{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.299 visninger | Oprettet:

To spørgsmål ang longering {{forumTopicSubject}}

Der er to ting jeg ikke fatter, men som nogle måske kan svare på.

Spørgsmål 1.
Voltering er jo rigtig flot, men det er mig en gåde hvorfor hestens kun longeres til opvisning på den ene volte, i op til tyve min af gangen ?? Hvorfor skifter man ikke volte ?? Jeg er klar over at man nok gør under træning.
Hvordan kan hesten man bruger til volterting holde til det i sine ben ?? Det er jo ekstrem belastende for hestene at gå i longe, da deres bagben jo bliver virkelig belastet uhensigtmæssigt. Det er jo ofte i longen man opdager haltheder, og sydommen spat, da hesten ikke kan holde til det.
Så tænker jeg, hvor gamle bliver de heste der bliver brugt til voltering ? lider de ofte af spat, eller skævheder i kroppen ??


Spørgsmål 2.
Ofte ved skævheder i hestens ryg eller andre sygdomme, anbefaler kiropratkeren at genoptrænde hesten, og er det er oftes 2-3 måneder i longe. Skaber man så ikke bare et nyt problem ? Hvordan kan longering være sundt for benene og kroppen. Jeg er klar over at hesten kan blive stærker i sine muskler af at søge korret ned, men hvad med resten af kroppen, og her tænker jeg særligt på bagben og haleben ?



Kommentarer på:  To spørgsmål ang longering
  • #2   11. dec 2010 En hest under genoptræning skal jo heller ikke ind på en lille bitte volte, men en volte for fuld longe, det er langt fra lige så belastende som en mindre volte..

  • #3   11. dec 2010 Spg 1: Det kan de heller ikke. Jeg gik til voltigering som yngre og vi skiftede heste i en gang om året, for at skåne hestene. Man skifter ikke volte, da det er svært at lære at springe op fra gallop fra begge volter. Ligesom mange ikke kan finde ud af at stige op fra højre side på en hest.

    2: Har aldrig hørt om nogen der blev anbefalet longearbejde som genoptræning..


  • #4   11. dec 2010 Longering er ikke mere belastende end ridning? Hvis man longerer korrekt, uden indspænding af nogen form og skiftevist begge volter, roligt, kan det sagtens være aflastende og smidiggørende...

  • #5   11. dec 2010 Signe B, selvom i , altså feks jeres klub skifter hest en gang om året, stopper hesten så også som volteringshest?? eller bliver den bare købt af en anden klub ??

    Skifter man hellere ikke volte under træning ??


    der er mange, rigtig mange der bliver anbefalet longering som genoptræinng.


  • #6   11. dec 2010 Ja hestene bliver pensioneret som voltigeringshest og blive til rideskolehest i stedet.
    Nej man skifter heller ikke volte under træning.
    Og i voltigering har hesten altid indspændinger på. For hvis hesten ikke bærer ryggen på en bestemt måde, så falder man ganske simpelt af smiley

    Det er dog efterhåden over 10 år siden jeg gik til det og ønsker ikke at deltage i det mere eftersom der er kommer så mange nye undersøgelser omkring hestens fysik siden da.
    Men det var sjovt, det må jeg da indrømme smiley


  • #7   12. dec 2010 den hest vi brugte til voltigering gik ALDRIG med indspænding, og vi trænede fra begge sider.
    indspænding giver ikke den korrekte bæring


  • #8   12. dec 2010 Rikke: Jeg sagde ikke et ord om korrekt bæring smiley

    Og ja det jo så bare jer. Vores heste gik altid med indspændinger, men vi trænede også ret proff og den ene af dem var vi til dm for hold med i 1900 grønlangkål smiley Hesten hed Tot, men vi omdøbte den til Black Hope, da dommerne var tyske og tot betyder jo død på tysk hehe.
    Og hvis du google voltigering, så vil jeg meget gerne se en hest på et højere niveau som går uden indspændinger. Og her: (link fjernet) står der sørme også at de er påkrævet for at man kan starte voltigeringsstævner.


  • #9   12. dec 2010 (link fjernet)

    Den fra 2010. Citat: Tøjler: Indspændingstøjler skal anvendes (1 rem fastgjort fra bidring til gjord
    på hver side af hesten).


  • #10   12. dec 2010 helt rolig singe der er ingen der angriber dig....

  • #11   12. dec 2010 Jeg er skam helt rolig smiley

    Men faktum er bare at næsten alle voltigeringsheste går med indspændinger. Og jeg er bare træt af at nogle folk lægger ord i munden på en. Jeg bruger ikke selv indspændingstøjler netop fordi jeg mener at de gør mere skade end gavn i længden. Så vil ikke have lagt i min mund at jeg "påstår" at indspændinger giver korrekt bæring for det har jeg aldrig nogensinde sagt smiley


  • #12   1. feb 2011 Nu er det jo ike sådan,at voltigeringsheste kun bliver brugt til voltigering.De bruges måske to gange om ugen,og du varmer dem op på begge sider med og uden indspændinger.Hestene bliver også brugt på højre side,dette kræver bare lidt mere af dine voltigere.

    Voltigeringsheste bliver selvfølgelig belastet mere på venstre side når der voltigeres på dem,men en voltigeringshest for en meget alsidig træning,og de er ikke altid spændt ind.


  • #13   9. nov 2011 En voltigeringshest (hos os i hvert fald), får lov til at trave sig varm uden indspændinger og varme op, primært på højre volte. Vi starter også altid med at tage nogle omgange under selve træningen, på højre volte, før vi skifter til venstre volte.
    Når vi rigtigt går igang med træning, foregår det hovedsagligt på venstre volte ja, men hesten får tit skridtpauser uden indspændinger og på den anden volte. Derudover stiller vi også hesten lige i indspændingerne, for at få den så lige rundt på volten som muligt, for at der skal gøres så lidt forskel som muligt, på bøjningsgraden og gøre det lettere for hesten at bære al vægten.
    Man kan ikke sige at hesten belaster bagbenene mere end forbenene, det er nogenlunde det samme. Det der er mest krævende for hesten, er selvfølgelig at galopere i longen, men dette gøres kun i maks 7 min. ad gangen med 1 enkelt person på ryggen, eller i maks 4 min. med maks 3 personer på af gangen.
    Men pga. al longearbejdet, er det også vigtigt at få hestene ud på nogle skovture hvor de bare får lov til at gå ligeud og træde igennem. Derudover bliver der også redet dressur og spring på dem, så de får så alsidig en hverdag som muligt. Og hvis man bare udfører sit longearbejde med fornuft og forståelse for hesten, så kan de sagtens holde til det.
    Vi har en gammel hoppe, der har gået voltigering i 7 år nu. Hun er omkring de 20 år gammel.

    Håber du kan bruge mit svar smiley


Kommentér på:
To spørgsmål ang longering

Annonce