{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.462 visninger | Oprettet:

Gigt hos heste? {{forumTopicSubject}}

Hej nu ska jeg skrive en fremlæggelse om gigt, og nettet er til ingen nytte, andet end hos hunde og msk. Men ska bruge præcist heste.

Er der ikk 2 slags gigt hos heste, slidgigt og gigt(avleligt)

Symtomer
Fobyggelse
og self. helbredese

og bare generelt viden om gigt og slidgigt hos heste.
Det ville hjælpe mig meget tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gigt hos heste?
  • #1   23. feb 2010 jeg ved faktisk ikke så meget, men min tidligere hest fandt vi ud af ved røngten billeder, at han havde slidgigt, hvilket vi fik afvide kom af at han var indfodet. Det kunne der ikke gøres noget ved. han ville bare altid have ondt i benet når han havde hovedet nede.

• #2   23. feb 2010 halthed, ømhed, nedsat præstation er vel symptomer
    ved ikke med forebyggelse, måske give dem diverse glucosamin produkter...
    heldbredelse er der vel ikke det store af:(

• #3   23. feb 2010 gigten er i sig selv ikke arvelig, men kan komme af flere årsager.
    det kan komme af dårlig pleje, hovstilling, forkert fodring osv og så er der knoglestrukturen, som også kan give det. jeg har en med slidgigt i knæet og det skyldes hendes benstilling - hun er sabelbenet. benstillingen er arvelig, men ikke gigten. der er forskel på de to ting. oftest er det ældre heste der får det, men min fik det konstateret i en alder af 8, og det er jo ikke gammelt.

gigt kan du ikke helbrede, men du kan gøre noget for at mindske smerterne. nogle heste kan bruges som før, andre kan kun bruges lidt og så er der nogle der har smerter af bare at gå på folden - som så bliver aflivet.
    du kan købe en masse forskellige kosttilskud som blandes op i spandemaden. så kan man bruge akupunktur mod det, bruge knæstøttere til at give benet støtte under ridningen og smeden kan lave nogle specielle indlæg i skoene, som gør at det fjedre bedre og dermed mindsker stødene når hesten går/løber.

symptomerne er halthed... min var ikke halt hele tiden, men engang imellem var hun og så lidt efter løb hun rent.. sådan var det i noget tid, indtil dyrlægen var ude i en anden henseende og bad mig komme ned på klinikken med hende...

• #4   24. feb 2010 Tak alle det hjalp en del på det smiley

• #5   8. okt 2010 Hej Hg (:

Jeg har en vallak på 15 som ellers er sund og rask og velfungerende.
    Der er dog sket en del forandringer det seneste år, som har givet mig en del bekymringer. smiley
    Han er begyndt dagligt under ridning at snuble over sig selv, det kan variere fra 1-4 gange når han bliver reddet.
    Han er en hest der er brugt meget i sine unge dage, og det virker lidt somom bentøjet svigter indimellem. på hård fast bund er der dog intet at mærke på ham. Han er yderst rengående og viser heller ikke tegn på smerter ved berøring af ben, ryg, mv.
    Han har nu været min følgesven i 4 trofaste år, og har altid virket glad, og velfungerende, men han er som sagt det sidste års tid faldet af på den.
    Nogle har foreslået jeg burde få ham sundhedsundersøgt, men han virker jo umiddelbart velfungerende ellers!?
    At han måske kunne have gigt, men kan læse at symptomerne er halthed, og det er han ikke, og har heller aldrig været det!?
    Han har de sidste par uger virket mut og trist på staldgangen, hvilket langt fra plejer at ligne ham, da han altid er glad og imødekommende, og det er yderst sjældent han er trist. Ved godt vejrskiftet kan være med til en del forandringer. Men det selv så nogle af de andre på gården, finder det mærkeligt at se ham sådan, da han er en hest der spreder glæde og harmoni omkring sig. (:

Jeg er lidt på vildrede med hvad jeg bør gøre, derfor jeg prøver at spørge til råds herinde, måske er der nogle der har været ude for samme situation, eller bære på en masse nyttig viden, som kan hjælpe mig på rette vej (:
    Det er bristende at gå uvidende rundt og ikke kunne gøre ret meget, men blot kan mærke at han ikke er sig selv, og der nok bør handles men hvordan!?

• #6   9. okt 2010 Du kunne evt starte med at spørge din smed om han kan se noget der kunne være skyld i det ?

Og... jeg havde en hest på 10 år. kan gik gennem handelsundersøgelse uden anmærkninger, udover at han var indfodet, hvilket dyrlægen skrev var UDEN betydning. Vi fik ham hjem, men første problem var at ingen sadler vi prøvede passede. Derfor fik vi lavet mål, og special lavet en sadel. Den passede overhoved ikke. Så vi fik endnu engang lavet en, men denne viste sig heller ikke at passe. Sadelmanden stilte sig så bag hesten og sagde, at han var skæv, og vi burde få ham undersøgt. Vi fik en mand ud som både var kiopraktior og dyrlæge, han lavede bøjeprøve, og nu var han halt på nogle af benene (kan ikke huske hvilke) han sagde at han sku røgten fotograferes for at han kunne gøre noget. Det fik vi gjort, og de tog lige billeder af ryggen når nu de var i gang. Det viste sig at han havde slidgigt i venstre forben, hvilket var kommet af at han var indfodet, hvilket medførte kissingspies i hele ryggen (torntappene i rygsøjlen, der gnider sig op ad hinanden).
    Det mærkelige var at han altid havde ørene fremme når man kom med sadlen, altid stod helt stille når man skulle op på ham, og var altid mega frisk. De sidste to uger i mens vi ventede på aflivningen sku gå igennem hos forsikringen, skridtede vi uden sadel og med løse tøjler. og han gik konstant og ventede på den mindste ting at blive bange for (selv en bil der startede udenfor ridehuset) bare for at få en chance til at løbe. dyrlægen pointerede at det var meget underligt han ikke blev sur ved sadlen eller noget. en glad hest, som viste sig at fejle en masse smiley

Kommentér på:
Gigt hos heste?

Annonce