{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.403 visninger | Oprettet:

opbygge halsmuskler :) hjælp.. {{forumTopicSubject}}

Heys..
Min hest mangler muskler her ved punkt 10:
http://www.webwitch.info/Dyr/heste%20chakra.jpg

Hun har en (for) stor overhals, og spænder ofte der. Jeg forsøger at ride hende frem og ned, og ikke kræve andet end bøjelighed og smidighed. Vi er ikke superlangt i træningen, da jeg lige pt. også kæmper med at slappe af på ryggen på hende, da hun ikke før har haft de allerbedste vilkår for udvikling smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  opbygge halsmuskler :) hjælp..
  • #2   30. apr 2010 jamen som ved alle andre heste der skal trænes rigtigt...

så er volter, og ISÆR overgange fra skridt/trav, trav/galop, bare altid super godt... temposkift er også rigtig godt... bomtræning.. der er ingen problemer i at forlange den rigtig halspladsering af hesten..

frem og ned er ikke godt en hel time igennem

• #3   30. apr 2010 Både longearbejde og ridning hvor hesten strækker halsen frem og ned, giver muskler der (og i øvrigt er det osse godt for ryggen).

Men det tager jo tid -hvis i ikke er så langt endnu, så skal de såmænd nok komme...

• #4   30. apr 2010 Det er den muskel som opbygges når hesten kommer lidt mere op med hovedet. Hvis man foreksempel har redet sin hest meget dybt for at få opbygget en god overlinje (overhals, ryg), så vil der ikke bliver så mange muskler ved punkt 10, men når man tager hesten lidt mere op fortil, når den er klar til det vel og mærke, så vil dette område blive mere muskuløst. smiley

• #5   30. apr 2010
    Det er den såkaldte "trekantsmuskel" som jeg ikke husker det latinske navn får, som vist også består af flere muskler.

Typisk for heste der mangler denne muskel er bag lod ridning, de bliver redet bag lod konsekvent hvilket gør at hesten mangler denne muskel men istedet så overudvikler splenius muskelen, især helt oppe ved 2 og 3 halshvirvel/nakke da det er der de knækker..

Så jeg ville lade hesten komme noget frem og ned ( frem som i frem med næsen og ned som i halsen omkring bringehøjde eller lavere hvis hesten føler for det ). Det er ikke en muskel der sådan liiiige kommer, det tager tid. Men hovedtingen er at hesten ikke går bag lod, er afslappet og har røven med.

• #6   30. apr 2010 Som krikken skriver, er det meget vigtigt hesten ikke går bag lod, hvilket det generelt atid er. smiley

• #7   30. apr 2010 Når underhalsen er overudviklet, så er det fordi hesten går og spænder i denne for at holde hovedet.. dette er som flere er inde på ofte tegn på at hesten går bag lod og måske bliver pillet der ned af tøjlen..
    Først skal hesten lære at slippe i underhalsen, for så længe den spænder der vil den gå forkert og ikke bygge de korrekte muskler..
    Så den skal lære at slappe helt af og strække sig frem og ned til bidet.. men dette skal ske ved hestens egen lyst og tyngdekræften ikke med tøjlen..
    Når den så har sluppet i underhalsen kan man begynde at ride den lidt op igen så den kan bygge musklerne..

Janni og stjerne hestene : Jeg ved godt du er stor modstander af frem og ned til andet end opvarmning.. men en hest der bære med underhalsen og mangler de korrekte muskler kan man altså ikke ride op i holdning.. den skal lære at slippe i underhalsen først så den kan rides op uden at spænde der.. og der kræver en periode med kun frem og ned uden at ride den op..
    Vi er enige om at en hest der er klar til det helst skal gå i forskellige samligsgrader.. men hesten skal være klar og kunne bære det ellers skader det mere end ren frem og ned.. dog er det vigtig at komme videre så snart hesten er klar..

• #8   30. apr 2010 Har faktisk lige været til foredrag idag, ang. bevægeapperatet. og som Signe siger her over. ja det skidt når din hest mangler disse muskler. for den har et problem. enten skal du have en massør kiropraktor ud, fordi den er låst i skulder eller andet sted, og derfor ikke kan bruge sig som den skal. eller ja den rides forkert. Sorry men jeg har lige set det, og fået det forklaret idag. og vist på nogle af hestene.

Super du er obs på det, for så kan du også arbejde på det, og få rettet det op. Held og lykke.

Lad hesten selv bære sit hoved, man må ikke pille den ned. og maks må den gå i holdning i 20 min. fordi at holde holdningen stadig er hårdt for den.

v.h Tina

• #9   1. maj 2010 Cecilie J: Der må jeg så indrømme at jeg tror der er tale om en der enten ikke ved hvad hun taler om eller også bytter om på musklerne, på trods af at hun er massør eller kiropraktor (eller begge dele ??) det betyder jo også lidt om hun er massør (muskler) eller kiropraktor (knogler og led).. for den muskel opbygges netop ikke hvis de går bag lod eller for højt, så får de det man kalder et øksehug..
    Med mindre hun sagde eller du hørte forkert og hun sagde/mente underudviklet og ikke overudviklet så giver det ingen mening..

• #10   1. maj 2010 Når hesten mangler muskler netop dér, er det fordi den bærer hovedet på 3. nakkehvirvel!!

Har set heste, der simpelthen bulede helt ind dér.
    Det er rigtig svært at få rettet det op, men få en god underviser, der vil have hesten til at bære på 1. nakkehvirvel - tror ikke umiddelbart, at du kan klare det alene.

Skal lige sige, at jeg har samme problem, men efter træning siden december er det ved at komme.

• #11   1. maj 2010 Trekantsmusklen opbygges ved at lade hesten rides frem og ned med hovedet foran lodret.

• #12   1. maj 2010 Tak for hjælpen alle sammen (:
    Vi er igang med massør, og starter kiropraktik om et par uger..
    Derudover, så rider vi ikke meget mere en 15-20 minutters trav, ellers skridter vi bare og slapper af. (:

Kommentér på:
opbygge halsmuskler :) hjælp..

Annonce