{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tarmslyng..??
  • #1   7. mar 2006 Hvad er tarmslyng hos heste?
    Tarmslyng er en lejeforandring af tarmen, hvor et større eller mindre stykke har flyttet sig fra den naturlige placering i bughulen. Dette sker oftest som følge af unaturlig gæring i tarmen. Gæringen kan skyldes optagelse af store mængder foder, eller at tarmen er gået i stå som følge af en forstoppelse, eller kronisk nedsat blodforsyning f.eks. som følge af ormeangreb. Når tarmen går i stå, føres der ikke luft bagud. Dette bevirker, at store mængder luft forbliver i tarmen og skaber en balloneffekt. Den oppustede tarm vil søge hen, hvor der er mest plads. Dette resulterer i, at tarmen pludselig ligger forkert og ikke kan komme tilbage til sin normale placering.

Et forkert placeret tarmafsnit vil have helt eller delvist afsnøret og nedsat blodforsyning. Dette vil skabe smerte (Kolik), og i værste tilfælde ødelægge tarmslimhinden eller forårsage koldbrand i det påvirkede afsnit.

Hvad er symptomerne på tarmslyng?

Hesten får stærke koliksmerter, ofte ret kort tid efter at lejeforandringen er opstået. Forløbet starter med uro, samtidig med at hesten lægger og rejser sig i boksen.
    Ofte kigger hesten mod bagparten og krænger overlæben opad i smerte.
    Senere i forløbet udvikles voldsom kolik med svedudbrud, udspiling i flankerne samt høj puls og hyppig vejrtrækning.
    Hesten kaster sig rundt i boksen og slimhinderne ændrer farve.
    Forløbet kan tidsmæssigt variere en del, alt efter hvor på tarmen og hvor kraftig lejeforandringen er. De alvorligste tilfælde giver næsten momentant alvorlige koliksymptomer, mens en delvis lejeforandring ofte vil medføre tiltagende alvorligere symptomer over adskillige timer eller halve døgn.
    I starten af forløbet kan hesten trods en lejeforandring godt afsætte gødning, men i det fremskredne forløb ophører afsætning af gødning totalt.

• #2   7. mar 2006 okay.. tak, det bare fordi min søsters venindes hast fik vidst engang tarmslyng efter et stævne men det vidste hun ikk og fandt først ud af det til undervisning hvor hendes ridelære sagde det.. og det undrede mig bare at de ikk vidste det.. så kom til at tænke på at det kunne være at der var en anden form for tarmslyng..

• #4   7. mar 2006 ved det ik men min venindes gamle hest døde af det tror jeg vist nok

• #5   18. mar 2006 hvis en hest har tarmslyng er det de samme symptomer som kolik, bare meget værre! den slår sig på manen, ligger sig konstant ned og puster enormt meget, mere end hvis de har kolik.. man kan tydelig se at det ikke er kolik, det ermeget mere voldsomt..

Kommentér på:
tarmslyng..??

Annonce