{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.879 visninger | Oprettet:

Ida G
Ida G
Tilmeldt:
23. aug 2010
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 1

Min hest skraber hele tiden i gulvet! {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået min første hest for en uge siden, og hun har allerede udviklet en utrolig irriterende vane: Hun skraber hele tiden i boksgulvet, og det er 1) en irriterende lyd, og 2) hun ødelægger sine sko. Er der en måde at få hende til at lade være eller bliver jeg nødt til at købe en gummimåtte?
Hun er ellers rigtig sød og ved hendes gamle ejer gjorde hun det aldrig. Har læst at når heste bliver flyttet kan de få dårlige vaner, men der stod ikke hvad man skulle gøre ved det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest skraber hele tiden i gulvet!
  • #1   6. sep 2010 Vær der med det samme og giv hende et dask eller noget, så hun ved hun ikke skal gøre det. nu ved jeg ikke om du giver godbidder, det er som regel der de udvikler den trælse vane.

  • #2   6. sep 2010 Når hun skraber i gulvet hvad går du så? Vil næsten gætte på du siger noget til hende, går hen til hende eller noget i den stil.. Hun har fundet ud af hun får opmærksomhed.. smiley

    Begynd at ignorre det, evt. køb en gummimåtte til at starte med, men lad være med at kontakte hende før hun er stoppet i lidt tid.. Så bliver det at stå stille pludselig = opmærksomhed..


  • #3   6. sep 2010 prøv at sætte dit ben ind foran hendes når hun gør det så tænker hun " hov hvad var de?" og efter noget tid stopper hun, i stedet for at slå smiley

  • #4   6. sep 2010 Min gamle hest gjorde det også, bare på staldgangen. Jeg gjorde det at jeg hver gan han begyndte sagde kontant NEJ! Og stod jeg over ved ham fik han et dask på skulderen eller benet. Så stoppede han =)

  • Tanja J
    Tanja J Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 83
    #5   6. sep 2010 min gamle fredriksborg havde også lyst til det der, køb en gummimåtte,

  • #6   6. sep 2010 Jeg synes bare gummimåtten er en bjørnetjeneset. da den tit bliver så slidt at man så skal ud og købe ny hele tiden =/ Synes det ville være bedre og få hesten til at holde op med dette.

  • Tanja J
    Tanja J Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 83
    #7   6. sep 2010 enig men min stoppede aldrig, heller ikke min ene traver, så for at skåne hov/sko/ben ja så valgte jeg nu en gummimåtte til traveren, fredriksborgen gjorde det kun ved fodringtid og mens han spiste

  • #8   6. sep 2010 Ja okay

  • #9   6. sep 2010 De skraper i jorden for at få opmærksomhed eller fordi de keder sig og prøver at få kontakt på den måde smiley

  • Tanja J
    Tanja J Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 83
    #10   6. sep 2010 christina n min fredriksborg gjorde det ikke for opmærksomhed, han var mega sur hvis man stod for tæt på når han spist, og når man kom med fodret... min traver gjorde det altid på gangen når man sku spænde for, et tegn på utålmodighed gætter jeg på

  • #11   6. sep 2010 Ja utålmodighed også, er enig

  • #12   6. sep 2010 Ignorer det.

    Grunden til at hesten skraber er altid pga af opmærksomhed eller lign. De ved at de får opmærksomhed ved det. Hvis du har svært ved at ignorere det, så fjerner du al opmærksom hed til den og går din vej. det kaldes negativ straf og det betyder at du fjerner noget hesten godt kan lide, som f.eks. din opmærksom hed. om det er mens du strigler, står og snakker eller er helt væk. ignorer det. Når det kommer til problemer med din hest, tænk på hvad der foregår i dens hoved. Aldrig vil en hest skrabe for at irritere dig. Den skraber fordi at du/andre har lært den at når den står og bøvler på staldgangen ved b.la. at skrabe så får den en form for opmærksomhed.
    Hvad angår fysisk afstraffelse. Hesten har en dårlig hukommelse og tænker altså ikke som os mennesker. Så når vi går hen og slår den er der meget meget lille chance for at den faktisk aner at du slår den fordi den ikke må skrabe. Specielt hvis straffen falder mere end 1-2 sekunder senere. Vi kan aldrig vide hvad vores hest tænker.


  • #13   6. sep 2010 Min hest gjorde det utroligt meget engang. en uges træning på staldgangen stoppede han. striglede ham som altid og når han begyndte at skrabe gik jeg fra ham. Når jeg kunne høre han stoppede kom jeg tilbage, efterhånden som han havde stået pænt i lang tid kompinerede jeg det også med klikkertræning, så når han stod pænt i lang tid fik han en godbid.

  • #14   6. sep 2010 find ud af HVORFOR den gør det....

    når du ved det, kan du fjerne det fra hesten.

    hvis hesten gør det for at få opmærksomhed/belønning/godbid skal den ignoreres 200% indtil den ikke gør det - i bare 5 sek er fint - og SÅ gir du den al den opmærksomhed/belønning/godbid du kan...

    hesten gør det der virker - og hvis det virker at skrabe, ja så fortsætter den med det. Husk at udskæld også er opmærksomhed...dårlig opmærksomhed er bedre end ingen tænker hesten...

    du skal kun give hesten det den vil have, når den opfører sig som du ønsker.
    du belønner korrekt adfærd (i dette tilfælde IKKE at skrabe), og ignorerer forkert adfærd (her hvor den skraber).

    vær opmærksom på ikke at belønne en anden uønsket adfærd ... det ku tænkes at den i frustration over ikke længere at få hvad den ønsker, måske begynder at slå kraftigt med hovedet eller andet iriterende,,, vandre frem og tilbage... beløn kun når den står stille!

    god fornøjelse med træningen. husk at det handler om at være mere stædig og vedholdende end hesten smiley


  • #15   6. sep 2010 Skub din hest ud ad balance, når den gør det, det hjalp på vores hingst og er ikke det samme som et dask. Bare stå og strigl, og når hun så skraber, så skub til hende med skulderen eller begge hænder i samme øjeblik.

  • #16   6. sep 2010 jeg vil nu sig det samme som tina rønn. Dask, skub og div er bare en annen form for oppmerksomhet. Vist det er nu det din hest søger. Min traver skrabet gulvet fordi han var vandt til at få foder først. Så vi fodret alle de andre heste før ham også ventet til han stod pent. Han stoppet med at skrabe MEGET hurtigt.

  • #17   6. sep 2010 Da min gjorde det gav jeg hende et dask på skulderen og sagde nej.. Hun fik ingen godbidder overhovedet på staldgangen.. Nu kan jeg for det meste sige nej og hun reagere.. Hun gør det meget sjældent nu.. Men husk at sige nej samtidig så du til sidst kun skal bruge din stemme.. Og hun skal forstå at mor er sur.. Min egen står som en engel på staldgangen og jeg kan fint give hende en godbid engang imellem uden at det skaber noget skraben i gulvet

  • Ida G
    Ida G Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 1
    #18   6. sep 2010 Mange tak for rådende. Tror jeg vil stoppe med at give hende godbidder, og skælde hende ud når hun gør det. Men det er bare underligt hvis det er fordi hun keder sig, for der er like to saltsten og en bold der hænger ned fra loftet, som hun kan lege med,

  • #19   6. sep 2010 hun skal bare lære, at hun får opmærksomhed og belønning når hun står stille!

    lad være med at råbe af hende og lad være med at skælde ud. det eneste der virker er at ignorere uønsket adfærd, og belønne korrekt!


  • #20   6. sep 2010 ¤ Marie-Louise - Nu med Gero ¤: Det eneste?
    Altså jeg har hverken råbt eller skældt ud, men sagt nej på en bestemt måde med et dask på den skulder over det ben hun skrabede med.. Nu kan jeg bare sige nej og hun lader være.. Hvis jeg ignorerede gjorde hun det så voldsomt der kom gnister og skoen blev slidt fortil.. Derfor har jeg handlet og erfaret at det har hjulpet rigtig fint på min egen..


Kommentér på:
Min hest skraber hele tiden i gulvet!

Annonce