lucerne? {{forumTopicSubject}}
min pony har stortset altid fået lucerne i sit foder, da han er en meget madglad hest, og spiser på 2 sek. men også fordi jeg syntes lucerne gør mange gode ting for hesten. så han skal forsætte med at få lucerne.
før i tiden fik han lucerne uden olie, så har han fået lucerne med olie i en længere periode nu. men da han er lidt fed/vommet (både af mad og halm) har jeg tænkt lidt på at give ham lucerne uden olie eller evt. med noget andet i, som ikke feder, hvilket mange siger olie gør.
lige pt. står han skadet, og går på en sygefold alene som ikke er voldsom stor, da han ikke må løbe rundt, fordi benet skal have ro. så selvfølgelig er det klart, at han har en lidt mere energi end normalt da han efterhånden har stået i 2 måneder, men jeg går med ham hver dag i ca. 30-60 min. også falder han til ro.
jeg har så fået en sæk lucerne med 10% melasse i, også ville jeg høre om det evt. kunne være godt at give ham den lucerne? selvom at han står skadet og ikke kan rides. normalt i ridning er han noglegange lidt sløv og mangler tiltider fremaddrift, så han er ikke en ''varm hest'' som sådan.
håber virkelig nogle kan hjælpe...
jan 2008
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 184 Svar: 944
Jeg har en shetlandspony, som også tager på bare det den tænker på mad, så hun får lucerne uden olie, eller noget andet i.. og det feder ikke
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 57 Svar: 229
sep 2006
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 174
Du må ikke give ham den med melassen hvis han i forvejen er for tyk, så er olien meget bedre
Generelt må heste/ponyer ikke få for meget lucerne, se i stedet om du kan få noget god wrap eller godt hø!
Det gir endnu længere tyggetid og feder ikke på samme måde!
Matilde.. sælger selv foder..
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 57 Svar: 229
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 267
jul 2007
Følger: 47 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 321
- Efter hvad jeg har hørt!
jan 2005
Følger: 157 Følgere: 145 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 497
lucerne?