{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
475 visninger | Oprettet:

Debat: Tidlig start af 4 års {{forumTopicSubject}}

Ja, nu er jeg altså ved at blive godt og grundigt rystet over hvordan en tendens er ved at brede sig. Flere og flere ryttere synes at være blevet fan af den ide at bryde DRF's reglementer og starte deres 4 års til stævner her i marts-april, for "så kan den jo komme ud og se noget inden championaterne".

Er jeg bare den eneste der simpelthen synes det er at synke for dybt i forhold til hesten? Og hvis man begynder at spørge ind til det, bliver man nærmest ædt levende. Argumenter som "Jamen jeg rider uden for konkurence, så du skal ikke blande dig" flyver i hovedet som et standart svar.

Kan godt være jeg er dum, men hvad forskel gør det for hesten om den rides uden for konkurence, vil da mene den laver præcis det samme, og nej folkens, det er heller ikke tilladt at ride 4 års uden for konkurence.

Men lad mig høre, hvad synes folk, er det helt i orden at bryde reglerne for at forberede hesten? Eller er der andre som mig, der står uforstående over for dette nye tiltag?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Debat: Tidlig start af 4 års
  • #2   21. mar 2010 Ikke før maj til distriktsstævner og august til klubstævner

• #4   21. mar 2010 Jeg bryder mig ikke om 4års championaterne. Men det er værre endnu med hingstene der skal kåres som 4årige, de går jo nærmest lige så samlede som en 6årig. Dvs. de tilrides lidt før de er blevet 3, der er jo nok en grund til at folk synes det er imponerende at Midt-West Ibi-Light er blevet 25 og stadigvæk lever... Jeg er islænderrytter og vi starter dem tidligst op sommeren hvori de er fldt 4 år, hvorefter de får voksepause. De er således først i rigtig træning som 5/6 års smiley Til gengæld for at vi venter det år, får vi ofte 10-15 år mere i sadlen af vores heste end DV-ryttere gør smiley

• #7   21. mar 2010 Nej efter august kan jeg da heller ikke se noget problem i..

• #8   21. mar 2010 CBK: Hele vejen igennem min tekst skriver jeg starte til stævner, så kan ikke helt se at jeg får det til at lyde sådan.

Hvad forlk gør hjemme er da deres eget valg. Min nu 3 års bliver da også tilredet før maj næste år.. ;D

• #10   21. mar 2010 Jeg er helt enig i dit synspunkt.
    Det er simpelthen bare ikke i orden,
    at snyde 'udenom' på den måde.
    Der er en grund til at reglerne er lavet sådan,
    og det er jo for hestens bedste.
    Så det er dybt latterligt at starte stævner før de må!

Til den anden debat med de tidligt tilredne heste,
    vil jeg bestemt mene at der er STOT forskel på en DV og en islænder. Islænder er mig bekendt ikke nær så hurtigt udviklede, som en DV. Og nu er det jo ikke alle der tilrider deres 2½ års / 3 års DV - der er også mange der venter til de er 4 år. Det kommer helt an på hvor udviklet den enkelte hest er.

Nu har jeg selv købt en ung DV, som blev udtaget til hingstekårring i 2009. På dette tidspunkt var han kun 3 år, så han har været tilredet i en tidlig alder. Men han har skam fået flere voksepauser, og det er altså de færreste der på køre lige på og hårdt med en 3-års. Jeg har også kendskab flere 4-års hingste, som har været til kåring, og disse har også fået lange voksepauser efter de er blevet udtaget som 3-års.
    - det er jo logik, at jo mere man passer på hesten, jo længere holder den. Og det ved avlere og beridere også godt smiley

• #11   21. mar 2010 jeg har en 4 års og min stod stille hele vinteren da han voksede så det er ikke alle der bare rider der ud af, jeg sys at hvis hesten er klar er det ok at starte et par stævner før 4 års championaterne, men det må man jo ikke. og det de skal til 4 års championaterne er jo ikke ret meget de skal gå stabilt men det er også ok at de slår fra en gang imellem så sys ikke at det er at presse en hest mod det, min er ikke blevet presset over hovedet det går jeg ikke ind for men han er klar.

• #12   21. mar 2010 Man må godt starte U-LC og gangartsklasser til c-stævner FØR championaterne smiley

• #13   21. mar 2010 - altså fra 1. maj smiley

• #14   21. mar 2010 Jeg vil altid synes at samlet ridning på ungheste er noget møg, og det strider imod biomekaniken og fysiologien for ungheste. Der skal SÅ meget træning for at samle en hest korrekt, og for at ændre fysiologien for at hesten kan samle sig.

• #15   21. mar 2010 Tullamore - Det kommer vel an på hvor meget man samler hesten - kan du evt uddybe hvad du synes er 'noget møg' ? smiley

• #16   21. mar 2010 Er helt enig med dig reglerne er lavet af en grund og de bør ikke brydes. Vil man have sin hest ud at se andre steder inden det bliver tilladt at starte stævner kan man jo bare tage hestene med andre klubber og ride, mange steder er begyndt at lave springdage hvor man fx betaler 50 kr og så må man ride fx 2 runder på en bane i en højde man selv har valgt. Dette synes jeg er en god måde at introducere sin 4 års til det at ride andre steder og man behøver jo ikke springe 1 m. man kan jo spare sin hest og uddanne den ved at ride fx 70 cm og tage et par volter på vejen hvis den skal korrigeres

• #17   21. mar 2010 Sisse - lige præcis, det er faktisk ofte at der bliver afholdt disse træningstævner, som er meget unghestevenlige - fordi det jo bare er ligesom træning smiley

• #18   21. mar 2010 Jeg må være enig i udtalelsen om, at klubber der tillader det, er mere dumme! JEg kan godt se at det er penge i kassen for dem, men håber virkelig disse folk og klubber der tillader det, bliver opdaget OG indberettet til DRF, så der er chance for at de får en advarsel eller karantæne.

• #19   21. mar 2010 - og til det med championaterne - man kan jo bare vælge nogen der ligger efter sommerferien, så har de stadig et par mdr til at kan komme ud og se stævnepladserne inden smiley

Og til det, så har jeg selv en der er 4 i år, der hvor jeg er medlem er der stævne i midten af april, der regner jeg med at tage hende emd - men udelukkende som håndhest, så hun ser atmosfæren, men ikke skal lave noget.. smiley Dvs jeg bare trækker lidt rundt med hende og sådan (:

• #20   21. mar 2010 Jannie - Ja, klubber der tillader at 3/4-års startes til stævne hos dem? De burde helt klart få en advarsel el. som du skriver karantæne!

• #21   21. mar 2010 Jannie: Er kun enig i at klubberne er mindst lige så dumme, men de står så også til problemer med DRF hvis det opdages, så heldigvis er der mange der ikke tillader det, men der er jo også dem der bare undlader at nævne hestens alder.

• #22   21. mar 2010 Jannie - det var da en god idé, så den kommer ud og oplever atmosfæren smiley Min 4-års første stævne kommer til at blive i klubben, så den er vant til omgivelserne og så overvejer jeg at tage ham med derop og bare ride rundt på opvarmning den ene stævnedag og så starte ham i en enkelt klasse dagen efter smiley

• #23   21. mar 2010 tinne
    starter man udenfor konkurrence, skal der være en grund for hvorfor man ikke er startberettiget.

• #24   21. mar 2010 Jannie: Det med din unghest er også hvad jeg har planer om med min når den tid kommer. Hun kan da sagtens komme med den anden et par gange og så bare gå rundt og græsse på pladsen, måske kunne man snakke med stævnearangørende om at få lov til at skridte lidt på opvarmningen eller parkeringspladsen. Forstår ikke hvorfor man ikke bare kan nøjes med det hvis man vil have dem ud og se noget.

• #25   21. mar 2010 Tinne - ja, jeg har oplevet flere tilfælde, hvor ejere simpelthen har snydt med hesten alder smiley Også i passet..

• #26   21. mar 2010 Kathrine: Ja, og på den måde kan de jo starte i konkurence som de vil, det er simpelthen grotesk at man har så travlt at man er villig til at satse sit omdømme og sin hest for den sags skyld.

• #27   21. mar 2010 Lige præcis!
    Jeg har hørt om et tilfælde hvor ponyen kun var 4,
    men da den skulle være 6 år for at starte SJM,
    blev der snydt med alderen, Dette er aldrig blevet meldt,
    men der skulle foreligge beviser på det.
    Dét synes jeg virkelig er groteskt!

• #28   21. mar 2010 Tinne
    lige præcis smiley Det kan jeg ikke se noget problem i.. Og nu hvor det er min klub hun skal med til, kan det også være en lille tur på banen EFTER klasserne er afviklet kan blvie aftalt..

kathrine
    man får jo intet ud af at snyde i passet - jo man må starte tidligere, men så kan man i hvert fald ikke starte champ, med mindre det er for et år ældre.. og tror nu alligevel at de færreste 4 års er klar til at gå det der svarer til en LA1, så er de i hvert fald blevet presset alt for hårdt!

• #29   21. mar 2010 Se mit eksempel ovenfor ^^
    De var da ligeglade med championaterne,
    men sprang i stedet la/mb til c-stævner + SJM
    på en pony som kun var 4 år,
    men i passet stod der 6 år.
    Det er så nemt at snyde med..

• #30   21. mar 2010
    Begriber det ikke... Hesten kan på det tidspunkt slet slet ikke have sat muskler nok til at kunne bære sig selv rundt i holdning, det har den ingen mulighed for at have nået.
    Efter min mening bliver disse heste også - når de startes i championater og LC klasserne redet alt for højt i nakken, taget i betragtning af hvor langt hesten på det tidspunkt er ang. muskler - hvilket sjovt nok er derfor hestene går bag lod.

Der udover så findes senere og tidligere udviklede heste IKKE. Det er en skrøne, noget der bliver ved at leve videre fordi folk holder fast i dette.
    Alle heste udvikler sig ens.
    Kan man læse mere om her:
    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

• #31   21. mar 2010 det eneste de får ud af det, er en meget tidlig ødelagt pony smiley

• #32   21. mar 2010 jannie - dét er jeg helt enig i.

Krikken - det er da noget fis, selvfølgelig er der forskel på hvordan heste udvikler sig - ligesom ved mennesker smiley
    Find 10 føl, født samme månede - følg dem i et par år,
    så kan du tydeligt se at de udvikler sig forskelligt.
    Nogle ser meget hurtigt 'færdige' ud, mens andre stadig er tårnhøje bagtil som 3 års.

• #33   21. mar 2010
    De udvikler sig forskelligt - det helt korrekt, nogle skyder i vejret så snart de er født andre venter lige et år før de begynder at vokse ordentligt.
    Men - det jeg mener er at leddene mm. lukker på samme tid, dvs. en fuldblods hest eller TWH er ikke tidligere færdig med at lukke i diverse led end en islænder eller fjordhest. De lukker samtidig.
    En anden ting er så hvordan de ser ud, fordi ja nogle skyder i vejret mens andre snøvler sig afsted ang. at vokse og vokser helt til de er 7år.
    Men leddene lukker samtidig, omkring samme alder dvs. sidste led lukker når de er 5år.

• #34   21. mar 2010 Og selvfølgelig kan man da ride en 4-års i holdning,
    det man skal passe på er jo at den ikke bliver samlet for meget.
    Det kommer an på hestens styrke og balance.
    Hvis man sørger for at ride hesten frem og ned,
    så er det de færreste heste der søger under lod.

• #35   21. mar 2010 Krikken - Okay, det med leddene vidste jeg ikke smiley

- men alt det andet har vel også meget stor betydning mht hestens uddannelse. Og på de andre punkter er islændere/andre koldblodsracer 'langsommere' i udviklingen.

• #36   21. mar 2010
    Jeg ser meget sjældent 4års heste der går foran lod, desværre smiley
    Undskyldningen for dette er "manglende muskler" men hvis den mangler muskler - hvorfor rider man den så i denne holdning?

Efter min mening burde hesten det første års tid rides frem og ned og ikke hæves i højere holdning i halsen end bringe højde. For at den kan opbygge muskler til at senere komme højere op, blive flyttet mere om på bagparten jo flere muskler den får.

• #37   21. mar 2010
    ~Kathrine Lundqvist Olesen ~ Hvordan er de langsommere? smiley

• #38   21. mar 2010 krikken
    jeg kan også give dig et eksempel på to halvsøskende smiley
    De har begge samme far. som generelt avler stort, og tilfælles er også at mødrene er 162-165 og alm af bygning og dertil er begge afkommene også hopper og født samme år med en måneds forskel ca.. Den ene var meget harmonisk allerede som føl og blev ved med at være det gennem hele dens vækst, den var klar til at bive tilredet da den var 4 års. Den anden der i mod var meget ranglet som føl, hvilket den også blev ved med at være gennem dens opvækst, døjede meget med at ikke tog nok på, tilgengæld bruge den alt dens brændstof på at skyde i vejret! Dvs gennem hele dens følperiode var den forholdsvis tynd, lige meget hvad man prøvede at give den, og de havde begge samme forhold, da opdrætter er den samme, der var fri adgang til wrap på fold og hø i boksen. Da den var 4 var den slet ikke klar til at blive tilredet endnu, først der begyndte den at få fylde. Det var først de sidste 2-3 mdr som 4 års den kunne begynde bare at lave lidt, og der havde den anden så været redet i 7 mdr. Så nej, alle heste er bestemt ikke udviklet samtidig.

• #39   21. mar 2010 krikken
    og det med holdning.. nogle heste har af natur en høj halsstilling og går højt med hovedet - jeg er selv ejer af to.

• #40   21. mar 2010
    jannie : - Som nævnt, nogle skyder i vejret andre er langsomme til det, men leddene lukker samtidigt så på den måde er alle heste klar på samme tid.

Og at nogle heste har en naturlig høj halsstilling, well ville stadig ikke lade hesten gå der - den skulle skam frem og ned og slappe af, ikke gå der oppe før den havde fået bygget muskler op.
    Friesere, arabere mm. skal skam også frem og ned - det er bare svære smiley

• #41   21. mar 2010 Jeg ved ikke helt hvor du kigger,
    for jeg ser nu mange 4-års der går
    i en afslappet holdning.

Det kommer virkelig også an på hvordan hesten er sat sammen,
    for der er jo intet facit for korrekt ridning.
    Jeg har en stor hest, som er virkelig svær at samle,
    og ham kan jeg ikke bare lige ride lang og med sænket hovede,
    fordi han ikke har kraften bagfra til at bære sig selv ordentligt i
    sådan en holdning - han løber direkte på forparten. Så jeg fokuserer mest på at aktive bagbenene, og derfor er holdning fortil da heller ikke altid helt perfekt, og han kan da også blive for dyb, men der arbejdes ihærdigt på det. Så før den kan få en afslappet holdning fortil, lidt foran lod, skal den først have styrken bagfra til at bære sig korrekt.
    og

• #42   21. mar 2010 - og jeg er enig med Jannie - heste har nogle gange en naturlig høj stilling.

Det er fint at du synes at løsningen er at ride hesten lang,
    men det er bestemt ikke løsningen for alle slags heste :o)

• #43   21. mar 2010 krikken
    ja, de skal frem og ned, men det er altså bestemt ikke noget der kommer på en gang hos disse heste! Det er noget der tager lang tid, nogen har en meget mere naturlig holdning til at gå godt frem og ned med halsen, siær min 4 års arbejder jeg stadig meget på det med, jeg har kun haft hende en måned og hun blvier max redet 3-4 gange om ugen, hvordan hun blev redet i de to mdr før jeg købte hende, kan jeg så ikke udtale mig om, men det er i hvert fald stadig kun momentvis jeg endnu kan få hende til at strække sig godt frem og ned, der til går hun ikke så meget ind bag lod, selv om hun går højtplaceret med hovedet. Selvfølgelig smutter det momentvis, men den går primært i eller foran.

• #44   21. mar 2010
    ~Kathrine Lundqvist Olesen ~ - Well, det ikke noget jeg vil rode mig ud i at diskutere nu. Det var egentligt ikke det emnet gik ud på ;). Men skriv da gerne PB hvis det er.
    Men smutter ud af diskutionne, skal over og ride min 29årige fjordhest i noget dressur - skovturs hest skal hun ikke være.

• #45   21. mar 2010 Jannie - enig!

Krikken - fair nok, men forstår ikke din hentydning til sidst ?;)

• #46   21. mar 2010 krikken
    og der til kan jeg også tilføje min mors oldenborger, bliver den redet laangt ned, er det da stensikkert han ryger over på forparten, han skal i hvert fald ikke længere ned med en bringehøjde.

• #47   21. mar 2010 Krikken - må man spørge til hvad denne debat har at gøre med din 29-årige fjordhest, som ''ikke skal være skovturshest'' ? smiley
    For det fattede jeg da lige minus af.
    Det eneste den sætning siger mig,
    er at du slet ikke er inde i 'miljøet' omkring unge rideheste.
    Med det siger jeg ikke at du så ikke må udtale dig om dine holdninger,
    men det giver mig da i hvert fald forståelse for hvorfor du tror
    at det er den eneste løsning smiley

• #48   21. mar 2010 Jeg kan ikke se problemet i det, må jeg indrømme. Netop fordi det forbereder hesten, og det kan da alt andet end lige kun være positivt. De bliver jo ikke overbelastede af at gå et par stævneklasser.

• #49   21. mar 2010 disturbia
    hvorfor kan det være så svært at vente til maj, hvor det er tilladt? Så travlt behøver man da vel heller ikke have..?

• #50   21. mar 2010 DISTURBIA - Problemet er jo at det bryder reglerne !?
    Og der er en grund til at reglerne er der..
    Jeg synes det er moralsk forkert - fordi,
    så er hesten jo bare et konkurrenceobjekt.
    Når man ikke engang kan vente til det er tilladt at starte hesten,
    ja så synes jeg det siger rigtig meget om rytteren..
    Og det er i hvert fald ikke positivt!

Kommentér på:
Debat: Tidlig start af 4 års

Annonce