16. apr 2005 Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 1.656
Yverbetændelse??? {{forumTopicSubject}}
hejsa alle
Jeg har en hoppe som går med et 4mdr gammelt føl. Jeg er så små begyndt at vænne føllet lidt fra. Altså det vil sige at jeg er begyndt at vænne hende til at mor godt kan være væk et stykke tid og kommer tilbage igen ( når jeg rider hoppen)
Igår var jeg så ude og ride en tur på hoppen og var nok sammenlagt væk fra føller max 2timer (de har været vant til at være andskildt en times tid eller sådan)
Idag har hoppen så et hævet yver i den ene side, og det er hårdt og måske en andelse mere varmt end resten af yveret, er det eller kan det være begyndelse til yverbetændelse??? der er ingen klumper i mælken fra den pat af. Hun har fået diegivnings fodre, men har nu sat hende over på alm foder, men har sat hende lidt op da hun havde tabt sig lidt, og jeg er begyndt at ride lidt mere konsentreret på hende, kan det ha noget at sige??? hun virket en andelse sløv/ ugidelig idag da jeg red, men kun ikk helt finde ud af om det bare var fluerne der irritrede hende...
håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 163
Yverbetændelse er en betændelsestilstand i hoppens yver/mælkekirtel. Yverbetændelse forekommer hyppigst i forbindelse med fravænning af føllet eller sygdom hos føllet, men kan også forekomme på tidspunkter, hvor hoppen ikke har føl. Infektionen kan angribe hele yveret, eller kun være lokaliseret til den ene halvdel.
Hvad er symptomerne på yverbetændelse?
Man vil se hævelse, varme og evt. rødme af yveret
Mælken kan være forandret, som regel i form af meget vandigt sekret, der ikke ligner mælk
Hoppen kan være alment påvirket, så den har feber og nedsat ædelyst
Hoppen kan have en ændret gang på grund af smerter fra yveret
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
Normalt vil det være muligt at stille diagnosen udfra en klinisk undersøgelse og de beskrevne symptomer. Dyrlægen kan eventuelt supplere undersøgelsen med at udtage en mælkeprøve, således at det er muligt at fastslå, hvilke bakterier der er årsag til yverbetændelsen. Dette gøres ikke rutinemæssigt på hopper.
Hvordan behandles yverbetændelse?
Yverbetændelse vil i næsten alle tilfælde kræve behandling med antibiotika. Behandlingen vil ofte blive kombineret med smertestillende medicin, og som regel strækker den sig over 3-5 dage. Man kan som ejer hjælpe til hurtigere opheling, ved at massere med varme og udmalke yveret.
Fra (link fjernet) og det passer vel meget godt med det du fortæller...
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 51
Er hendes mælk uforandret.?
apr 2005
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 1.656
mælken er umildbart ikk forandret eller klumpet som den ville være ved køer når de har yverbetændelse..
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 51
apr 2005
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 192
Sårn er det i hvert fald med køer. Skal lige sige at hun vil være øm på patten og måske nok være en del ugidelig.
apr 2005
hun går på folen sammen med føllet så den kan die alt det den vil og hun tillader ( hun er sådan så småt begyndt at afvise føllet indimellem)
Yverbetændelse???