{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.934 visninger | Oprettet:

McLean ... støvsuger ridning.. {{forumTopicSubject}}

efter at have læst en annonce herinde som gjorde mig ked af det.. samt det "modstanderne" ofte skriver så tænkte jeg at der måske var brug for en forklaring på disse begreber da det lader til at rigtig mange, både for og imod disse metoder har misforståes en del smiley

McLean: Dette er ikke en ridemetode men læringsteori.. dvs det er nogle grundråd og forskning omkring træning og indlæring og det kan kombineres med næsten alle typer ridning (selvfølgelig hvis de ikke går imod principperne)..
McLean er: adskillelse af signaler.. kun 1 respons til hvert signal.. tydelige signaler og tydelig eftergivenhed.. negativ forstærkning.. heste er ikke frække/prøver af.. fejl er rytteren (eller udefra) heste reagere på deres indstinkter eller hvad de har lært.. ting kan indlæres så det er ren refleks.. hoved pladseres ikke med tøjlen, da tøjlen er = stop..
McLean er IKKE: Næsen i sandet, let sæde og ridning for lange tøjler.. McLean selv rider helt alm. med korte tøjler, hans søn og kone rider dressur med kandar..

Støvsuger ridning/Kirsten Hansen er: Dette er remonte.. man starter med næsen i sanden, så snart hesten er helt afslappet beder man den komme op i remonte (dvs halsen ca vandret).. det er her musklerne bygges.. der rider man længe.. langsomt når den får muskler kan man bede den løfte halsen mere og mere (og bruge bagben mere og mere) i starten kort og så i længere og længere perioder.. slut målet er dressur holdning men hvor hesten ikke tvinges men er i selvbæring.. næsen skal altid være foran lod.. i starten rides med løse tøjler og ofte i let sæde.. men efterhånden rider man med meget let kontakt..
Her pladseres hesten hoved heller ikke med tøjlen og signalerne adskilles også... derfor bruger mange ryttere begge metoder..
Støvsuger/Kirsten Hansen er IKKE: Næsen i sandet og lange tøjler for evigt eller i flere år, der nede bygger hesten ikke muskler og den vil være let på forparten så det vil slide på den..

Folk blander ofte de 2 sammen, tror det ene er det andet eller tror hesten for evigt skal rides med næsen i sandet og for lange tøjler..
Ved ikke rigtig hvad jeg vil med tråden.. faldt bare over en annonce hvor ejeren helt havde misforstået støvsuger ridning (og desuden troede at det var McLean træning) og støder ofte på modstandere der mener de ikke kan bruge remonte fordi de ikke kan ride hesten med næsen i sandet til stævner (fordi de tror den skal forblive der)..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  McLean ... støvsuger ridning..
  • #1   7. apr 2010 Super spændende indlæg, men desværre er jeg for træt nu til at læse det.
    Gemmer lige emnet og læser det i morgen smiley

• #2   7. apr 2010 Rigtig godt indlæg - der er nemlig rigtig mange som latterliggører støvsugerridningen (fordi de ikke ved bedre...!)

Der er ikke noget bedre til at styrke ryg og hals.

• #3   7. apr 2010 jeg mener stadig ikke at støvsugeridning er godt hele tiden..

det er en kæmpe belastning for hestens forpart hvis den skal gå med hovedet så langt nede hele tiden..

alt med måde!

det bedste er at kombinere det

• #5   7. apr 2010 Deschain:

nej, men udfra det hun skriver, lyder det da som om at man kun skal ride dem ned det første stykke tid af dens ridning..
    og det mener jeg er forkert..

• #6   7. apr 2010
    Støsuger ridning - som også rigtigt hedder remonte rides til at starte med på en "ny" hest. Enten en der er en redressur ( dårlig kondi, ingen muskler mm. ) eller skal tilrides.

Den rides så frem og ned og får lov til at placere snuden som den vil. Dvs. nogle vælger at placere den helt nede i sandet, andre vælger at placere den i bringe højde, det er forskelligt.

Og med tiden flytter man så mere og mere vægt om på bagparten og ligger lidt tempovekslinger ind, hvilket gør at hesten kommer længere op foran.

Et godt eksempel på en remonte hest der har gået med nakken langt ned, som nu er nået op i nakken er Cashew:
    Fra det her:
    http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=72125
    Til:
    http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=229106

Altså nej hesten skal ikke rende rundt med snuden ned i sandet det næste halve år, det kommer helt an på hvor hesten vælger at placere sit hoved og hvornår der kan flyttes mere vægt på bagparten.

• #7   7. apr 2010 Super godt skrevet smiley Tak

• #8   7. apr 2010 Synes også, "støvsuger" frem og ned er super at indlægge i ridningen. Efter samling rider jeg min med næsen i sandet, det nyder hun, får strukket ryggen et par gange under dressur. Men ja, starter også med det efter ridepauser.

Og så er jeg egentlig noget ligeglad, hvad det hedder, bare man kan se, det virker på hesten. alle har forskelligt eksteiør og forsk. behov.

Lone

• #9   7. apr 2010 Janni og stjerne hestene : Når du tilrider en hest så går den fra naturen på forparten, det vil den gøre uanset om den har mulen i sandet eller oppe i holdning... en nytilredet hest har ikke kræfter til at bære på bagparten uanset hvordan du rider den.. men rider du den frem og ned så lære den at bruge kroppen korrekt.. rider du den op i nakken får den ud over at gå på forparten også spændinger og sænket ryg..
    Helt nede skal de ikke gå ret længe.. kun til de er afslappet med rytter og kan gå i et afslappet tempo (min egen har aldrig gået fast helt nede, det havde hun ikke brug for) .. men omkring vandret ja der skal de gå længe, men ikke på forparten, hesten skal gå i ligevægt og derefter langsomt mere og mere bagud..
    Og selvfølgelig skal den ikke gå i en statisk holdning, men lidt op, lidt ned osv..
    Men en hest i remonte holdning (halsen ca vandret) er altså ikke = på forparten.. og er den i ligevægt ja så slider det altså ikke mere end alt andet ridning.. jeg ser oftere heste der er redet for hurtigt op i halsen være på forparten, men den løftede hals snyder og folk tror den er i ligevægt... lige som en sænket hals ind imellem visuelt snyder og folk derfor tror hesten er på forparten..
    Men som sagt alle heste starter på forparten, det kan man ikke undgå eller ændre på.. og en støvsuger hest går ikke længere tid på forparten end andre heste..

Lone: Måske det for en som person ikke betyder så meget hvad det hedder.. men nytter jo ikke man går rundt og siger man fx rider McLean når det slet ikke er det man gør og man ydermere helt har misforstået det man gør.. så giver man jo helt ufortjent en træner et dårligt ry fordi folk ser det og tænker at det jo er helt hen i vejret..

Kommentér på:
McLean ... støvsuger ridning..

Annonce