Shetterfolk - kom med jeres mening {{forumTopicSubject}}
Jeg har et par shettere hvoraf den ene er købt med henblik på kåring/udstilling/avl.
Det viser sig så, at de sveder alt for meget, når de er inde om natten:(
Folden de har er omkranset af store træer - bundlaget er ganske tørt grundet de mange rødder.
Der er ganske meget læ.
Nu tog jeg dem jo ind på samme tidspunkt som vi normalt tager vores heste ind - men det er jo så alt for varmt for dem:(
Er det fuldstændigt vanvittigt, at lade dem gå ude 24/7 indtil vi nærmer os frostgrader, hvor stalden så også er det køligere?
Jeg må jo desværre ikke klippe ham, hvis han skal kunne kåres:(
Hvad gør i andre egentlig, hvis i har stald, men ikke løsdrift?
Synes ikke jeg havde det store problem sidste år, men der kom de også først på stald midt vinter, da det var der jeg købte ham og da var stalden jo kølig.
Og jeg synes de har sat pels tidligt i år og den er allerede MEGET kraftig.
feb 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 7 Emner: 97 Svar: 844
mar 2006
Følger: 136 Følgere: 142 Heste: 4 Emner: 316 Svar: 3.190
Sidste år var de begge på stald, og der måtte jeg klippe dem begge - specielt den bette, da han svedte helt vildt, men ville have dem på stald da jeg stadig red den store på det tidspunkt, og den ku ikke stå inde alene
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Folden er faktisk som en skov, hvor de går inde mellem træerne.
Tænker lige, at jeg kunne sætte bigballer op i en firkantet hestesko og lave halmbund - men uden tag, da der sjældent vil falde regn/sne direkte ned fra oven og de store træer tager jo en del også.
Så kan de komme i deres boks i rigtig grimt vejr.
Hvordan lyder det?
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
Du behøver ikke at stille bigballer ud, det er slet ikke nødvendigt, men ellers skal du gøre det lidt for din egen skyld.
Men ellers så kun tag dem ind, når det er sne eller helt vild regn og blæst.
Jeg har 2 shetter, de kommer ind hver nat fra nu af.
Ikke fordi de ikke kan stå ude, men da de begge er unge, så synes jeg det er en god måde at få dem i hænder på hver dag. Plus de er nemmere at foder (bruger dem jo). Den ene skal jeg også have kåret og skal være min avlshingst, så derfor er det endnu vigtigere for mig, da han SKAL i hænder, fordi han har været uhåndteret inden sidste oktober.
Men de sveder så heller ikke, selvom de begge har masser af vinterpels, men vi er så heldig at have en "åben" stald, hvor der er frit luft, dog hvor de ikke står i træk, men det er ikke lukket og er godt ventileret og kølig, som heste jo elsker det.
nov 2010
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 5 Emner: 40 Svar: 403
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Jeg har jo sådan set 4 drenge som skulle stå i stalden og 2 tøser som skal stå i laden.
Måske jeg skulle lade alle 4 drenge gå ude og så tage dem ind i deres bokse hver aften, når de skal have deres krybbefoder og så smide dem ud igen - så har jeg dem stadig i hånd hver dag som jeg jo meget gerne vil have.
MEN den ene er en welsh på 6 mdr....ved ikke rigtig om jeg synes han kan gå ude?
Shetterfolk - kom med jeres mening