{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
610 visninger | Oprettet:

Yverbetændelse??? {{forumTopicSubject}}

hejsa alle

Jeg har en hoppe som går med et 4mdr gammelt føl. Jeg er så små begyndt at vænne føllet lidt fra. Altså det vil sige at jeg er begyndt at vænne hende til at mor godt kan være væk et stykke tid og kommer tilbage igen ( når jeg rider hoppen)

Igår var jeg så ude og ride en tur på hoppen og var nok sammenlagt væk fra føller max 2timer (de har været vant til at være andskildt en times tid eller sådan)

Idag har hoppen så et hævet yver i den ene side, og det er hårdt og måske en andelse mere varmt end resten af yveret, er det eller kan det være begyndelse til yverbetændelse??? der er ingen klumper i mælken fra den pat af. Hun har fået diegivnings fodre, men har nu sat hende over på alm foder, men har sat hende lidt op da hun havde tabt sig lidt, og jeg er begyndt at ride lidt mere konsentreret på hende, kan det ha noget at sige??? hun virket en andelse sløv/ ugidelig idag da jeg red, men kun ikk helt finde ud af om det bare var fluerne der irritrede hende...

håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Yverbetændelse???
  • #1   22. aug 2010 Hvad er yverbetændelse hos hopper?
    Yverbetændelse er en betændelsestilstand i hoppens yver/mælkekirtel. Yverbetændelse forekommer hyppigst i forbindelse med fravænning af føllet eller sygdom hos føllet, men kan også forekomme på tidspunkter, hvor hoppen ikke har føl. Infektionen kan angribe hele yveret, eller kun være lokaliseret til den ene halvdel.

Hvad er symptomerne på yverbetændelse?
    Man vil se hævelse, varme og evt. rødme af yveret
    Mælken kan være forandret, som regel i form af meget vandigt sekret, der ikke ligner mælk
    Hoppen kan være alment påvirket, så den har feber og nedsat ædelyst
    Hoppen kan have en ændret gang på grund af smerter fra yveret

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
    Normalt vil det være muligt at stille diagnosen udfra en klinisk undersøgelse og de beskrevne symptomer. Dyrlægen kan eventuelt supplere undersøgelsen med at udtage en mælkeprøve, således at det er muligt at fastslå, hvilke bakterier der er årsag til yverbetændelsen. Dette gøres ikke rutinemæssigt på hopper.

Hvordan behandles yverbetændelse?
    Yverbetændelse vil i næsten alle tilfælde kræve behandling med antibiotika. Behandlingen vil ofte blive kombineret med smertestillende medicin, og som regel strækker den sig over 3-5 dage. Man kan som ejer hjælpe til hurtigere opheling, ved at massere med varme og udmalke yveret.

Fra (link fjernet) og det passer vel meget godt med det du fortæller...

• #2   22. aug 2010 Har den feber og evt. nedsat ædelyst..?
    Er hendes mælk uforandret.?

• #3   22. aug 2010 ved desværre ikk om hun har feber da mit termomter er blvet pist væk, og nedsat ædelyst bestemt ikke, men hun opforet sig lidt mærkeligt da jeg havde fodret hende og hun hvade spist op skulle hun til at lægge sig på staldgangen så skynndte mig at gå lidt med hende...
    mælken er umildbart ikk forandret eller klumpet som den ville være ved køer når de har yverbetændelse..

• #4   22. aug 2010 Lader hun føllet komme til patten.?

• #5   22. aug 2010 jah altså hun er så småt begyndt at afvise hende indimellem, men har da set hende patte 2-3gange idag unden problemer og føller tager fra begge patter..

• #6   22. aug 2010 Det bedste er at lade føllet tage den mælk det vil.
    Sårn er det i hvert fald med køer. Skal lige sige at hun vil være øm på patten og måske nok være en del ugidelig.

• #7   22. aug 2010 hun er ikke øm, men vist det "kun" er begyndelsen er det vel heller ikke sikkert at hun er nået at blive sådan rigtig øm endnu?? og ja hun var sådan ugidelig agtig da vi red men flurende irriterede hende også rigtig meget så havde lidt svært ved at afgøre om det bare var det

hun går på folen sammen med føllet så den kan die alt det den vil og hun tillader ( hun er sådan så småt begyndt at afvise føllet indimellem)

Kommentér på:
Yverbetændelse???

Annonce