Tilskudsprodukt imod vommet hest? {{forumTopicSubject}}
Har været inde og læse omkring vommet heste, da min hest er blevet vommet desværre. Læste at nogle heste spise sig for mæt i halm hvilket noget af det blev i maven, og gjorde at de blev meget vommet ( noget i den stil ). Læste så også at opløste roepiller kunne hjælpe, men da det ikke er en mulighed, tænkte jeg på om der fandtes noget man kunne tilføje i hestens mad? ( som fx noget fra bluehors eller lign.)
Hun er nemlig så vommet nu at gjorden glider frem og irretere hende + jeg er sikker på at det er hårdere for hende at blive redet med den vom, da hun ellers er i fin form. ( http://www.hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2040267.jpg )
jun 2007
Følger: 116 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 191 Svar: 916
Jeg kender desværre ikke til andet man kan give dem..
Der er jo altid en slankekur, men det hjælper jo næppe når det kun sidder lige rundt om maven.. Men det er jo forsøget værd.
maj 2006
Følger: 86 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 1.006 Svar: 4.688
Nogen der ved om frøgræs også sætter sig?
jun 2007
Følger: 116 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 191 Svar: 916
hehe okay
maj 2006
Tænkte nemlig på at tag hendes "spise halm" fra hende, og så kun lade hende få frøgræs(og self foder).
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
du skla have dit foder afstem efer hestens behov.. wrap og hø er langt bedre end frøgræs og halm. og hesten vil helre æde det end halmen.
hvorfor er bundskifte og roepiller ikke en mulighed?
maj 2006
Bundskifte er ikke en mulighed da det ikke er noget stedet hvor hun står, har mulighed for desværre.
men hvis fodret var en mulighed, hvad skulle hun så ha, og hvor meget roepiller?
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
dec 2004
Følger: 49 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 394
Både halm og frøgræs egner sig ikke som fodring til heste. Grunden til at heste bliver vommet af det er fordi at tarmsystemet ikke kan fordøje halmen/frøgræshalm og det derfor ligger og fylder op i tarmene. Halm og frøgræs høstes når planten er fuldt udvokset hvilket betyder at de indeholder hovedsagelig ufordøjelige plantefibre ved navn Lignin. Hestens tarmsystem kan ikke nedbryde lignin og derfor er det meget minimalt hvor meget ernæring hesten får ud af halm og frøgræs halm. I stedet ligger det og fylder op i hestens tarmsystem og kan give anledning til problemer som kolik og tarmslyng. Hestens stortarm er formet som en hårnål og derfor kan ufordøjet halm let sætte en prop i "svinget" i toppen.
Som Rikke Blume vil jeg også anbefale at få lavet en ordentlig foderplan med masser af fordøjelige fibre. Hø er en rigtig god ting og basis grundlag for al hestefodring! Du skriver at hun bliver flyttet til et sted hvor hun kan få wrap, hvilket også er sundt. Bare husk at der går dobbelt så meget wrap til for at få den samme fodermængde/ernæring som hø. Og at man ikke udelukkende må fodre med wrap, da det er lidt mere surt end hø, så man skal give lidt hø ved siden af.
Roepiller er et rigtig godt fiberrigt produkt til heste og rigtig sundt. Bare husk og tjekke hvor meget sukker der er i, da det er forskelligt fra mærke til mærke. Nogle mærker indeholder op til 35% sukker!
Hvor stor en mængde den skal have kommer an på hestens størrelse og brug, hvor meget grovfoder (hø/wrap) den får ved siden af, og hvilket foder du giver yderligere for at holde den dækket med vitaminer og mineraler.
Så det aller bedste jeg kan foreslå er at få lavet en rigtig foderplan til din hest.
Tilskudsprodukt imod vommet hest?