er tit jeg kommer derud hvor hun ligger ned.
    hun plejer at få foder kl 06:30, 12:00, 17:00 og 22:00, og hø 3 gange om dagen. men så blev hendes 12:00 og 17:00 foder slået sammen, da hun jo var ude.. ved ikke om det kunne ha været noget med det at gøre? hun spiste det hele + spiste havde spist næsten alt sit hø.
    hun fik for en uge siden, sat op i havre, 100 gr. pr. måltid.
    Hendes mave siger nogle svage lyde (engang imellem, lyttede i 3-4 min.) af noget der lød som nogle dryb i en grotte, og så lavede den 1-2 rumlelyde hvor jeg kunne høre det. den er ikke udspilet.

hun går med dækken på, og hun sveder ikke. så giver hende et ekstra tæppe på.

• #10   12. feb 2010 Er hendes foder slået sammen fra i dag af eller hvornår skete det?
    For hvis det har været inden for de sidste 3 dage, kan det have stor virkning i hendes blindtarm, som er hestens egentlig vigtigste del til fordøjelse. Hendes fordøjelsessystem er jo ikke vant til den større mængde, så det kunne være det, da hun også er sat op i havre.
    Sådanne skal jo ske gradvist, også selvom man slår det sammen, for der tarmer kræver tilvænningen.
    Men med de beskrivelse af lyde fra maven, så er der gang i hendes tarmer, så hvis hun har det fint når du kommer der ud, og ikke står uroligt som sådan, så ville jeg mene at det har været nok med skridtturerne. smiley Det må have sat det hele mere i gang og blodomløbet i spil, og må have hjulpet.
    Men ellers hvis der er uro i hende, så få dyrlægen ud, for han/hun er den eneste der kan gøre noget, hvis den er gal.
    Håber i hvert fald hun kommer på tip top stand igen og bliver rask igen.

• #11   12. feb 2010 altså hun har fået sit foder på de rigtige tidspunkter alle andre dage, bortset lige fra idag, hvor hendes foder fra kl 12:00 og 17:00 er slået sammen da hun gik ude kl 12:00 også.. og det tænkte jeg selvfølgelig ikke over..

men smutter ud til hende nu, og ser hvordan det går. hvis det ikke går godt ringer jeg selvfølgelig til dyrlægen straks!

Tak for svarene alle sammen, I må sove godt smiley

• #12   12. feb 2010 Jeg krydser finger for dig og din hoppe. smiley

Men hvis det bliver nødvendigt med dyrlæge, så gør ham opmærksom på hendes fodersituation i dag, for det kan have meget at sige.
    Men det vil han/hun sikkert også spørger om hvis hun kommer ud, men det er bare bedre lige at sige det i telefonen.

• #13   12. feb 2010 så har jeg været ovre ved hende, og hun virker helt normal + hun sked, så det er vel gode tegn smiley står op i morgen tidlig igen og kigger til hende.
    håber på det bedste smiley nu vil jeg sove, godnat.

• #14   12. feb 2010 Det lyder rigtig positivt!!

• #16   12. feb 2010 hej alle sammen.
    Latyrus var helt frisk da jeg kom derud i morges smiley så det er bare super. Hvor heldig har man lov til at være smiley

Kommentér på:
hest med kolik . !

Annonce