{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.896 visninger | Oprettet:

klippe = ødelægge sommerpelsen? {{forumTopicSubject}}

Ja, hvordan/ hvorfor ødelægger en klipning sommerpelsen?

(hvis man klipper efter januar vel og mærket)

Har hørt så mange sige at det ødelægger hestens sommerpels hvis man klipper nu, men har dog aldrig hverken set eller oplevet en hest med ''ødelagt'' sommerpels.

Så hey, hvordan ser en ødelagt sommerpels ud? Nogle som har billeder, evt. egne erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  klippe = ødelægge sommerpelsen?
  • #1   27. feb 2010 jeg har en bog hvori det står..."man må ikke klippe hesten efter nytår,da man så risikerer, at den sætter vinterpels om foråret" fra hestens pasning og pleje.
    Dog har jeg ikke set det ske, men de fleste fælder ji nu, så er det virkelig nødvendigt at klippe?


  • #3   27. feb 2010 mine heste fælder ikke endnu.. Alle står med fuld vinterpels..

  • #4   27. feb 2010 hvis du bruger en kvalitiets foder - bliver det ikke nødvendig at klippe hesten.
    Uanset om du har eller har ikke klippet din hest - er det foder som afgøre hestens pels.
    Vi bruger St. Hippolyt - og alle vores heste har ekstem flotte pels og har ikke brug for at bliver klippet - da hesten kommer i den korrekt foderstand og den får den rigtig ernæringen, bliver pelsen ikke så langt - da hesten ikke har brug for en tyk pels at bevare varmen. Hvis du er i tvivl om hvad jeg skriver - kontakte Christina Pedersen hos St hippolyt
    mvh Gwen


  • #5   27. feb 2010 Gwen

    Hvis hesten står et koldt sted, er det jo ikke foderet der afgøre det..
    Hesten smider jo ikke pelsen før temperaturen er til det..
    Hvis de står i en varm stald smider de den hurtigere end hvis de står i en kold stald..


  • #6   27. feb 2010 det anbefales at klippe efter december. . Nemlig fordi det laver ubalance i hesten naturlige pelssystem.

  • #7   27. feb 2010 så i et andet indlæg, at en som havde skrevet til dyrlægerne (på nettet), havde fået det svar at du i princippet kan klippe din hest hele året rundt, blot man sørger for at tilpasse den med dækkener til udendørs klimaet. Fx. væddeløbsheste er jo klippet året rundt smiley

    men spørgsmålet lød:
    HVORDAN SER EN ØDELAGT SOMMERPELS UD?
    NOGLE SOM HAR EGEN ERFARINGER MED DET?


  • #8   27. feb 2010 jeg har oplevet et par heste der blev klippet sent og som satte en delvis lang pels da det blev forår..

    så jo det kan godt ske


  • #9   27. feb 2010 jeg skal have klippet min hest nu her igen. han har ikke en helt vild lang pels, men hans pels er så tæt at det ikke kan ånde. jeg kan ikke trave på ham i 5 min uden at han sveder helt vildt, og hans kondition fejler bestemt ikke noget. smiley

  • #10   27. feb 2010
    Trinse ^^ : Præcis derfor man klipper en hest, den tilpasser sig klimaet og ikke at den skal bruges til at ride på.
    Men kan jo ikke ride rundt på en hest med lang vinter pels uden den sveder.

    Gwen H: Er til dels enig men jo hesten har også brug for pels for at holde varmen, jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfor hesten så er bygget til at stætte vinterpels hvis den ikke har brug for det?

    Min gik uden dækken til december md. og jo koldere det blev jo mere pels satte den, og den er i god foderstand.
    Min anden går uden dækken stadig og den er i yderst god foderstand og får kvalitest foder fra revady og den har mega lang pels den går dog også ude 24 timer og derved sætter den pels for præcis at holde varmen.

    Når til emnet, jeg har heller aldrig set en hest med ødelagt sommerpels sprugte faktisk også i et indlæg tidligere hvordan ødelagt sommerpels ser ud smiley


  • #11   27. feb 2010 Jeg har klippet min new forest pony for ca 1½ uge siden. Hun har stået i løsdrift og hun har virkelig fået en grim, lang pels... Nu er hun flyttet i en varm stald og skal iøvrigt genoptage sin ridning. Hun sveder normalt under ridning, hvilket vi ikke finder særligt sundt.. Så pelsen er altså røget af - og jeg skal gerne give en melding om hvordan hendes pels ser ud til foråret, til sommer og igen til efterår..

    Jeg har ikke før prøvet at klippe på denne tid af året, men det kan unægtelig være værre for ponyen end at stå temmelig langhåret i en varm stald - og være våd af sved...

    Mht foder, så lever hun af hippolyt naturmüsli, lucerne og havre... Hvis altså folk mener foderet har indflydelse smiley


  • #12   28. feb 2010 Tina - gode ernæring afgøre alt smiley

  • #13   8. apr 2010 Det er nu 2 mdr siden jeg klippede min new forest og hendes pels er virkelig fin på nuværende tidspunkt.

Kommentér på:
klippe = ødelægge sommerpelsen?

Annonce