{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
850 visninger | Oprettet:

Har min tinker fodskab? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte Mister Charlie en skøn vallek på 7 år for knap 2 måneder siden. Da jeg fik ham kløede han meget sine ben og både tidligere ejer og jeg regnede med at det var lidt mug. Men fordi det ikke hjalp med mugsalve eller klorhexidin tog jeg den hårde beslutning og klippede alt hans hovskæg af...

Det viser sig så nu at der næsten ikke noget mug er. I stedet nogle buler af en art i kodeledene og op af benet, og jeg er sikker på det er dem der klør! Så jeg læste lidt forskelligt på nettet om hestesygdomme osv. og fandt ud af at han har mange symptomer som tyder på fodskab som bl.a. at klø hale og at han har lange og hårde spore.

Kan min hest have fodskab? Og hvis det så er, skal jeg så bruge frontline til at bekæmpe det?

På forhånd tak for jeres svar:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har min tinker fodskab?
  • #1   8. sep 2010 Dyrlæge er nok en god ide. Jeg vil dog gerne reklamere lidt for noget der kan holde det nede; parafinolie med svovl gnedet ind i hovskægget en gang om ugen. Det ligner noget der er løgn men kan vaskes ud og blive pænt igen.
    Jeg har endnu ikke mødt en tinker uden en eller anden form og grad af problemer med hovskægget.
    Tænk også om bulerne kan være en allergisk reaktion. Der laves specialfoder til tinkerne med et lavt proteinindhold, da mange reagerer med mug-lignende symptomer ved for høje værdier.

• #2   8. sep 2010 det lyder rimelig meget som skab.. min belgier havde det i slem grad.. så ring efter dr dyr, for hvis det kun er let angrebet kan du få schampoo som kan holde dem i skak.. behandling består også af frontline..
    det er godt du har opdaget dem nu, de er nemlig mest energiske om vinteren de små djævle..

held og lykke med behandlingen..

• #3   8. sep 2010 Tak for jeres svar smiley
    Jeg har også tænkt mig at få en dyrlæge ud, det er bare mærkeligt for dyrlægen sagde for en måned siden da min hest gik gennem handelsundersøgelse at vide de buler bare var noget der hørte til racens kropbygning???

• #4   8. sep 2010 først vasker du bennet i blå biotex og lader skummet sidde på benet ca 5 min derefter skylles det af og det tørres der grundigt med et håndklæde derefter spays der frontline og derefetr atamon på og det skal bare sidde der intil næste dag hvor behandling gentages det skal man gentage til det er væk og derefter hver 14 dag det har vi alle dage gjort ved vores belgier og det virker

• #5   8. sep 2010 Der skal udtages en hudbiopsi for korrekt at diagnosticere fodskab, så du må holde din dyrlæge lidt i ørerne. Mange af dem siger 'mug! ' og kører igen..

• #6   8. sep 2010 Ja dyrlægen sagde også bare at det var lidt mug.. Mange tak for svarene, jeg lærer i det mindste en masse af det:)

Kommentér på:
Har min tinker fodskab?

Annonce