694 visninger
|
Oprettet:
Opligatoiske hjælpemidler til stævner? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg kom lige til at starte en diskussion på Facebook, omkring pisk og sporer til dressur stævner. Har nu opgivet, da vi aldrig bliver enige kan jeg høre.
Hvad mener I om at man skal ride med enten pisk eller sporer?
Personligt synes jeg det er hul i hovedet at man SKAL.
Synes bestemt at en rytter som kan ride et super program uden hjælpemidler og for fine hjælpere er nået længere med sin hest end dem som ikke kan ride uden sporer. Jeg synes Danskrideforbund sender et helt forkert signal med den regel, men dem har de efterhånden lavet flere af, de underlige regler synes jeg
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Forstår heller ikke regelen med kandar - om hvorfor det ikke er frivilligt. Selvom jeg dog tror at selvom det blev ville de fleste forsætte fordi det er en tradition og fordi sådan gør man bare, gør man ikke så er man lidt uden for fælleskabet.
Selvom jeg ville blive mere imponeret af en uden kandar
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.953
Rider også selv uden pisk og sporer, kan ikke se nogen grund til at bruge dem, og min hest hører efter uanset hvad, og han går lige så fint som de andre...
Forstår ikke hvorfor man absolut skal, men fint nok spidsen af sporene bliver bare savet af og filet ned
apr 2005
Det er derfor det irritere mig grænseløst at dem der rider uden bid som regel melder sig ud af stævne livet - Nej de skal jo blive og kæmpe for at få lov at ride de store klasser!!!
Min kan feks ikke ride med bid, fordi der ikke er plads i hans mund, han bider sig selv i kinderne, så kan jo få dyrlæge underskrift på, at han ikke må gå med bid...
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.892
MLC; Ja men latterligt at folk skal ud og købe sporer for at save virkningen af, og ride rundt og lade som om de rider med sporer :s Det er selve budskabet "man kan ikke ride et flot program uden brug af sporer eller pisk" jeg synes er helt ude i hampen.
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 1 Svar: 242
sep 2007
Ja, der er mange underlige regler. Men jeg tror det bunder i at dressur er meget tradition og at der sidder nogen på nogle høje stole og bestemmer. De høje herre/damer vil have alt ens og alt der er nyt er dumt og noget man ikke må. Det er forfærdenligt at man måske kunne få andre idéer og ændre lidt på deres prestige sport.
Dressuer er virkelig snobberi mange gange hvor peditesser betyder for meget og hvor man kun ved noget og må sige noget hvis man min. rider LA og har en sportspony med dertil passende brændemærke og selv er klædt i mærke tøj.
Line Rask, Nala & Laguna. - Hvis man ikke kan få hesten ordentlig samlet, sat godt på bagparten og op i nakken uden kandar og udføre alle øvelser uden kandar, så skal man ski lade være med at ride det niveau.
Kan man ikke uden kandar, så skal man ikke med.
apr 2005
Ja sådan burde vi jo også kunne gøre..
Samling burde jo heller ikke ske for tøjlen men deriomd komme bagfra, kan derfor ikke se, hvad kandaren gør, andet at det gør hesten nemmere at have med at gøre fortil..
apr 2005
apr 2005
Men ja må give dig ret... Det er total latterligt, og forstår det simphelthen ikke!!
jan 2007
Undrer mig der endnu ikke er kommet nogen med modsat holdning..,
sep 2007
Pernille Kondrup . - Fordi man bliver skudt ned og ret upopulær hvis man siger de populære imod...
Tror at hvis en der havde Susan Kærgaards holdninger dukkede op inde for DRF ville man hurtigt finde ud af en måde at den person ikke hørte der til mere.
For det går jo ikke at man fx. ikke mener at topridningen er køn eller at kandar er en dum ting når man sidder oppe i toppen...
jan 2007
Else B: Hvad er det for en situation man kan rede sig ud af med en pisk ? :s
sep 2007
En situation hvor hesten mener den skal hjemmad og absolut nægter at vende om og gå fremmad og ikke lystre på benene....
Der er det vældigt fint at kunne markere
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
Reglerne for beklædning er ikke så strikse som en giver udtryk for - man må gerne ride med brunt, det skal bare passe sammen f.eks. brun hjelm hvis man rider med brun jakke er ok og mener da også at brune støvler er tilladt i den forbindelse.
Men dressur er jo en disciplin inden for en sportsgren og der er så lavet regler som i andre sportsgrene når det gælder regler og beklædning i konkurrencer inden for sporten, så det synes jeg da er fair. Har man ikke lyst til at iklæde sig uniformen for at deltage, så må man jo lade være med at ride på konkurrenceplan. En korrekt klædt dressurequipage er da smukt at se på.
Der er da ikke noget grimmere end en equipage som kommer på banen hvor rytteren ikke engang har gidet strigle sin hest ordentligt så den er ren og uden plamager, rede en filtret hale ordentlig igennem eller flette manen op. Sadel og hovedtøj ligner noget som har hængt i et støvet rum i et år osv. Gider man ikke gøre en indsats for at præsentere sig ordentligt synes jeg ikke det høre hjemme i en konkurrencesituation - min helt personlige holdning
Rider man bidløst og synes det er det bedste i verden, helt fint - men så må man så bare finde de steder hvor man kan ride bidløst til et stævne, for det hører ikke hjemme på dressurbanerne i konkurrenceøjemed.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Min hest kan styres med to fingre på hver tøjle (og gå i holdning!!)...som enhver anden velredet hest kan!
Men jeg er også arrig over, at "hjælpemidler" er obligatoriske og har endda skrevet til Dansk Rideforbund vedr. dette.
Jeg vil gerne starte stævner, men nægter at tage sporer på - så det må jeg jo bare droppe......
Opligatoiske hjælpemidler til stævner?