{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tørvestrøelse i boksen
  • #1   29. nov 2010 De står på det på min skole og siger bare BAAAAAAD

• #2   29. nov 2010 Vi har brugt det og det virkede fint, det var lidt mørkt at kigge på, og det kunne være lidt svært at finde heste pærende, men ellers fungerede det godt. sugeevnen er god, og man kan tøre det våde tørv, dog ikke hvis det er sjask vådt. Bare husk at fylde godt efter.
    Desværre gik vi fra det igen, da vi havde nemmer ved at skaffe halm, og det var billigere for os med en landmand son ven.

• #3   29. nov 2010 Lille Lyn står på tørv, og jeg synes et er fantastisk :o)
    Jeg har dog ikke helt lært endnu hvordan det vedligeholdes, men indtil videre synes jeg det er super, da hestene ikke går og vader i hestepærer :o)

• #4   29. nov 2010 Det er supergodt, men til at starte med kræver det, at man vander hver dag og fjerner klatter, så bunden bliver trådt godt sammen. Så kan man tilføje én ekstra tørv og så kan man faktisk nøjedes med at muge hveranden eller tredje dag. Vi bruger så spåner som overlag, fordi det sviner meget (vi har langhårsheste) men først, når tørvbunden er lagt og trampet godt til (tager en tre ugers tid) - Og det tager -alt- lugt.

• #5   29. nov 2010 Okay... siger du man skal vande det? Er det godt at gøre her om vinteren?

• #6   29. nov 2010 Min står på det. Vi vander det ikke, hestens tis gør det vådt i bunden. Man skal ikke fjerne bunden så tit da den skal være tæt, men man skal dog fjerne klatter hver dag.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #7   29. nov 2010 efter nogle måneder er jeg kommet til at holde af det men det kræver tilvænning og en grundig oplæring i hvordan man passer boksen for det er meget ulig andre former for strøelse, vi bruger også lidt spåner i toppen men regner med at gå over til træpiller.

• #8   29. nov 2010 Tørv, det er meget mørkt, svært at finde noget i, men fungere udmærket hvis man hælder nogle spåner på. smiley
    Man skal dog huske at vende boksen igennem engang i mellem, og fjerne tis. (:

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #9   29. nov 2010 Mia R jeg er ikke enig i dit udsagn og det er lev. af tørv heller ikke

udklip venligst udlånt fra stor lev. af netop tørvestrøelse til heste

PRODUKTINFORMATION om
    TØRVESTRØELSE
    Naturtørv har en meget høj sugeevne og er drøjt i forbrug. Tørvens lave
    (neutrale) PH-værdier skånsom mod hestens hove og mindsker derved sur stråle,
    ligesom den bidrager til at binde ammoniaklugt. Dette giver et bedre staldklima uden
    støv og lugtgener. Hesten står tørt og godt på en fast og fjedrende madras.
    Tørv er naturens eget produkt og en vedvarende ressource, idet den årlige
    tilvækst er større end forbruget Mængden af mødding reduceres drastisk, og
    omsætning til kompost sker indenfor få måneder. Gødningsværdien er meget
    høj, idet tørven komposterer hurtigt.
    Tørven binder næringsstofferne, og gødningen kan med fordel anvendes på
    mark og have som jordforbedringsmiddel, der øger jordens humus indhold,
    hvilket igen giver bedre vækstbetingelser for planterne.
    Fordele:
    - TØRV kan benyttes sammen med alle andre former for strøelse – i bunden af
    en halmboks eller sammen med hamp eller spåner som top, da det giver et mere
    lyst look i boksen.
    - Stor sugeevne op til 10 gange sin egen vægt.
    - Fast, fjedrende og varmeisolerende madras.
    - Skånsomt mod hestens hove på grund af PH’en.
    - Binder ammoniak og andre skadelige gasser som følge af PH’en.
    - Betydeligt mindre forbrug, da tørven ikke skal skiftes så hyppigt.
    - Mindre krav til håndtering samt lager- og møddingplads.
    - Hurtig kompostering til værdifuld havekompost.
    - Godt staldklima for dyr og mennesker.
    Anvendelse:
    1. Hesteboksen rengøres grundigt eller desinficeres i givet fald.

2. Opstart: ca. 7 baller i en standard boks på 9-12 m2.

3. Strøelsen jævnes og kan i visse tilfælde vandes, såfremt den er meget tør for derved at aktivere sugeevnen samt mindske støvgener.

4. Hestepærer fjernes dagligt med en spångreb. Våde pletter fjernes sjældent i vinterperioden. Det er at fortrække, at man lægger nyt tørv ind oven på det våde frem for at tage de våde pletter ud. Der vil dog være heste, hvor man er nødt til at tage det våde ud oftere end hos andre.

Man må hellere køre mere tørv ind frem for at køre vådt ud. Boksen må aldrig være så våd, at den svupper, for så er der kørt for lidt tørv på, og der skal efterfyldes med tørv. Undgå at flytte rundt på det våde i boksen og rusk aldrig op i bunden, da den er ligesom et låg, der er lagt på og
    ikke må tages af.

5. Efterstrøning foretages efter behov, så madrassen holdes i niveau. Det vil typisk være ca.1 balle/uge

6. Normalt vil bunden kunne blive liggende min. én sæson dvs. et ½ eller helt år ved god pasning. Der muges derefter i bund, og man starter forfra.

• #10   29. nov 2010 Man kan sagtens vande om vinteren. Bunden skal blive fugtig i toppen, men ikke våd eller mudderagtig. Man gør det for at det suger bedre, men også for at det ikke støver - og/eller forsvinder. Det klumper sammen og bliver hårdere af vandet, men fryser ikke. smiley

Kommentér på:
Tørvestrøelse i boksen

Annonce