{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.044 visninger | Oprettet:

Fedtlever - erfaring?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop idag måttet sige farvel til dejlige Fonzie. Han var pludseligt og meget hårdt ramt af fedtlever.

Da dyrlægen giver ham antibiotica mod formodet virus, går det i hele hans system, og inden for 10 minutter er han død. Meget voldsom og træls oplevelse :o(

Jeg har ALDRIG hørt om fedtlever før, så er der nogle af jer kære H.G'ere der kan dele nogle erfaringer vil jeg meget gerne høre jeres historier..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fedtlever - erfaring??
  • #1   26. okt 2010 Hvad er hyperlipæmi/fedtlever hos heste?
    Hyperlipæmi er en stofskiftelidelse, som oftest rammer ponyer. Især rammes shetlandsponyer og islandske heste, men andre hesteracer og æsler kan ligeledes blive ramt af denne lidelse. Fedtlever udvikles oftest hos overvægtige dyr. På grund af forstyrrelser i stofskiftet indlejres store mængder fedt i leveren, og fedtindholdet i blodet øges.

Hvorfor får heste hyperlipæmi/fedtlever?
    Fedtlever opstår som følge af, at hesten optager for lidt foder/energi i forhold til dens behov. Herved kommer den i negativ energibalance. Dette forekommer ofte i forbindelse med anden sygdom, hvor hesten begynder at forbrænde fedt fra depoter i kroppen, i stedet for den normale sukkerforbrænding. Under denne fedtforbrænding frigives forskellige stoffer til blodbanen. Disse stoffers tilstedeværelse nedsætter leverens evne til at omsætte fedtstofferne til brugbar energi. Således nedbrydes fedt i vævene, men da leveren ikke er i stand til at omdanne dette fedt, forbliver store mængder i blodbanen. Derved opstår der en ond cirkel, som hurtigt forværres

• #2   26. okt 2010 det er kun ca. 50% af de heste der får det, som overlever sygdommen

• #3   26. okt 2010 Tak Jannie. Det er en god beskrivelse.
    Og det har netop været et ekstremt hurtigt forløb vi desværre blev vidner til.

• #4   26. okt 2010 så lidt

og er ked af din situation.. det må være forfærdeligt at stå og se.

• #5   26. okt 2010 mener det var det min nordbagger fik kun 3 måneder efter jeg solgte ham. han blev aflivet.

• #6   26. okt 2010 Det var rigtig trælst, og vi var flere i stalden mens det skete, og alle var lige chokerede. Det ene øjeblik stod han på staldgangen, og det næste lå han i boksen med kramper. Det gik (heldigvis) så hurtigt, at han ikke nåede at ligge med smerte inden han sov ind.

Ingen havde den fjerneste ide om at han var så syg. Han havde været lidt mat i et par dage, men så sent som igår travede han rundt og hyggede sig på folden. Og dyrlægen kunne i første omgang ikke finde noget alarmerende hos ham. Men så skal jeg ellers love for at det gik stærkt..

Kommentér på:
Fedtlever - erfaring??

Annonce