{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

skal jeg klippe? er pludselig i tvivl {{forumTopicSubject}}

ja planen har hele tiden været at entertainer skulle klippes her i november, lige som han blev sidste år...

men pga skærne til klipperen har været til slibning osv osv, så er det først blevet til at jeg kan klippe ham i denne weekend...

Og det var planen at jeg ville klippe ham idag, men så fortalte jeg min underviser det igår, og så sagde hun "tør du godt det i den kulde???"...

Og nu er jeg pludselig kommet i tvivl... for ja der er jo pisse koldt.. minus 10 grader om natten... og han står i udeboks....

Han skal fuldklippes, da han er stævne hest og det andet ser åndsvagt ud i mine øjne (når det er konkurrencer på C plan vi snakker om)...

Men hvad ville i gøre???

klippe og smide GODT med dækken på???

eller undlade at klippe?? det er jo bare ikke til at vide hvornår der bliver mildere vejr smiley

Han skal klippes fordi han sveder og damper en del under træning de dage jeg "går til ham" (og de dage vil altså være der, vi skal jo udvikles)... nogen dage er han fugtig allerede efter opvarmningen...

Så det sidste lange stykke tid har afskridtningen foregået uden sadel, med tæppe på og jeg så trækker ham i 20-30 minutter... her efter er han stadig ikke heeeeelt tør, men tør nok til at jeg vil give dækken på...

det er jo bare heller ikke holdbart i den kulde???

det er jo som at vælge imellem pest eller kollera

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skal jeg klippe? er pludselig i tvivl
  • #1   26. nov 2010 Klippe og smide godt med dækken på :o)

• #2   26. nov 2010 jeg ville klippe der hvor han sveder mest og så være ligeglad med at det ser latterligt ud og så se tiden an.. ellers så fuld klippe ham om 14 dage

• #3   26. nov 2010 altså stadig klippe ham hvor han sveder mest og så fuld klippe om 14 dage

• #4   26. nov 2010 Det er lige sent nok at klippe, men omvendt ogs¨å for koldt til at lade være... Jeg klippede min i starten af november, for så passer det med at hun har sat lidt hår selv til den voldsomme kulde og så fik hun en "dyne" under vinterdæknet i mandags. Men jeg tager nu altid salden af og tæppe på når jeg skridter af, fordi det giver god rygfrihed:)

Hvis jeg var dig ville jeg nok alligevel klippe og smide omkring 500 gram på og så lukke vinduet om natten...?

• #5   26. nov 2010 jeg ville også klippe og ligge et ekstra dækken på

• #6   26. nov 2010 Helt klart klippe.
    vi har nettop klipper flere af vores heste, uden problemer, også selv om det er forholdsvise kolde bokse nogen af dem står i.
    det er ikke kulden som sådan man skal frygte med mer ehvis de bliver udsat for træk.
    jeg ville uden tvivl klippe,og så på med et tykt dækken

• #8   26. nov 2010 vinduet i boksen er heldigvis lukket om natten i forvejen smiley

så hvis jeg klipper, og smider 200 grams dækken på med 300 gram underdyne under, tror i så han kan holde varmen?? (så er det jo 500 gram)...

eller skal jeg være ekstrem og smide 400 gram dyne under så han står med 600 gram?? (for nogen lyder det måske som om han vil komme til at stå med en halv meter tyk dækken, men sådan nogle underdyner er faktisk ikke særlig tykke, og de er bløde så de følger hestens krop)

det er rimelig vigtig han ikke bliver kold, for han må ikke tabe sig det bette pus...

• #9   26. nov 2010 Start med de 500 gram og så smid de 600 gram på hvis det viser sig at han fryser...

• #10   26. nov 2010 camilla - nej den holdning er jeg som sådan også af... lige netop derfor er isabella aldrig blevet klippet..

men entertainer er bare på et sådan trænings niveau, at han er for svedig

• #12   26. nov 2010 jeg ville klippe og give den dækken på? smiley

har den dækken på nu? smiley

• #13   26. nov 2010 katrine - ja han er stævne hest, på distrikt niveau... skal til stævne næste weekend...

og ja han bliver trænet "hårdt" i hverdagen, og er en del svedig... 50% af gangene er han svedig omme i "lysken" også...

han har gået med 200 gram dækken indtil for 1½ uge siden hvor han fik 100 gram under... så han har 300 gram på nu....

TROR det ender med at jeg klipper ham i morgen formiddag, og så får han 300 gram dyne under hans 200 grams dækken (der er hals på dækkenet, dog uden foer)

• #14   26. nov 2010 Klip og vær da fuldstændig ligeglad med antal gram. Har hesten det varmt med 500g er det fint, hvis ikke må den få mere på. Min står pt med 360 g + et ældre let ulddækken og begynder hun at vise tegn på hun er for kold, ja så smækker jeg gladeligt 2 x 360 g dækkener med hals på. Også selvom folk omkring mig dør og mener det er ALT for meget. Har hun det godt er jeg glad :o)

• #15   26. nov 2010 Jeg klippede i tirsdags og min fik bare et varmere dækken på smiley Lige nu er det 400 gr. med hals og venter på et rambodækken så hun kan få 600 gr. på ..

• #16   26. nov 2010 Du kan sagtens fuldklippe ham nu Sandie, start med at give ham 500 gram på, og når det bliver koldere så 600... For vi har endnu ikke nået den rigtig kolde tid.... Og husk at give ham mere grovfoder, hvis du ikke allerede har tænkt det, så han har nok at holde varmen med om natten =)

• #18   26. nov 2010 Vi klippede en pony under (is)vinteren sidste år med en kæmpepels, da det var, like, minus ti grader - og han fik et særdeles godt, tykt stalddækken på med maveklap, og når han kom ud, fik han et 500g dækken på uden hals. Og han havde det sørme fint.
    Vi har lige fået en hoppe hjem fra Portugal (med sommerpels) og hun har det rigtig godt i et halvtykt overgangsdækken uden hals.
    Så klip dit dyr og start med 500g - det kan jo blive koldere, og så ville det være dumt at putte det tykkeste dækken på nu smiley

Det er mere synd for hesten at den bliver opkogt under træning - havde selv en pony der pga. løsdrift måtte trænes med fuld pels, og hun blev fysisk dårlig.

• #19   26. nov 2010 Miv er også ret sart men jeg klippede hende for første gang denne vinter og hun går med 300 g vinter dækken og når det er rigtig koldt som det er for tiden går jun med 200 g underdækken under vinterdækken smiley Og hun er glad og dejlig varm når jeg trækker ind smiley Så keg ville klippe og smide et tykt dækken evt underdækken på smiley

• #20   26. nov 2010 iiiiiiih nu havde jeg ellers lige besluttet mig at lade være ha ha... men nu kommer jeg helt i tvivl igen...

under træningen idag, svedte han ikke voldsomt... han var faktisk kun svedig på nederste halvdel af halsen og ved gjorden.. og så let fugtig i sadel lejet... så tænkte jeg "nå så lader vi sku være"...

men nu bliver jeg jo helt i tvivl alligevel.... hvorfor kan det være så svær en beslutning ha ha ha

• #21   26. nov 2010
    Hvi shan spænder meget evt. stresser under hårdt træning kan det nemt være det der giver mere sved den dag smiley

• #22   26. nov 2010 krikken - hans sved er meget afhængig af hvordan han er temperement mæssigt lige den pågældende dag...

• #23   26. nov 2010
    Lige præcis smiley - sved behøves ikke have meget med træning og gøre.

• #24   26. nov 2010 krikken - nej jeg ved godt det har noget med sindet at gøre også...

det er de dage jeg har pisk med han sveder aller mest... men han bryder sig heller ikke om at jeg har den med (selvom den ikke bruges på ham).. men en gang imellem har jeg den med, fordi det gør ham ekstra følsom overfor hvad jeg beder ham om (dvs. jeg kan ride diverse øvelser, for mindre hjælpere) osv osv osv

• #25   26. nov 2010
    Så ville jeg egentligt ikke klippe ham - når det ikke er slemt hver gang smiley Bare bruge en halv times tid på at skridte af med tæppe i stalden så tørre over med et håndklæde ( gør virkelig underværker ) - evt. strigle over først m. en våd strigle så sveden kom ud også lave ham stå i en halv times tid m. fleece på imens du render og laver noget andet.

Det plejer selv Majas kæmpe bamse pels at blive fin at - den er våd uden på men stikker man fingrene helt ind så er hun fint varm og bliver smidt ud uden dækken i alt vejr.

• #26   26. nov 2010 jeg kan ikke lade ham stå med tæppe og tørre bagefter, jeg køre hjem lige efter jeg har redet ham smiley og det er for dyrt i benzin hvis jeg skal køre ud og skifte igen

• #27   26. nov 2010
    Well - at tørre hjælper også og hvis man skridter godt af burde det være nok :o)

Kommentér på:
skal jeg klippe? er pludselig i tvivl

Annonce