{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.956 visninger | Oprettet:

Rideulykker- din værste? {{forumTopicSubject}}

Jeg har selv været ude for en alvorlig ulykke til hest- og er interesseret i at høre om din værste ulykke med hest involveret...og hvordan du havde det bagefter med heste og ridning osv...

Jeg red for 10 år siden galt på min fuldblodshoppe og var meget tæt på ikke at overleve. Jeg gik på efterskole, og vi kom galloperende på en skovsti. Vi var ved at optage en "film" med lærerne på efterskolen- derfor skulle vi komme galoperende 3 piger rundt i et sving hvor de så filmede. Det var bælgmørkt, en januar aften. De havde så ikke sagt at de havde stillet en bil med tændte lygter i svinget, da det andet spot lys de havde ikke virkede- så i fuld galop på en fuldblod da jeg så det var en bil havde jeg 10 meter til at stoppe hesten på. De var jo umuligt, da der var en foran mig- så min hest smadrede med mig på ryggen frontalt ind i bilen i fuld galop. hende foran mig fik vendt hesten, som "kun" smadrede bagen ind i køleren på bilen- men jeg landte under min hest oppe på køleren. Hende den sidste nåede at stoppe da hun var længere væk.

Der skete intet med hestene. Jeg smadrede min nyre i 4 stykker, smadrede mit knæ og har i dag over 50 sting på maven, da nyren skulle fjernes og jeg var ved at forbløde indvendigt. Det skal siges at jeg har fået en KÆMPE erstatning, så det var ikke vores skyld men skolens og jeg havde ikke en chance for a stoppe min hest. Men en erstaning gør det ikke op for den smerte og det at jeg aldrig rigtig har turde ride siden smiley Jeg var sygemeldt i 6 måneder bagefter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rideulykker- din værste?
  • #1   23. mar 2010 da jeg blev sparket i hovedet. og flækkede overkæben 5 steder. og blev syet med over 26 sting. Og var 1 millimeter fra min næseryg var blevet ramt.

  • #2   23. mar 2010
    Hmm... Har sjældent faldet af, de gange jeg har har det udover den her været selv forskyldt.

    Der var denne her bette pony Bruno jeg red på - jeg var ikke meget gammel - max 10år. Bette Bruno lavede nogle sjove hop også landede jeg ude på halsen, der hang jeg så og dinglede med hovedet ned ad, kunne ikke holde fast særligt længe, så faldt ned lige foran ham og han travede hen over mig.

    Resulterede kun i et blåt mærke på låret...


  • #3   23. mar 2010 Hmm.. Det må være 3 måneder efter jeg købte min første pony.. Jeg havde hende med i traileren og pludselig begynder traileren at slingre voldsomt og bilen ryger i grøften og trailen vælter.. Hesten ryger ud gennem taget, men overlever..

  • #4   23. mar 2010 Min værste var nok da jeg blev sparket i hovedet, og brækkede kæben et par steder, hvilket jeg stadig har men efter. Lige da jeg måtte passe Coco igen, ca. 2 måneder efter, var jeg nok lidt mere forsigtig når jeg trak med ham, men det gikforholdsvis hurtigt over. Jeg kunne dog lang tid efter mærke, at jeg blev nervøs, hvis en hest trak sig fri, vendte om og løb. Men det er jeg heldigvis kommet over nu:)

  • #5   23. mar 2010 hmm ved ikke helt hvad den værste har været, men gennem årene har jeg da været en flittig gæst på skade stuen.
    a skader kan nævnes:
    - brækket arm.
    - brækket næsen 3 gange.
    - brækket tå.
    - bøjet og trykket ribben.
    - diverse forstuvet lemmer. ( arme, fødder, finger)
    - Utallige blå mærker.


  • #6   23. mar 2010 jeg faldt af isabella i december 2006 og har fået piskesmæld, som har gjort jeg ikke længere kan arbejde...

    rider dig stadig... og har ingen problemer med det så længe hesten er fin fortil


  • #7   23. mar 2010 Har redet altid fra før jeg kunne gå, og er heldigvis utrol.igt nok aldrig kommet helt alvorligt galt afsted. men har da fået mange grimme bid når der lige var en fræk pony, og styrtet som resulterede i hjernerystelse eller at jeg ikke kunne få vejret. Men jeg var sidste år i praktik på min rideklub, og jeg passede jo alle hestene, en dag skulle jeg sadle min yndlingshest af (han var 185, men et hjerte af guld) da jeg var færdig med ham og skulle til at sætte ham ind i boksen syntes jeg at det så ud som om at hans hov blødte, jeg ville lige sætte ham ind i boksen og så tjekke det der. Da han kom ind i boksen var der mad som han begyndte at spise jeg ville løfte hans hov men lige pludselig vendte han sig om imod mig med bagdelen og sparkede ud, jeg nåede lige og kravle ned i hjørnet, og han sigtede stadig efter mig, jeg kunne ikke nå at kravle andre steder hen, han var 5 cm fra at ramme mit hoved og jeg troede at nu ville det gå galt, men heldigvis stoppede han, vendte sig om og kiggede på mig, jeg stod op, mine ben rystede af angst og jeg gik ud. Ikke såå dramatisk men alligevel nok det mest scary jeg var udefor

  • #8   23. mar 2010 det værste jeg har oplevet var da jeg havde min hest med til vores første indendørs stævne, og hesten flippede fuldstændig fordi den fandt ud af at den var allene i en ny hal. den tossede rundt i fem minutter før den fik mig bukket af. jeg slap dog heldigt med gibs på armen i 10 dage.

    men jeg har en veninde som har været meget uheldig( jeg har forbudt hende at fortælle historierne til min mor for så for jeg ikke lov at ride mere)
    blandt andet er hun faldet af da hun red langs en stor vej da en mand tændte en motorsav. hesten sprang ind foran en bil og smed hende af. hun lå mange dage på hospital med mange sår.

    hun blav også smidt af til en spring time hvor hun brækkede lårbens knoglen og måtte sælge hesten da hun iikke kunne ride i et år.

    der er mange flere men kan ikke huske dem..


  • #10   23. mar 2010 puha, sikke et styrt du fik dig der ! :S

    Jeg har to styrt, som sidder meget dybt.

    Det ene var til springundervisning, hvor min pony snubler lige foran et spring, og vælter ned igennem det. Jeg falder forover og trykker ponyens hovede ned i græsset, hvilket heldigvis forhindrer den i at slå en kolbøtte. Da jeg rammer jorden, støtter jeg fra med min højre arm, hvilket resulterer i at ca. 17 ryghvirvler bliver forskubbet til venstre. Jeg var i choktilstand, men satte mig alligevel op og red banen færdig - og derefter var det afsted på Kolding sygehus. Havde jeg ikke sat mig op lige efter, er jeg hundrede på at jeg aldrig havde sprunget igen smiley

    Det andet var på min tidligere unge araberblanding. Den var under tilridning, og det hele var gået forryggende godt. Men en dag gik den mildest talt amok. Den flippede ud og forsøgte udelukkende at smide mig af. I første omgang sprang jeg selv af, men min daværende ridelærer sendte mig op på ryggen af ponyen igen. Anden gang gik den endnu mere amok, og ridelæren mistede fuldstændig kontrollen og jeg blev kylet af. I første omgang mistede jeg fuldstændig vejret, men da ridelæren stadig havde ved for enden af longen, løb ponyen en runde og kom derefter til at træde på mig - lige på venstre skulderblad. 450 kg = av! Jeg kunne derefter ikke bevæge mig og blev hentet i ambulance. Lægen mente at jeg havde været utrolig heldig at skulderbladet ikke var brækket, men jeg slap med et rigtig hårdt slag og 14 dage i sengen.
    Jeg bebrejder ikke ponyen, da den ikke kunne se mig, da den trådte på mig - men jeg kom aldrig op på den igen. Senere fandt vi ud af at den havde en rygskade, og den blev sidenhen behandlet og solgt som kørehest. Den blev selv så forskrækket, at den aldrig vil kunne få en rytter på sig igen.

    Det første styrt har gjort at jeg let bliver nervøs under springning, men jeg er stædig og bliver ved. Det andet 'styrt' har gjort mig ekstra opmærksom på altid at følge mine fornemmelser, og på visse punkter aldrig lytte til en såkaldt 'faglært'.


  • #11   23. mar 2010 Har fået sparket 3 tænder ud, faldet af og brækket 3 ribben og brækket mit haleben... Det er nok de værtse skader jeg har fået i forbindelse med heste...

  • #12   23. mar 2010 hold daa op nogle alvorlige historier!
    Så galt er jeg heldigvis aldrig kommet med hestene. Det værste jeg har oplevet er at blive trådt på anklen = forstuvet ankel og faldt bagover da jeg stod op på min mors hest for at plukke frugt på et træ (ret dumt), da der kom en kondiløber som hesten blev bange for så den sprang frem af, så jeg røg bagover lige ned på røven hvilket resulterede i et forstuvet haleben.


  • #13   23. mar 2010 Styrtet på asfalt og total smadrede mit knæ.
    har været igennem en operation og må nok erkende jeg snart skal de igen. fordi lægerne mener der skal nyt knæ til smiley


  • #15   23. mar 2010 Har aldrig faldet særlig slemt.
    Den væste oplevelse var nok da jeg som helt lille blev slæbt efter en stor hest med hans baghove i strakt gallop ved siden af mit hoved.
    de væste skader har været et hårdt slag i ryggen (som stadig gør jeg har skævheder), en hjernerystelse og en hånd der blev trampet over.


  • #16   23. mar 2010 puha, men har vel haft nogle stykker efterhånden.

    Mit første der sendte mig på skadestuen var da jeg var 10 år gammel og red en lille tur uden for gården på min pony. Hun havde netop fået sko på for første gang, så fik afvide jeg kun måtte skridte.
    Jeg skridter så i vejkanten uden sadel og løse tøjler. så kommer der en cykel med trailer på, hesten blir bange og springer over en grøft (tidliger å) og ud på pløje marken, men det hele går så stærkt at jeg glider af. Desværre havde jeg lært at holde fast i tøjlerne ved styrt, hvilket gør at hesten ryger tilbage og træder mig direkte i ansigtet samt på indersiden af overarmen, hvor huden blir trukket af..
    Det var min mor ikke glad for og kort´efter var hesten solgt, nåede dog et par ture mere med den.

    Den som stadig sidder i mig og som jeg arbejder hver dag var en afsidning på en fremmed hest.
    Jeg havde prøvet den og sagt ok for køb, dagen efter beslutter jeg mig for at prøve den igen og siger nej tak til endnu en fremvisning, vil selv ride den fra start af.
    jeg når kun lige at få fat på tøjlerne og svinge benet over sadlen da den går fuldstændig amok. jeg har aldrig i mit liv med mange mange hest oplevet en lign reaktion som den fyrede af. den sprang i luften og kastede med røvn og op igen og igen. ligsom at se rodeo.
    jeg kæmnpede sys jeg selv en brag kamp for at få den under kontrol, men til sidst blev jeg smidt ad H til.
    Desværre knækkede den mig på en eller anden måde og jeg kom ikke op på den igen.
    det har gjort at hver gang jeg skal ride en fremmed hest er jeg ved at tisse i bukserne. det har virkelig været en kamp for mig. har gjort en enkelt hest ryttervant siden, og det flyttede virkelig nogle grænser igen. har en hest nu som engang imellem ter sig som et bæst, men jeg kæmper, for han skal ikke have lov at vinde.

    Jeg er også blevet sparket i hovedet, ryggen og div andre steder.
    Blev også sparket i en sulky gentagende gange, det ben er ødelagt og har stadig en kæmpe bule, det er to år siden nu. men jeg er heldigvis ikke blevet bange for at køre


  • #17   23. mar 2010 Da jeg skulle hjælpe med at ride en shetlænder, den stejler, vælter bagover og lander på mit højreben og hofte.
    fik en firbrespringning og har nu en "spring" hofte, knækker når jeg går. heldigvis ingen varige mén.


  • #18   23. mar 2010 Min værste rideullykke er denne:

    Jeg var alene i stalden og skulle ride min venindes hannoveraner vallak, jeg longerede ham først da han var ret hidsig.
    Satte mig så op på ham da han slappede af. Skridtede rundt på ham, han var enormt følsom og hidsig, så red meget forsigtigt rundt i skridt, men så snart jeg bad ham om det mindste(fx, bøje let ind i volten) så rejste han sig, men jeg gav ikke op, bad ham så bøje ind i en cirkelvolte, og idét jeg gør det så stejler han lodret og kyler mig ned i barrieren med ryggen først :S Det var enormt skræmmende :S

    Men ellers har jeg ikke rigtig selv været ude for så mange ulykker, har været vidne til rigtig mange..

    fx:
    Min veninde og jeg var ude og ride en sommerdag først på aftenen, hun har en ung holstener og han bliver så bange for en vejafspæring(ca130 cm høj og af jern!) min veninde rider ham så hen til den, og idét hun gør det så springer hesten op over bommen, men hans bagben hænger fast, og min veninde ryger ned foran ham hvor han så ca 6 gange kaster hele sin vægt ned over hende, indtil hun til sidst kommer væk og hesten får bagparten med over. min veninde lå og skreg, og jeg var selvfølgelig hoppet af min pony, stod med begge heste, heldigvis kom en mand forbi og jeg bad ham holde hestene så jeg kunne løbe ned på den rideskole der lå ca 60 m væk, og hente ham der ejer rideskolen, skulle jo ha fat i en ambulance men kendte ikke adressen, vi fik så lov at sætte hestene ned på rideskolen natten over, og min veninde blev hentet med ambulance heldigvis intet brækket, men hun døjer stadig med dårlig ryg i dag et halvt år efter.
    det var nok det værste jeg har overværet



  • #19   23. mar 2010 Jeg har ikke været ude for noget slemt.

    Jeg red engang på min hoppe som havde fået et føl, som gik på marken ved siden af. Føllet flipper ud og hopper over hegnet og ind til hoppen. Min hest drejede hurtigt rundt da hun blev forskrækket, og min gjord var overhovedet ikke spændt ordentligt, så den gled lidt, så hun begyndte athoppe rundt, og sadlen gled rundt på siden, og jeg faldte af. Jeg tænkte slet ikke over at slippe tøjlen, så hun trak mig hen af jorden, hvor mit hovedet kørte mod jorden, jeg havde så dog kun ondt i hoved og nakke.

    Det værste var nok en gang da jeg sprang, og hesten valgte at løbe udenom så jeg røg ind i springet. Siden da har jeg haft ondt i mit ribben nogle gange, det kommer når jeg har lagt forkert når jeg har sovet..


  • #20   23. mar 2010 Hejsa

    Jeg har haft brækket ryggen 2 steder. Det skete da jeg for 2 gang skulle prøve en 7 år gammel DV hoppe hos et meget kendt salgssted. Jeg ville have købt hesten da alt gik super godt 1 gang jeg red den. Men 2 gang tror jeg den fik gjordkrampe for lige efter at sadlen var blevet efter spændt blev jeg sådan smidt af .... det kostede 3 mdr. i korset og jeg måtte ikke ride før ca. 1/2 år efter. Jeg startede dog ligeså stille ( havde ikke selv hest på dette tidspunkt, da jeg lige var blevet færdig med mine ponyår)
    Dette resulterede i at jeg havde MANGE bekymringer/overvejelser om jeg helt skulle holde med at ride. Men jeg syntes heller ikke at min ride"karriere" skulle ende på denne måde ( har vundet DM dressur, redet landstævner og sluttet som nr. 16 og 21 på DRF`S top 100 liste)
    Derfor besluttede jeg tilsidst at jeg ville ride igen. Man kan jo også blive kørt ned - og jeg ville ikke bare sidde i en stol ( så var jeg godt nok sikker på der ikke ville ske noget)
    Derfor er jeg nu i fuld sving igen og jeg købte i december 2009 en 5 års DV vallak som jeg har været til stævne med. ( jeg er dog også røget af en gang på ham).

    Det skal lige siges at jeg ingen problemer med ryggen har overhovdet.


  • #21   23. mar 2010 wauw hvor nogle vilde skader!! Ind imellem overvejer jeg også, om ridning er det, jeg skal..

    Men det vildeste jeg har oplevet er at ride ned ad en bakke, hesten render ind i et hegn, og smider mig af, jeg brækker armen. Men cykler hjem.. Har haft hjernerystelse nogle gange.

    Min fys mener jeg har skadet nakken engang pga. ridning.

    Men folk omkring mig - diskusprolapser, brækkede ryg, blind pga. spark, brækket kæbe etc.

    Jeg har sluppet for mange skader pga. mine hurtige reaktioner, men en dag så kan det være, man slapper for meget af, og der så sker noget.. Jeg ved ikke, om jeg altid vil ride, nu må vi se. Ellers bliver det hygge-heste..

    Lone


  • #23   23. mar 2010 Det må være enten da vi blev ramt af en lastbil (kun psykisk skade), trampet ned af en hest (ramt på ben, hofte og skulder), væltet med en hest, faldet af da hesten (uden sadel) gik fra fuld galop til breeeeems = 6 bøjede ribben og en forstuvet kæbe eller da hesten tog den ind igennem stalden med mig. Jeg sad uden sadel og gled ned, ramte en bokskant med ryggen og kom ind under hesten, så han ramte mig. Havde blå mærker over alt, en smadret tommelfinger, stort sår på ryggen og store mærker på ben og lår efter spark og når han trådte på mig.

  • #24   23. mar 2010 min væreste var da jeg styrtede på Fanta fordi hun troede hun kunne springe over et hegn (af en tynd snor) fra vores ridebane til folden, og da hun rammer det tror hunder er stød i og så tænder huun af og jorde af sted og jeg har ikke en rigtig sadel på bar en pony pude så knækker gjorden og jeg ryger af, resultat: hjernerystelse.

Kommentér på:
Rideulykker- din værste?

Annonce