{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.564 visninger | Oprettet:

tung rytter - lille hest {{forumTopicSubject}}

Jeg har lidt kigget rundt på de hesteprofiler herinde og jeg har ondt når jeg ser hvad folk mener de kan tillade sig, bare fordi de er indehavere af en islænder/fjordhest/tinker/anden kraftig ponytype.

Jeg mener dem, de lukker øjne for hvilken vægt de udsætter hesten dag for dag! Har de aldrig hørt om den regel, at 20% af hestens vægt må rytteren udgøre, incl sadel?

Men jeg er åbenbart den éneste, der får det dårligt at se efter dem, der med alt for stor vægt sætter sig på en pony med alt lidt vægt... Når man ser efter kommentarer så er der næsten ingen som tør at sige noget i den retning.

Selvføgelig skal man være høflig, men hvad med dyrene´s velfærd? Jeg er ligeglad med menneskers udseende og vægt i dagligdagen, og der er ingen grund til at kun de slanke mennesker anses at være skøn.

Men der er jo absolut ikke en menneskeret at ride!

Helt ærlig, hvad synes i om det emne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tung rytter - lille hest
  • #1   30. aug 2010 hvordan udregner man 20% af hestens vægt? smiley

  • #2   30. aug 2010
    Min mening er ret direkte ang. det emne.

    Jeg forstår ikke hvorfor overvægtige ryttere der af en eller anden grund har noget imod heste, propper sin mås op på ponyer som er "tunge". Fjordheste, islændere, haflingere mm.
    Jo, de er okay godt bygget - men ikke så meget som de har været. Men udover det så er det TRÆKheste - fjordhesten og haflingeren ihvertfald, så nej, ikke nogen overstærk ryg.

    Desuden så ser jeg tit overvægtige mennesker hvis popo ikke kan passe sadelen ponyen nu har pga. den korte ryg så deres mås og lår flyder udover det hele og det ligner noget der er løgn og rytteren kan ikke sidde ordentligt pga. dette.

    Har man for meget på sidebenene så bliver man på jorden til man har tabt sig eller man finder sig en større hest hvor popoen kan være i sadelen - selvom jeg også ser mange eksempler på folk på varmblodsheste hvor popoen er alt for stor og opstillingen elendig.


  • #3   30. aug 2010 hestens vægt / 100 x 20 smiley

  • #4   30. aug 2010 vil give dig fuldstændig ret... men det er lidt svært at forklare dem det, som der nu er tale om her...

  • #5   30. aug 2010 tak smiley Så må min bære 70 kg, og jeg vejer 55 så det er vist fint smiley

  • #6   30. aug 2010
    shannie A - Mit problem er at overvægtige ryttere ikke kan få deres mås ned i en sadel der passer til hesten fordi hesten har en kort ryg.

    Nogen kan og nogle tilfælde er ok - men gennemsnittet har en alt for stor mås og det er ikke just godt for deres opstilling eller hestens ryg.


  • #7   30. aug 2010 sådan shannie A :o)

  • #8   30. aug 2010 jeg er også enig smiley Men det er vel også lidt et ømt punkt for rytteren.. Ville i hvert fald blive ret ked af at få at vide at jeg er for stor(tyk) til min hest

  • #9   30. aug 2010 for det første ser jeg ingen steder at hun skriver fede ryttere... Jeg hører ikke selv til de mindste.. men jeg ved da, at jeg intet har at gøre oven på en pony... ponyer er for folk indtil de bliver 16.. så er de som regl for høje/tunge til at ride pony...



  • #10   30. aug 2010
    Lige præcis... Man må ikke sige noget om overvægtige rytter - fy skamme da, men tynde mennesker - dem må man gerne pege fingere af.
    Og alt andet i rideverdenen må man gerne sige noget til, men overvægtige ryttere - puha, fingrene væk!


  • #11   30. aug 2010 Enig med Krikken, ville dog have udtrykt mig lidt mere moderat. Om ikke andet så synes jeg heller ikke det er okay, at hesten skal bære en rytter hvor sadlen er for lille.

    Og ikke alle ved hvordan en hest skal trænes op rigtigt i ryggen, tynde som tunge ryttere...


  • #12   30. aug 2010 helt enig, jeg brækker mig når jeg ser voksne/teenagere ride en shetlænder..

    ved godt min egen kun er 1.39, men han kan altså bære 90 kg i følge hans vægt...


  • #13   30. aug 2010 jeg har ikke skrivet fede, og jeg siger bare, at de mennesker med stor vægt skal vælge en større hest-ikke en pony! ellers er jeg ligeglad med andres vægt!!

  • #14   30. aug 2010 hvis nogen forklarer mig, at jeg gøre noget som skader min hest, så tænker jeg over det. Så hvorfor bliver man sur over når andre peger på at man måske er til skade angående vægten? hvad med en lille selvkritik?
    Det er jo ikke ensbetydende med at man ikke akkeptere mennesker som de er.


  • #15   30. aug 2010 Krikken:
    må sige jeg er enig med dig..



  • #16   30. aug 2010 den der 20% regl kan man vel ikke altid regne med, hvis ens hest er overvægtig...

    i følge reglen må mig og min sadel veje i alt 90kg på min lille hyp (quarter 147 stg 5år)...

    vi vejer nok 80 med tror og håber jeg...
    og målet er at komme længere ned, men jeg har ikke mulighed for anden motion end ridning, da jeg ikke kan belaste mit knæ for meget (og nej det har intet med mine ekstra kg på sidebenene) men eftersom hest og jeg har været en hel del skadet i år,,, tja så har vi begge to taget lidt på hvilket er fint på hans sideben...

    tror at folk skal passe på med hvad de siger... alt kan siges så man ikke føler skam eller andet...

    men mener ikke at større børn 15-16 årige bør ride shetlænder og andet småt... de er stærke ja... men som trækheste gik de nu for vogn havde jeg ikke nogle problemer med


  • #17   30. aug 2010 tja - hestens ryg er jo slet ikke bygget til at bære os - men vi kan tage vores forholdsregler...

    1) find en sadel der passer.
    2) sid korrekt i sadlen - ellers gavner den ingenting, hvis du alligevel sidder helt ude på bagsvidslen (en sadel er ikke en stol)
    3) lad hesten gå i holdning så den hvælver i ryggen - den skal bære os på sine rygmuskler, ikke på rygraden.

    men enig, det er ikke et fantastisk smukt og harmonisk syn...

    men synes oftest at de overvægtige mennesker har en tendens til at falde for små spinkle heste.... sådan nogle med tændstiks ben og elegante små kroppe...

    så er det da bedre med de kraftige heste med lidt fylde, så ekvipagen ser harmonisk ud...

    samtidig ser jeg også mange små nipsede piger anskaffe sig store varmblodskrikker uden en chance for at kunne komme ned omkring dem... der skal altså lidt kropsvolumen til at ride en stor hest på 170... så nytter det ikke at du med 45kg blafrer rundt og ridser sadelklapperne... du skal dælme kunne komme ned med chenklerne og indvirke dem korrekt for at få det optimale ud af ridningen.


  • #19   30. aug 2010 Char .: Hvis din hest ikke er højere og vejer over 400 kg( som han jo må gøre hvis den iflg. den udregning kan bære 90 kg), så må den være til den kraftige side. Er det så fair at den skal for det første bære på sin mave, og desuden en stor rytter, er det mere fair end en veltrænet hest der bærer lige lidt mere end 20 %? - hvis det er, så må jeg jo fede min pony godt op, så jeg kan ride den.
    Desuden så bærer en mand i milli omkring 20 kg, som er noget mere end 20%. Hvis man går ud fra at han vejer 18 kg, må han kun bærer en taske på 16 kg. Det jeg vil sige med det er at jeg ser intet problem i at ride på små ponyer, hvis hesten stadig er fremadgående, og ikke bliver svej i ryggen. Man skal ikke ride hård konkurrence niveau, eller ride i flere timer, men jeg mener den 20% regel er sådan lidt ved siden af.


  • #21   30. aug 2010 selvfølgelig skal tingene siges ordentligt... smiley og det gælder altid uanset hvad man siger til folk.. man kan godt vise almindelig respekt/høflighed selvom man ikke er enig/har kritik

  • #22   30. aug 2010 En lidt sjov ting med de 20%

    Da Grafik var i top form (distancehest) vejede han omkring 250kg, det vil sige med den regl må han maks bærrer 50 kg? Han har uden problemer gået to 120km ridt hvor vægtkravet er 75kg for rytter med sadel. Yderliger gik han faktisk med 80kg i træning (for at det skulle være lettere til stævner)? Siger i så at jeg er totalt smadret hans syg de 2 år han gik med den vægt!?
    Nårh, men han har så faktisk aldrig haft rygproblemer.


  • #23   30. aug 2010 .

  • #24   30. aug 2010
    20%'s regelen giver jeg ikke meget for - vil hellere kigge på om equipagen er harmonisk og om rytteren kan have måsen ordentligt i sadelen. smiley

    Det er det jeg har mest imod - det at ryttere ikke kan være i sadelen.


  • #25   30. aug 2010 krikken...
    sadlen skal altid passe hesten... da jeg fik købt min bomløse sadel, blev min hest glad for at arbejde, hvis jeg låner en western sadel mister han helt interessen for at arbejde... så derfor skal sadel og hest passe sammen men også sadel og rytter


  • #26   30. aug 2010 Spændene emne. Ja hvor er grænsen egentlig?? Vil gerne give Krikken ret i at det vigtigste er harmoni mellem hest, rytter og udstyr. Nu er jeg selv "kun" 163 cm høj, spinkelt bygget, men med ca. 10 kg for meget på sidebenene. Og bygget i den såkaldte pæreform, så alt det ekstra sætter sig på lår, hofter og de områder;) Jeg ville have det meget dårligt med at sætte mig på fx en kat. 2 med min nuværende vægt, selvom det højst sandsynligt ikke ville belaste ponyen, er nok mere min samvittighed:) Kat. 1 ligger som minimum for mig med både min højde og drøjde taget i betragtning. Selv har jeg en robust bygget hest på 157 i stg, som jeg har det rigtig godt med, især hans højde. Men pt er jeg så igang med at finde en ny sadel, som både passer ham godt, men også kan give min brede bagdel den rigtige plads, da det har stor betydning for at jeg får det optimale ud af mit arbejde med sædet, plus udseendesmæssigt.
    Generelt tror jeg at mange (IKKE ALLE) overvægtige mennesker er blinde når de ser på sig selv og deres vægt, og så undskylder de sig med at den hest de nu rider er stærk og robust og kan sagtens klare det. Og det kan den i og for sig også, heste er jo altså ikke lavet af vat! Men i min verden er det rimelig sigende når hesten flytter sig/ falder en ½ meter hen mod rytteren ved opsidning. Og nærmest vokser 15 cm. i højden/ryggen når rytteren hopper af igen. Så er vægten simpelthen for meget for hestens muskulatur, og så skal der findes et andet alternativ, hvad enten det er vægttab (anbefalet) eller en anden hest som kan bære vægten.


  • #27   31. aug 2010 Katja A: Helt enig, syntes bare de alle gik op i den der 20% regl som ingen steder høre hjemme.
    Jeg er også blevet lidt buttet på det sidste års tid, og af den grund vil jeg så vidt det er muligt ikke stige op fra jorden. Ikke fordi jeg er for tung, men for at undgå at skade ryggen på dem.

    Men det skal være harmonisk at se på smiley Syntes også det er slemt de 12-årige vis overkrop er længere end halsen på deres kat 3 og deres ben går ned til for knæet, det ser bare ikke harmonisk og pænt ud.


  • #28   31. aug 2010 Jeg har ikke hørt om 20% reglen før, men den er da en fin rettesnor når man når ud i det ekstreme.. Og alt er jo plus og minus:) En hest som er i topform, og derved har en lille vægt, er jo tilgengæld propfyldt med muskler til at bære grundet træning.. Og en stor/lille kraftigt bygget hest uden træning (læs. seriøs og målrettet træning), vil jo uanset vægt få belastet ryggen ved for tung rytter, det er da simpel logik for burhøns;) Jeg kom faktisk til at tænke på tøj og påklædning. Fx har vi jo alle set (undskyld mig) unge overvægtige piger klemme sig ned i alt for stramme bukser og korte bluser, så håndtag og bildæk vælter ud over det hele. Det er bare ikke pænt, men tror ski' ikk at de selv kan se det!! Og jeg tror det forholder sig på samme måde med for tunge og for lange ryttere, de kan simpelthen ikke se det, eller være ved det.. Og nej, det er da ikke iorden at hesten skal udsættes for forkert brug og belastning. Men det er et meget ømt område at komme ind på, og jeg vil gerne indrømme at jeg har set mange eksempler, og NEJ jeg kan ikke få mig selv til at sige noget selvom det er hårdt for hesten:(

  • #30   25. jun 2011 jeg syynes det er latterligt ! islandere kan bære op til 300 kg! tænk på de fede mænd på island der gerne vil ride! de har ikke andre racer at vælge i mellem det er der ingen på island der har ! og jeg har aldrig hørt om 20 % reglen ! og jeg synes det er mmærkeligt at sige de tykke skal ride haflinger, fjordheste og så vidre ! det kan man ikke altid komme langt med ! smiley jeg er selv lidt overvægtig og jeg gider sku ikke ride tunge hest !:-) og hestesporten er ikke kun for slanke mennesker:-)

  • #31   25. jun 2011 ked af hvis det lyder nigativt som jeg godt kan se det gør-D det er nemlig et rat spændene emne:-p

  • #33   26. jun 2011 Team Emmaer:

    300kg, ah du overdriver vidst lidt nu smiley

    desuden utrolig så meget du tænker på din egen lyst, end på din hests helbred!:

    " jeg er selv lidt overvægtig og jeg gider sku ikke ride tunge hest !"


  • #34   26. jun 2011 hvis jeg bruger min logsike sans, vil jeg da mene at en hest med kort ryg kan forholdsvis bære mere end en hest med lang ryg, da en lang ryg kræver mere muskelmasse at holde lige end en kort ryg... ser billedet for mig at man står med en tynd liste og en holder er hver ende, jo længere listen er jo mere bøjer den af sig selv på midten - selv om det er samme slags træ og tyggelse... min logik siger man kan se hesten rygrad lidt lige som dette, og derfor må heste med kort ryg kunne bære mere end heste med lang ryg... Har du en hest med kort ryg skal den også have en kort sadle, og det er ikke alle der kan komme i en 15", men det betyder ikke at hesten ikke kan bære dig...

  • #36   14. jul 2011 15% - 20% er blevet fundet ved undersøgelser udgivet i anerkendte veterinære tidsskrifter, hvor man undersøgte hestens respiration og hjerterytme samt andre stres - kendetegn ved forskellige vægt-belastninger. Ved 15% - 20% af hestens egen kropsvægt var der ingen synderlig anstrengelse at spore, men ved belastninger derover sås markant stigning i respiration og hurtigere hjerterytme. Derudover havde hestene meget sværere ved at restituere efter træning og de bliver altså ekstremt påvirkede af at ride med for tunge ryttere.

    Heste med kort ryg er som sådan ikke stærkere eller svagere end andre heste, men overvægtige ryttere ikke kan være i sadler der passer til de pågældende heste med kort og derfor ikke fordeler vægten korrekt.

    Generelt er dette et emne som er tabulagt, for det er ikke pænt at sige at nogen er for fede til deres ponyer og heste. Derfor kan man kun håbe på at folk har lidt indsigt i hvad der er retfærdigt overfor dyrene. Alle og enhver kan se når en rytter er for tung til en pony/hest og til konkurrencer ser man da heldigvis også ofte at dommeren kommenterer på størrelsen af rytteren til især ponyer.
    Det er jo meningen at ekvipagen skal være harmonisk og dette betyder altså også at vægten skal passe til den størrelse og type af hest man vælger.
    Hvis du er for tyk så tænk på din hest inden du rider på den!


  • #37   14. jul 2011 Reglen gælder selvfølgelig ud fra den idealvægt hesten bør have. Overvægtige heste bærer i forvejen rundt på en for stor vægt og disse bør man være endnu mere påpasselige med, da belastningen på led og knogler er markant større end hos den trænede hest, hvor musklerne bærer vægten.
    Hvis din hest er overvægtig, så spørg din dyrlæge hvor meget den skal tabe sig og regn derefter ud hvor meget den kan bære.


Kommentér på:
tung rytter - lille hest

Annonce