{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
692 visninger | Oprettet:

Hesteforståelse, hvordan startede i? {{forumTopicSubject}}

Nu hvor der er så utrolig stor fokus på at man skal forstå og "snakke" ens hests sprog, så kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre hvordan i startede ud, hvilke "øvelser" i startede med, og hvordan i gjorde det?

Min pony er vi påbegyndt tilridning på, men han har ikke rigtig forstået det på samme måde som vores tidligere ponyer/ heste, derfor er jeg begyndt at træne på en lidt anden måde.
Vi laver stop/ start-øvelser hvor vi først træner med trækketov (meget løst), han lære hurtigt hvornår han skal stoppe og sætte igang. Når han har forstået princippet gør vi det uden tov, hvilket han forstår virkelig fint smiley ved dog ikke helt hvilke andre øvelser jeg kan lave, og hvordan jeg skal begynde?

Nogen der har nogle ideer?

nb. Dette er IKKE en "bidløs" debat, og KUN en tråd om træningserfaring, og derfor ikke om hvorfor/ hvorfor ikke man er til HMS, bidløs osv.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hesteforståelse, hvordan startede i?
  • #2   31. jul 2010 ja denne film var jeg også meget imponeret over smiley Tror den har været startskuddet til manges interesse for træningsstilen.

Jeg har desuden fået undervisning/ kursus af Maibritt Carter, hvilket var meget imponerende. Det er dog en del år siden, så kan ikke rigtig huske så meget smiley

Hvilke øvelser startede du så ud med at udføre?

• #4   31. jul 2010 jeg er egentlig heller ikke tilhænger af MR og heller ikke rigtig Maibritt Carter, men vil egentlig helst gøre det på min egen måde, og sådan at det bliver på den enkelte hests præmisser...og passende til dens temperament. Jeg mangler bare lidt om hvordan man sådan rigtig går igang, hvordan man roser og hvordan man gør det så hesten forstår hvad man vil have den til, på en sådan måde at det er samarbejde, og ikke træning gennem frygt (hestesprog).

• #6   31. jul 2010 er der nogen der har nogle link fx til øvelser man kan lave?
    Synes det er lidt svært at se for sig hvordan hver enkelte øvelse foregår, det ville være noget nemmere med en video smiley

• #7   31. jul 2010 Jeg havde en veninde med egen fjordhest, den kunen vi tilbringe mange timer sammen med.. Vi kunne sagtens bare sidde og spise mens vi opserverede den..

Bare ved at observere heste kan man lærer ret meget om hvordan de "taler" med hinanden med kroppen smiley

Det har jeg brugt når jeg skulle "snakke" med andre heste..

• #10   31. jul 2010 Maja Bak - Toleo ir Veleo . - Selv mennesker bruger kropssprog til at kommunikere med hinanden, elvom du ser vred/ked af det ud på menneske kropssprog, så kan hestne godt se det, uden du siger det til den..

Den kan "se" du er nervøs, fordi så reagere man anderledes end hvis man ikke er nervøs..

Så jo kropssprog betyder en hel del..

• #11   31. jul 2010 Hmm min interesse for træning fra jorden og det med hesteforståelse kom, være takket af Tinna, som jeg står opstaldet med..

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=47116

Jeg har fulgt hendes træning med hendes pony, og blev lige vildt imponeret over alt det hun har opnået med hendes pony de sidste par år..

Den måde jeg træner på, er tillidstræning.. Det er feks, lære hesten hvor mit personlige rum er.. Kommer hesten for tæt på mig, bakker jeg den.. Jeg kan bakke min unghest, helt ud i torvet, hvor jeg står i den anden inde, jeg kan flytte hendes for og bagpart, samt "sende" hende ud på volte.. Hun er reagere MEGET hurtigt på mine mindste vink.. bare det jeg selv bakker, vender hun ind mod mig.. Hun læser mig, hvilket jeg syntes er en fed fornemmelse, og virkelig mærke at hesten er tilstede 100%

Så ja, man kan lære meget af sin hest.. smiley

Jeg begyndte at tænke mere over træningen, og det at forstå sin hest.. Rigtig mange misforstår deres hest, derfor syntes jeg selv, at det er vigtigt at sætte sig ind i sin hest. og forstå hvorfor den reagere som den gør, og hvad man evt kan gøre, for at lære det.. smiley

Jeg spurgte Tinna til råds, og ja til hvordan jeg kunne starte træningen fra jorden, med hestene.. Min Desire begyndte at blive en lidt af en bandit, og derfor tænkte jeg at jeg kunne bruge noget hjælp, til at komme igang..

Jeg valgte så at deltage i et kursus i godt horsemannship, for 1 år siden mener jeg det var. Hvor jeg lærte utrolig meget om hestens forståelse, og hvor meget igrunden rytteren har at sige, når man sidder på dyret og ja arbejder med den fra jorden.. Man lære rigtig meget af sådan et kursus.. smiley

Jeg rider dog ikke bidløs, men det kunne være at det kom engang, bare for at lave træningen lidt anderledes og varriere træningen..

Jeg bruger meget træning fra jorden med min unghest, for netop at forstå og få den tillid jeg mener er vigtigt inden man hopper på en unghest.. Jeg vil sige at det da har hjulpet mig meget, til at forstå hende, og hvorfor hun reagere som hun gør.. smiley

• #14   31. jul 2010 Maja Bak - Toleo ir Veleo . - Jeg har ikke lært min hest at flytte sig når jeg stamper, det gjorde den allerede første gang jeg gjorde det, hvis heg vifter med træktovet som var det en sur hale bakker han også, igen ikke noget jeg har lært ham..

Hvis jeg brugte mit eget kropssprog ville han slet ikke gøre så meget som når jeg bruger hans "sprog"

• #15   31. jul 2010 Marie & Timon. Okay.. smiley ja hun har været med på ridelejr.. smiley Hun er super dygtig.. smiley

• #16   1. aug 2010 Min veninde kunne longere sin hest uden udstyr og han fulgte hende alle steder i alle gangarter .. Og efter jeg så det, ville jeg også gerne have sådan et forhold til de heste jeg arbejde med ..

Jeg nåede ikke at få et helt så tæt forhold til Dusty, fordi jeg ikke nåede at lege med ham så længe, men jeg fik lavet en masse sjove ting med "vores" hoppeplag .. Jeg rider desværre ikke derude længere, men jeg kom forbi marken en dag, hvor jeg så hende og skulle lige prøve at hilse på hende, selvom jeg godt vidste at hun var rigtig bange for hegnet .. Alligevel kom hun mig i møde og ville gerne hilse .. hegn eller ej .. Og jeg indså hvor meget jeg savner hende ..

Kommentér på:
Hesteforståelse, hvordan startede i?

Annonce