1.168 visninger
|
Oprettet:
sko til heste. {{forumTopicSubject}}
Jeg er en af de ryttere der ikke har redet frygtelig mange stævner, men eftersom jeg skal til at starte med stævner vil jeg høre om det ville være en god ide at putte sko på min hest?
Hun havde sko da jeg købte hende, men spurgte smeden om hun kunne undvære og det kunne hun godt, da jeg ikke brugte hende så meget..
Og så vil jeg lige spørger: Hvorfor bruger man egentlig sko?
nov 2008
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 102 Svar: 368
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Ser ingen grund til at du skulle give din hest sko på hvis den går fint uden.. sko er noget man bør undgå hvis man kan.. og det er da også spild af penge af have dem på hvis det ikke er nødvendigt..
maj 2006
Følger: 86 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 1.006 Svar: 4.688
maj 2006
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
Den kan gøre hestens gang mere unaturlig, dvs. øge risikoen for skader, pga. vægten. Og så er spørgsmålet jo hvad du vil prioritere.
jul 2005
maj 2006
nov 2003
Ville aldrig ligge sko på for det..
Du skal jo ikke ride på asfaldt til stævner..
Men er du i tvivl så spørg din smed når den bliver beskåret om han mener den har brug for det..
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Det kommer vel forhåbentligt an på, HVOR meget de går på asfalt.. Og om hesten har tendens til at slide sine hove skævt...
nov 2003
Og med sko på for den faktisk mere stød op igennem benet..
jul 2008
nov 2003
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
Så nej jeg ville bestemt ikke give den sko på..
Grunden til at man ligger sko på er i næsten alle tilfælde, at det er blevet moderne, det er bare noget man gør.. Ofte fordi folk ikke ved bedre
jul 2008
Det er kun lidt, at hoven hindres af skoen.. Hvis du kigger på en gammel sko, som har ligget rigtigt, og som lige er taget af hesten, vil du kunne se, hvor dragthjørnerne har arbejdet... Og hovvæggen for den sags skyld.. Endnu en grund til, at der ikke må sømmes bag hovens bredeste punkt...
jul 2008
Der er jeg heller ikke enig... Hvis en kunde spørger min mand om hans mening, så kunne han aldrig drømme om at sige, at den skal have sko på, bare fordi det er moderne..
maj 2006
jul 2008
Melle, min mand's ride- og køre-hest, går med sko, fordi:
For det første er han kørehest..
For det andet har han begyndelse til forbenet dragtbrusk på begge forben (hvilket MANGE Friesere har), så af den grund har han ringsko, ShockTamer-såler og pakning i for at støtte og skåne ham..
Ingen af de andre har sko på på nuværende tidspunkt.. Paddy får det nok her i løbet af foråret, da han skal køres en del for vogn igen..
jul 2005
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
Mere som i at "har man en ridehest er det næsten en selvfølge at den skal have sko på, for det har alle de andre heste også og sådan skal det bare være"... Den gang mine heste gik med sko, var det også kun fordi sådan var det bare og jeg vidste ikke bedre
apr 2008
Følger: 83 Følgere: 83 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 327
maj 2008
Følger: 102 Følgere: 118 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 67
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Arne fra naturhov er uuddannet - godt nok har han et papir på, at han er barfodstrimmer, men det kan både du og jeg få på mindre end 4 uger.....
Jeg har set flere heste, som er behandlet af barfodstrimmere og de har det skidt - det kommer til at gå bedre med tiden, men tænkt den smerte de gennemgår i det første halve år....og som Arne siger: hovbylder er en naturlig ting i processen.
Hans hjemmeside er falsk propaganda....de billeder hvor man ser "belastningen" af hoven med sko på - ja, det ser hårdt ud, men det er i hovleddet det ser hårdt ud - og denne del er pudsigt nok skjult af boots på barfodshesten.
- og sammenligningen med jernsko til mennesker....tsk.....jeg gik gerne med jernsåler limet på foden frem for at gå barfodet på al slags underlag.
- og ja, hesten er naturlig født uden sko, men tilbyder vi dem naturligt underlag? Nej, vi tilbyder dem grusstier og asfalt og må derfor indrette dem efter det.
Respekt for dem som vælger ikke at komme sko på deres heste, men hvorfor pokker ikke bruge uddannet smede??
Der er stor forskel på hvordan smede og barfodstrimmere ordner hovene. Barfodstrimmere fjerner hele sålen, som er meget smertefuldt, og hesten går på strålen, hvilket IKKE er naturligt.
nov 2003
Men nu er alle trimmere ikke ens og alle trimmere fjerner ikke såler.. der er forskel på den metode de bruger.. nogle trimmere er faktisk gode og ved hvad de laver og har taget mange lange kurser i udlandet.. andre har blot taget et kort kursus og tror de ved alt.. så bruger man en trimmer så kræver det man har set deres arbejde først og man selv ved en del om hove..
Men du mener vel ikke man skal bruge sko uden at det er nødvendigt ?? langt de fleste heste kan sagtens gå uden sko.. især hvis de ikke får dem på i første omgang..
Faktisk er det sundt for hestens hove at gå på meget forskelligt underlag.. hvis de ofte går på forskellige underlag styrkes hoven mest.. går de derimod altid i et ridehus eller på en bane og står i en blødbundet boks det meste af dagen, så vil de ofte blive ømme de sjældne gange de går på hårdt underlag hvis de ikke har sko på..
Jeg mener at heste skal have sko på hvis de har ondt uden.. bryder mig ikke om dem der mener hesten gerne må have ondt det første ½ år uden sko.. de første par dage på sten og grus er ok.. men ikke mere.. og er den desideret halt så er det aldrig ok..
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Heste skal ikke bare have sko på fordi man kan.
Læste bare også den anden tråd og jeg er så forarget over de uuddannede barfodstrimmere, som jeg har set ødelægge mere end 2 heste.....
Desværre sælger de den idealistiske tankegang godt til uerfarne ryttere/hesteejere - med hesten som offer.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 100
Hvis din hest på et tidspunkt får behov for at beskytte hoven under ridning vil jeg anbefale dig at ride den med boots. Hvorfor give din hest noget udstyr på i døgndrift, som rent faktisk kun bruges mens du rider den.
Boots tager du nemlig bare af ligesom sadlen og trensen, når du er færdig med at ride.
Dette indlæg ligger i et par forskellige tråde, men idet ikke alle læser alle tråde kommer det igen her. Og det er ikke én af disse historie, som jeg har hørt fra "min fætters svigerfars nabo", hvor 7 fjer bliver til 5 høns. Det er de heste, som er opstaldet her, og som man rent faktisk kan se på vores hjemmeside
Vi tilbyder turridning hele året og afholder ridelejre om sommeren, så vi er afhængige af, at vores heste er ”på benene” når turisterne kommer. Begge de heste, som er rigtig gode guideheste gik med 4 sko, én af dem havde ”kvalitets”problemer, hornet var dårlig, hovene revnede, specielt baghovene ved sidste sømhul, og den anden var så platfodet, at hun tit var øm, hvis vi skulle ride på stranden, så vi har ofte stået uden mulighed for at bruge de to heste.
De store grupper har vi så tilbudt at ride med i to hold (det gider de oftest ikke, så de aflyser) og ved de små grupper prøvede vi så at bytte rundt på hestene eller hvis muligt datoen. Vi havde en fin aftale med smeden, og behøvede ikke at vente på at han fik tid til at komme forbi, to gange i ugen måtte vi nemlig køre til ham, hvis der var blevet trådt en sko af.
Men hver aflysning var ærgerlig (og ”dyr”) for de turister, som i stedet for bruger en af de andre turudbydere, vender ofte tilbage dertil, og det vil også være det sted de anbefaler til andre, for det er det de har prøvet.
Sidste vinter fik vi så en hingst i opstaldning, som havde været udlånt til en træner i en længere periode, hvorfor ejeren ikke havde set den i forholdsvis lang tid.
Ejerens udbrud over hingstens hove, fik os tilbage til en tanke, som af og til var kommet til overfladen, men skubbet ned igen.
Denne gang holdt vi fast og forfulgte tanken hertil, hvor alle vores heste (og alle de opstaldede heste her) nu bliver trimmet. De to guideheste bruger oftest boots på forhovene når vi er på tur, alle de andre er barfodet.
Og siden april 2009 har vi ikke aflyst en eneste tur på grund af manglende sko eller ømme hove.
Vi har altid haft nogle heste, som har gået uden sko, og deres hove voksede aldrig tidligere som de gør nu. Navnlig vores Appaloosa vallak, Taken, må finde sig i en del mere hovpleje end tidligere, cirka 3 til 4 gange så ofte.
Og nej, det er ikke billigere, og slet ikke "hurtigere".... det giver os blot en langt større driftsikkerhed, hvilket gør, at vi i den sidste ende kommer til at gå ud med overskud.
Lene
sko til heste.