Alt for selvsikker pony = STOPSIGNAL? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har en skøn pony på 20 år. Han er frisk og flyvende som en pony på 10. Han er blevet brugt mest til springpony inden jeg købte ham, men nu er jeg ikke lige så meget til spring, så jeg rider mest dressur på ham. Han går LA i dressur og kan alle øvelserne dertil - uden problemer, men alligevel er han <b>fuldstændig</b> ligeglad og reagere overhovedet ikke på det stopsignal jeg giver ham (halve parader og bruge sæde+lår, men han er ligeglad - stopper først når jeg virkelig træder i kraft og prøver alt hvad jeg kan - UDEN vold. Han er vant til at blive redet med 3 rings bid , men eftersom jeg ikke ønsker den slags hjælpemidler, er jeg skiftet over til et normalt, men det er virkelig besværligt at ride ham med det.
Kan det virkelig være rigtigt at jeg kun kan ride ham med det bid? (3 rings)
Hvordan kan jeg lære ham stopsignalet igen?
nov 2008
Følger: 29 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 868
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.399
men jeg ville nok starte med at lære ham det fra jorden af?
virkelig træne det meget, altid sige den samme kommando først, så tage blidt i tøjlerne/tovet - hvis han ikke reagerer så gør signalet tydeligere, måske små ryk el.lign., bare husk ikke at slippe taget lige meget hvor meget han bliver ved med at gå. Ligeså snart han stopper så slip taget i tøjlerne fuldstændigt og ros (:
det kræver meget tålmodighed og arbejde, men til sidst vil han stoppe allerede når du siger kommandoen, og så kan du jo bruge den kommando når du sidder på ryggen af ham. (:
du kan også godt bare starte med at skridte rundt på ham, sige kommandoen, og gøre det samme med at tage blidt i tøjlerne og så øge taget, indtil han stopper, så slippe og rose osv. - og når han kan det, så begynde at træne i trav og så galop (: synes bare tit man har mere kontrol over hesten fra jorden af.
- bare husk ikke at træne det for længe af gangen så han begynder at synes det er kedeligt. (:
undskyld hvis det er lidt uforståeligt xD
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Tror simpelthen ikke, at han forstår stopsignalet.
Rigtig mange heste forstår overhovedet ikke vores signaler, fordi det ikke er "programmeret" rigtigt.
jul 2005
Følger: 30 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 185 Svar: 1.584
Alt for selvsikker pony = STOPSIGNAL?