{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
576 visninger | Oprettet:

Viden om krybbebidning {{forumTopicSubject}}

Jeg kan gang på gang undres over hvor lidt mange stadig ved om krybbebidning.
Der er mange der stadig tror at krybbe bidning kommer af kedsomhed og man bare skal give dem en rem på så holder de op.
Men de krybbebider pga smerter fra maven, somme tider har de direkte mavesår, og når de krybbebider udskiller de nogle stoffer der dæmper smerterne, derfor er det også utroligt synd at forhindre dem i at krybbebide (med fx en rem) da de så ikke kan lindre smerten.
Maveproblemerne skyldes ofte forkert fodring og/eller stress og often mindskes eller stoppes med ændring af disse ting smiley
Håber at det bliver hverdags viden så alle de stakkels krybbebider heste kan få hjælp.
Hilsen Signe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Viden om krybbebidning
  • #1   30. jan 2006 Altså jeg har engang haft en krybbebider... Og vi læste inde på en dyrelægehjemmeside at det kom af stress eller hvis den havde det der hvor man er bange for tætte rum! Der stod også at den kunne finde på at bide sig fast på en anden hest og gøre det hvis den var på fold ikke for at være ond!

  • #3   30. jan 2006 Der er godt du skriver det, jeg har altid hørt at det vær kedsomhed.. men er da glad for at vide hvad det skyldes..

  • #4   30. jan 2006 ja det er der stadig alt for mange der tror.. suk..

    vores pony (miggi.. er herinde) er også krybbebider siden han var helt lille..
    hver gang man skal finde opstaldningssted er man også nødt til at spørge til krybbebidere, for mange tror også stadig på at det smitter.. :S


  • #5   30. jan 2006 Min pony Happy M (til dagligt Mille) sluker luft, men hun gør det kun når jeg er i stalden og er borte ved min andre pony... Hun har haft magesår tidligere, men nu tror jeg hun gør det for at få oppmerksomhet... kan det stemme? Hun gør det KUN da jeg er inde ved min andre pony...
    Tiril R


  • #6   30. jan 2006 Krybbebidning går ind under de såkaldte stereotypier ligesom vævning og den slags, og det er et adfærdsproblem som ikke nødvendigvis har noget med smerte at gøre. Det kan også sagtens være kedsomhed, stress eller noget helt tredje der får hesten til det. Men hvis hesten har smerter kan det forværres, ligsåvel som at smerter kan være grunden til at det opstår. Så har man en hest der er krybbebider er det da nok værd at få den undersøgt for at tjekke at den ikke har ondt, men det kan altså også bare være en uvane...

  • #7   30. jan 2006 Som med så meget andet er der aldrig helt enighed om den slags - heller ikke blandt eksperterne!! Artiklen du (Maria R) henviser til er skrevet af en af en af professorerne inde på Lanbohøjskolen, og er altså også noget der bruges i undervisningen (han underviser selv...), og jeg har jo heller ikke skrevet at jeg er uenig i det synspunkt! Det er bare ikke altid det er til at påvise et problem med hestens mave eller noget andet i forbindelse med krybbebidning, desværre, for så havde det jo været så nemt!! smiley

  • #8   30. jan 2006 Ja.. helt enig.. der er mange der ikke ved nok om krybbebidning... men jeg er nu stadig sikker på at hestene også godt kan finde på det af kedsomhed.. selvfølgelig er det ikke kun det.. det burde man vide... bliver også lidt irreteret når folk tror at det smitter.. for hvordan vil man lige have at krybbebider kan smitte.. når det er noget der kommer fra maven???? selvfølgelig er det ikke noget der kan smitte som sådan.. men hvis heste keder sig.. kan de efter abe.. det er en anden snak.. jeg har for tit set heste der er begyndt at væve fordi de står for meget i stald... og det er man selv skyld i hvis en hest begynder på det.. for hvis de først har uvanen.. så er den ikke til at slippe af med..

    Men ja.. folk ved ikke nok om hverken vævning eller krybbebidning.. og det er ret trist faktisk.. det samme vil jeg sige om hestenes veldfærd.. den burde man også få opfrisket ind imellem..

    Stine


  • #9   30. jan 2006 Darwin gør det smiley og han gør det ALTID når han har spist et eller andet det li meget hva han spiser så gør han det og jeg tror ikk han har noget med maven tror i?

  • #10   31. jan 2006 Simone.. det kan meget nemt være noget med maven.. en krybbebider har jo ofte mave smerter siden heste krybbebider.. men det kan nemt blive en vane.. i såfald.. burde man få sin pony/hest undersøgt når den er krybbebider.. det kan meget hurtigt.. gå den anden vej.. hvis ikke man er obs med problemet... Tit lukker folk bare øjne for problemet... og tænker ikke over at hesten rent faktisk har det dårligt.. og tror dermed også at det bare er en dårlig vane.. men det kan det nemt blive..

    Phillip... ja.. det er jo kun hesten selv der ved om den har ondt eller ej.. men når ryttere lukker øjne for problemet.. og ikke tænker vider over hvorfor hesten reagere som den gør.. så er man jo nødt til at efterforske i hestenes adfærd.. ellers bliver vi jo heller aldrig klogere.... eks det med at folk tror at krybbebidning smitter... hvis ikke de ting blev efterforsket.. så vil folk stadig gå rundt og tro på det.. smiley

    Stine


Kommentér på:
Viden om krybbebidning

Annonce