Har min tinker fodskab? {{forumTopicSubject}}
Jeg købte Mister Charlie en skøn vallek på 7 år for knap 2 måneder siden. Da jeg fik ham kløede han meget sine ben og både tidligere ejer og jeg regnede med at det var lidt mug. Men fordi det ikke hjalp med mugsalve eller klorhexidin tog jeg den hårde beslutning og klippede alt hans hovskæg af...
Det viser sig så nu at der næsten ikke noget mug er. I stedet nogle buler af en art i kodeledene og op af benet, og jeg er sikker på det er dem der klør! Så jeg læste lidt forskelligt på nettet om hestesygdomme osv. og fandt ud af at han har mange symptomer som tyder på fodskab som bl.a. at klø hale og at han har lange og hårde spore.
Kan min hest have fodskab? Og hvis det så er, skal jeg så bruge frontline til at bekæmpe det?
På forhånd tak for jeres svar:)
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
Jeg har endnu ikke mødt en tinker uden en eller anden form og grad af problemer med hovskægget.
Tænk også om bulerne kan være en allergisk reaktion. Der laves specialfoder til tinkerne med et lavt proteinindhold, da mange reagerer med mug-lignende symptomer ved for høje værdier.
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
det er godt du har opdaget dem nu, de er nemlig mest energiske om vinteren de små djævle..
held og lykke med behandlingen..
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.832
Jeg har også tænkt mig at få en dyrlæge ud, det er bare mærkeligt for dyrlægen sagde for en måned siden da min hest gik gennem handelsundersøgelse at vide de buler bare var noget der hørte til racens kropbygning???
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.237
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.832
Har min tinker fodskab?