{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.445 visninger | Oprettet:

Hvad er en god madras til hesten? {{forumTopicSubject}}

Vi har 13 heste i stalden i øjeblikket og 10 forskellige meninger om hvad en god madras er til hestene i boksen.

Vi kunne ikke blive enige omkring det spørgsmål, så vi har søgt svar ved flere dyrlæger.

Jeg kan dertil sige, at vi var 2 i stalden som havde ret i, hvad en god madras er og en sund madras for hesten.

Hvad er en god madras til hesten for dig?

Jeg vil gerne skrive hvad en rigtig og sund madras er, men venter lige lidt, for at hører jeres meninger om en god madras.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er en god madras til hesten?
  • #1   14. okt 2010 vores ståri halm. vi fjerner klater hverdag og tager det våde og så får de nyt halm hverdag og hver 14 tager vi alt

• #2   14. okt 2010 godt med rent halm (: alt det der med at lade det beskidte ligge giver bare sur stråle

• #3   14. okt 2010 jeg fjerne vådt halm og klatter og så bare masser af halm

• #5   14. okt 2010 Vi spreder det ud og så godt med rent halm på..
    Så muger vi ud efter 14 dage ca. Kommer an på hvor meget der er i boksene.

Halm og møg fra hesten isolere godt og varmer!.

• #6   14. okt 2010 vil rigtig gene høre svaret smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #8   14. okt 2010 Der hvor jeg står nu anvender vi tørv og spåner, man lægger en bund af tørv det tager lidt tid så har man en fast fjedrende bund uden lugt, for at lysne lidt får de en ½ pakke spåner om ugen, der skal kun fjernes prutter resten bindes i tørven, der efterfyldes 1 pakke tørv om ugen der så blander sig med det der ligger i forvejen, super nemt og der lugter aldrig isolerer godt og hesten ligger ikke direkte på gulvet.

• #9   14. okt 2010 Jeg bruger personligt bare halm, men har hørt at tørv er super godt, og så med spåner og halm, nøjagtigt som JM skriver smiley

• #10   14. okt 2010 helt klart træpiller... eller easy bedding altså den slags der holder bunder frisk og tør hele tiden

• #12   14. okt 2010 Lige som" Camilla - Med Barock'er - vejl. i trickstræning. " siger.
    Så er vores stald en ældre stald og der bliver hurtig meget koldt.
    Derfor muger vi kun hver 14. dag (gerne før). Det isolere godt smiley

• #13   14. okt 2010 Vi bruger tørv som bund - det er dyrt, men når det så er blevet vandet og trådt til (i løbet af en måned eller to) så smider vi spåner henover.
    Tørven gør, at der ikke lugter, det suger tre gange så meget som spåner og fungerer som en fantastisk bund - og så muger vi, hvor vi fjerner klatter og våde spåner hver dag.

• #14   14. okt 2010 Nu bruger vi kun halm i stalden. Så det var det vores spørgamål til dyrlægerne gik ud på.

En god og sund bund for hestene, er når der bliver taget klatter og det meget våde hverdag. Derefter vender man / ryster rast halmen op, så halmen kan få luft også lægger man nyt halm oven på.

På den måde, samler halmen ikke små dyr, mus, rotter osv.
    Samtidligt med er det ikke skadeligt for hesten lunger eller hove. Alt det anmudlak (stavet) som er i hesten tis, kan godt skade hesten lunger.

Og hvis hesten står 10 timer, hverdag på en bund hvor der lægger glammet møj i bunker, kan hesten få dårlig ryg osse.

Hvis man gør sådan, er det ikke nødvendig at skulle mude i bund.

Der var brithe og mig i stalden, som gør sådan.

Jeg tager en lille halv trillebør fuld møg ud af boksen hverdag.

Alt bliver rystede godt op, så det kun er lort og det MEGET våde, der ryger ud.
    Tilbage er der stadigvæk en hel boks fuldt med en masse halm, der ligger godt i bunden.

Landmændene er osse vilde med den måde, da der næsten ikke ryger noget rent halm ud. For det hader landmand, at skulle have ud på marken.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #16   14. okt 2010 Dejligt men igen man får jo svar udfra det man ønsker og hvis i kun har spurgt til halm så kunne de fleste formentlig have give dig dette svar, det er barnelærdom for mig ihvertfald ;- )

I dagens DK er der dog grundet manglen på god halm og stigende priser pga det sælges til forbrænding kommet en del rigtig gode og sundere alternativer end halm, hvilket giver mange gode muligheder for en sund lugtfri boks.

Har stået hos EU landmand de havde nu ikke det fjerneste imod halm på marken det bliver pløjet ned og er med til at forbedre sand og lerholdig jord så der var ingen sure miner fordi der var halm i møddingen.

• #17   14. okt 2010 Jeg bruger kun spåner da det er mest lugt og støvfrit (synes jeg) og pga dårlig ryg kan jeg ikke holde til at mosle med det halm. Fjerner klatter hver dag og fylder nyt når der trænger

• #18   14. okt 2010 Jeg er ret så hysterisk med bokshygiejne - står på træpiller og alt fjernes hver dag + bunden vendes og rives så den er lækker, luftig og dejlig affjedrende.

her er et billede af hvordan hans bund ser ud
    http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=269749

• #19   26. okt 2010 altså min træner viste mig en metode som jeg syntes fungerer rigtig godt, da jeg også syntes det er ret uhygiejnisk at hesten sover, spiser og drikker i deres eget møg! Så jeg tager, som en tidligere har skrevet, alt det fine halm til side, fjerner alt det våde og hestepærerne og så strøger jeg halmen ud så at der er nok 15-20 cm madras af halm smiley Og sådan kører jeg det hver dag smiley

• #20   27. okt 2010 Jeg mener man kan blive FOR hysterisk ang renligeheden :)..
    Da hesten normalt vil sove på jorden?...

Men det også bare min mening

• #21   27. okt 2010 Ja selvfølgelig vil den lægge sig på jorden. Men i naturen vil den også lægge sig blødt hvis den har mulighed for det og gå langt uden om tis og gødning hvis det er muligt.
    Når man vælger noget for hesten som ikke er naturligt som at sætte den i boks, skylder man den også at der er rent, tørt og blødt. Den har jo ikke mulighed for hverken af vælge til eller fra på det lille areal.

Kommentér på:
Hvad er en god madras til hesten?

Annonce