755 visninger
|
Oprettet:
hovskæg barberet væk = nye stride hår? {{forumTopicSubject}}
Til jer med hovskæg-heste jeg overvejer, at barbere hovskægget af min belgier, da hun lider af mider/mug. Og nej fodret fejler intet.
MEN har hørt at det nye hovskæg vil blive mere stridt i det, og der vil komme endnu mere af det, passer det?
Samt hvordan behandler I andre imod mug/mider?
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 941
Der blev bare vasket med Virkon S og intet andet, så har hun ikke haft problemer længe nu. Og hun har ikke fået barberet sine ben :o)
nov 2008
Følger: 122 Følgere: 138 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.311
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 941
nov 2008
jan 2008
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 125
VirkonS virker mod diverse svampe - altså muk.
Skab hjælper det ikke på, men det afhjælper mukken, som jo også er en af følgelidelserne af skab. Men hvis det er skab der er tale om bør miderne også behandles med noget der virker imod dem.
Vh. Anja
nov 2008
Har købt noget der hedder Søndergårdens Skindhealer, som skulle tage, mider, flueæg og mug, men om det virker ved jeg ikke rigtigt endnu, har kun brugt det 3 dage.
Synes også det er svært at se om det er mug eller mider, hvordan ser jeg det? Huden er rød, og der kommer hårde sår med brune/gullige klumper der sætter sig i hovskægget
jan 2008
Hvis hovskægs-hestene f.eks. får for meget protein i foderet bliver huden i specielt koderne rød og irriteret = en masse små sår og rifter der kan sætte sig skidt og fugt i = muk.
Når hesten er angrebet af skabsmider kan du ikke se dem med det blotte øje vil jeg mene - miderne sidder både på huden på benene og i hårsækkene nede i huden, men her bliver huden også rød og irriteret = en masse små sår og rifter der kan sætte sig skidt og fugt i = muk.
Muk kan jo komme af flere forskellige årsager, men er mukken en følgelidelse af skaben bør skaben også behandles - kun på den måde fjerner man årsagen til mukken:o). Og er det for meget protein i foderet må man forsøge om det kan lade sig gøre at fodre med mindre protein for at blive fri for den proteinrelaterede muk.
Behandl endelig også skabsmiderne efter forskrifterne, da de ellers kan danne resistens - og så har vi pludselig ikke nogle midler imod dem..
nov 2008
Tak så blev jeg det klogere : )
Tror næsten ikke jeg kan fodre mindre stivelses, sukker og proteinfrit, det foder jeg har, er med lavt indhold af alle dele,men med ekstra biotin osv. og Joe på ca. 1 tons får kun 1,5kg. om dagen, resten er wrap, Dolly får det samme, da hun jo vokser ; )
Knus Tine
jan 2008
Skulle på et tidspunkt lave foderplaner til og med en bekendt - han havde analyser på hans wrap som vi lagde ind i foderprogrammet og hans wrap var totalt umuligt at lave foderplaner med - det indeholdt alt for meget protein og foderprogrammet skreg med røde tal.
Godt at du har foder med lidt indhold af protein og fodrer stivelsesfrit og sukkerfrit, men stråfoderet kan du altså ikke vide dig sikker for hvor meget protein det indeholder.
Havde bestemt ikke noget imod at være hest hos dig så godt som jeg ved du passer dine heste:o).
Knus Anja
nov 2008
Tak for info, var jeg slet ikke klar over, men er først begyndt med at fodre med wrap fredag, så kunne da godt være jeg skulle skifte tilbage til hø, når de 3 minibig er spist, øv hvor træls har vært en kamp at finde noget der var godt nok ; (
Men dur jo heller ikke, hvis der er meget protein i, hvad fodre du med?
Har svært ved at vurdere hvilken af de to ting der er, der er intet i koderne på forbenene, og slet ikke noget på bagbenene, det er kun bagpå forbenene, hvor hun bøjer, men der er huden også rød ud, der er to halv lange revner, i det ene ben.
knus tine
jan 2008
Ang. stråfoder og protein - så vil jeg mene at det gælder både wrap og hø - kun via en analyse kan man vide hvad det præcis indeholder;o). Jeg fodrer selv med wrap og har ikke analyse på det - og så ved jeg jo heller ikke hvor meget protein mv. det indeholder. Du kan roligt fortsætte med dit wrap:o).
Hmm - nu har jeg jo ikke set din hests ben og så er det svært at komme med noget bud på hvad det er, men kan forstå at det sidder bagved knæet på forben/der hvor hun bøjer benet - synes ikke det er der jeg har oplevet muk eller skabsmuk sidde. Jeg ville forsøge at hele det op med almindelig god sårpleje - er der betændelse i skal der vel min. en skinhealer til. Kan det ikke hele af sig selv - der går nok lang tid hvis det er lige i bøjningen, da hun hele tiden bryder såret op igen selv, og hvis god tålmodighed og pleje ikke hjælper ville jeg nok kontaktakte dyrlægen for hjælp/indput.
Knus Anja
nov 2008
Nu kommr jeg jo til at tænke, tror faktisk det er kommet af, at jeg har haft brugt 3 sække af noget andet foder, fordi jeg var løbet tør af det gamle. Men har nu skiftet tilbage, og det passer med at jeg begynder at ane en bedring i hendes ben : )
Det var en dyr lektie : (
Knus Tine
jan 2008
Knus Anja
hovskæg barberet væk = nye stride hår?