{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.284 visninger | Oprettet:

Mirakel-middel/dækken mod sved? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu har jeg efterhånden kæmpet med dette problem i et par måneder..
Min ishest sveder, og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få hende tør efter ridning.
Hun er lidt godt i stand og i lidt dårlig form efter en længere ridepause, og så har hun rigtig meget pels, så der skal ingenting til før hun sveder.
Jeg har klippet en bred stribe på halsen og bringen for at afhælpe det, men det er ikke nok.

Hun står i løsdrift og skulle gerne være tør, når jeg stiller hende ud efter ridning..

Jeg har prøvet et almindeligt fleecedækken, det er slet ikke godt nok..
Og så har jeg prøvet et bucas shamrock power dækken, som var temmelig dyrt - der blev lovet på hjemmesiden at hesten skulle være tør efter maks 20 min, men det virker slet ikke..

Så hvad dælen gør jeg så?
Og så lige et side spørgsmål, når nu der er blevet lovet på hjemmesiden at hesten er tør på 7-20 minutter, men dette ikke holder, kan jeg så kræve mine penge tilbage? Katla har stået med dækkenet meget længe, langt over en time, og har stadig været våd, selvom hun ikke har været gennemsvedt da jeg har lagt det på..

På forhånd tak for hjælpen..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mirakel-middel/dækken mod sved?
  • #2   8. dec 2010 Ja, det kan jo blive enden af det, jeg vil dog helst undgå at fuldklippe hende, netop fordi jeg gerne vil undgå at hun skal gå med dækken..

• #3   8. dec 2010
    Klip hesten på halvdelen af halsen og på bringen og en stribe ned under maven - så kan den sagtens gå uden dækken.

Hvis den så stadig sveder når du har redet bruger jeg følgende opskrift:
    Skridte af ½ time m. fleecetæppe.
    Tørre over m. håndklæde hvor hesten har svedt.
    Stille hesten i stalden ½ time m. fleecetæppe oven på.

Det plejer at virke på Maja og hun har altså så meget vinterpels at ens hånd forsvinder. Muligt hun stadig er våd nogle steder men putter man fingerene ind er hun tør inde ved huden.
    De vintre hun ikke har været klippet er hun blevet smidt på fold hvorjeg bare har tørret hende m. håndklæde - ikke noget m. fleecetæppe mm.
    Og hun har klaret det fint i alt vejr.

• #4   8. dec 2010 jeg blev rådet til ikke at klippe den under maven af en prof. hesteklipper!
    Tilgengæld sagde hun at jeg skulle klippe undersiden af halsen, bringen og en stribe ned af siden (helt ned inkl. bagben) og lade pelsen under maven sidde...

• #5   8. dec 2010
    Heller ikke hele maven der bliver klippet men en stribe ( den der man kan fornemme altid under maven hvor pelsen fra begge sider mødes ).

Og fryser gør hun ikke smiley - nærmere modsat.

• #6   8. dec 2010 Før det blev moderne at klippe heste og putte dækken på, var det normalt at gnide hesten tør ved hjælp af halm.
    Det er lidt tidskrævende, men det er faktisk rigtig rigtig hyggeligt.
    Når det værste er taget, kan du putte et svedtransporterende dækken (og her er et gammeldags netsveddækken faktisk det bedste, hvor du så pakker godt med tørt halm indenunder. Halmen tørrer og giver samtidig luft til at det resterende overskuds varme/sved kan transporteres væk.
    Men det ser da ikke så fancy ud, som det kan gøre med et flot dækken.... det virker bare bedre i tørreprocessen.

• #8   8. dec 2010
    Den ½ times skridt kan gøres på tur for løse tøjler - det nyder både hest og rytter godt af smiley

Og ½ time m. tæppe i stalden kan være imens man rydder op og ordner foder mm.

• #9   8. dec 2010 Tusinde tak for alle jeres gode svar.. smiley
    Jeg tror jeg vil undersøge mulighederne for at klippe hende yderligere..

• #10   8. dec 2010 Tror det ender med en "sporklip" som kan ses her:
    www.hesteklip.dk

Kommentér på:
Mirakel-middel/dækken mod sved?

Annonce