Fiberpillerne suger det samme som roe! {{forumTopicSubject}}
Hej hej
Jeg har købt en sæk fiberpiller fra horselux! Og det må jo fodres med op til 500g pr fodring til en stor hest! Medmindre de skal opblødes!
Der er 15% roepiller i (både dem fra nag og horselux)
Men nu er jeg jo en der altid tjekker tingene inden det kommer i hestenes munde, enten bliver det tjekket i foderprogrammet, eller fx som jeg har testet fiberpillerne!!
Roepiller skal jo altid opblødes, fordi de jo ce bliver til det 3-4 dobbelte i mængden!
Nu har jeg prøvet at opbløde fiberpillerne, 1dl (60gram) og 3dl vand oven på! Og de suger da helt vildt, det fylder nemt de 4 dl i alt når de er opblødt! Dvs... faktsik lige som roepiller!!
Jeg havde endelig bare i tankerne, at hestene skulle have 2,5dl pr fodring, altså ca 170g uopblødt! Men når jeg så tænker over det, så bliver de 2,5dl jo til ca en hel liter i maven! og aller helst ville jeg da gerne have givet de 500g pr fodring, men det vil så blive 2liter i maven, og det er jo plus det andet foder!
og det syntes jeg endelig er rigtig meget!!
Hvordan forholder i jer til fiberpillerne?? jeg syntes jo det ville være ginialt til min "tynde" hest, netop fordi jeg ikke skal stå at bløde dem op, men så får jeg alligevel min skeptis trods den lille mængde!!!
Jeg er klar over at nag ikke siger man behøver at opbløde dem (hvilket jeg syntes er misvisende), hvor horselux jo så bare har taget deres forholdsregler, da der ER 15% roepiller i begge produkter!!
Syntes min "plan" med de fiberpiller måske ikke holder alligevel
For gider heller ikke syge heste!!
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 640
Min får dem ikke opblødt. Jeg gjorde det i starten, men efter noget tid gad han ikke æde den grød længere.
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.383
pt har jeg blandet en sæk fiberpiller med en sæk bioflager og det fodre jeg tørt uden problemer.
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 39
Jeg fik dem anbefalet i miljøfoder, fordi min hingst var alt for tynd i bedækningssæsonen.
Han fik meget mere energi, og løb frem og tilbage (hjalp ikke ligefrem på fedekuren).
Desuden fylder de som sagt en del i maven, og det giver falsk mæthedsfornemmelse. fx som når vi spiser slik (det mætter kun i kort tid, og bagefter er man meget sulten).
Det er min erfaring med dem
Fiberpillerne suger det samme som roe!