1.423 visninger
|
Oprettet:
11. dec 2007 Følger: 180 Følgere: 178 Heste: 10 Emner: 59 Svar: 334
Krybbe Bider? {{forumTopicSubject}}
Er krybbe bider noget man skal være bange/opmærksom på hvis man køber en hest med det ? (:
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Ville personligt ALDRIG købe en hest som er krybbebider..
dec 2007
Følger: 180 Følgere: 178 Heste: 10 Emner: 59 Svar: 334
jan 2006
Følger: 91 Følgere: 138 Heste: 6 Emner: 400 Svar: 3.368
dec 2008
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 643
Når en hest er krybbebidder, bider den i krybben, træværk eller andet. Den sætter fortænderne i overmunden fast og sluger luft. Årsagen til krybbebidning er ukendt, men man mener, det er en unode, som opstår, når hesten er på stald..
Har man konstateret krybbebidning i en længere periode, vil man ofte se, at hesten taber sig. Endvidere vil heste, som er krybbebiddere, kunne få tendens til vindkolik, forstoppelse og mave- tarmkatar. Imidlertid er det ikke ret tit, at krybbebidning generer hesten.
sep 2008
Følger: 171 Følgere: 187 Heste: 11 Emner: 127 Svar: 309
Man har ikke konstateret krybbebidning, når hesten aldrig har været på stald.
Der findes forskellige variationer af, hvordan heste krybbebider. Det mest almindelige er, at se hesten sætte sine overtænder i krybbekanten, - læne sig en smule tilbage - og sluge luft (vindslugning).
Har hesten været krybbebidder, krybbesætter, i en længere periode vil fortændernes forflade i overmunden være slidte i forhold til fortænders forflade i undermunden.
Har man konstateret krybbebidning i en længere periode, vil man ofte se, at hesten taber sig. Endvidere vil heste, som er krybbebiddere, kunne få tendens til vindkolik, forstoppelse og mave- tarmkatar. Imidlertid er det ikke ret tit, at krybbebidning generer hesten.
Krybbebidning er ikke smitsom, men mange mennesker mener, det er en unode, som opstår - "hest og hest "- imellem.
Hvad kan jeg gøre?
Man kan anskaffe en krybbebidderrem, som lægges omkring hestens hals. Remmen klemmer ind på hestens strubehoved, hvilket bevirker, at den ikke er i stand til at sluge luft (vindslugning).
En anden mulighed er at få foretaget en operation på et hestehospital. Operationen består i, at hesten under totalbedøvelse får bortopereret musklerne på den forreste del af halsen. Selv om hesten får foretaget denne operation, er der enkelte heste, der alligevel kan krybbebide.
Man må bemærke, at krybbebidning, vindslugning betegnes som en handelsfejl.
- Du skal nok være opmærksom, jeg vil selv aldrig købe en hest, som er krybbebider, men hvis man gør, skal man nok være lidt vågen på det. Men det er meget alt efter hvor slemt det er
<i> Mvh Louise </i>
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
Det er de færreste heste der har nogle gener af at de kryppebider.
Det passe ikke oversagen er ukendt, de gør det pga. for mange mavesyrer eller mavesår, hvis at sluge luften ned neutralisere hesten mavensyreren, så den smertestiller sig selv.
Det kan også være blevet en vane selvom hesten ikke har mavesyer mere, men pga. den stadig tror det gør ondt hvis den ikke sluger luften ned i maven.
Det man skal være opmærksom på ved kryppebidere er at fodre korrekt.
Jeg ville ikke være bange for at købe en krybbebider
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Krybbebidning skyldes ofte mavesår. Hesten krybbebider for at lindre smerten. Disse mavesår opstår pga. for meget stivelse i fodret fx.
(link fjernet)
Så at proppe en krybbebider frem på stopper nok det hesten gør - men det ændre ikke på at hesten har ondt.
dec 2008
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 643
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 408
Men prøv at google krybbebiding, så er der masser af info om det
sep 2008
Ja, hehe. Man kan læse rigtig meget omkring sådanne ting, inde på Dyrlægevagten :o)
<i> Mvh Louise </i>
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.368
Nu hvor hun har haft ham i noget tid og han har stået på sommerfold og ellers fold hele dagen, er han stoppet med det
sep 2008
Følger: 55 Følgere: 60 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 180
jul 2004
jan 2009
(link fjernet)
Mht. krybbebiderrem, er den så ikke forbudt?
dec 2007
Følger: 180 Følgere: 178 Heste: 10 Emner: 59 Svar: 334
jul 2004
AR: De smitter ikke? så den andne hest i stalden ville jo havde fået det alligevel.
jul 2004
man kan sige det smitter til de heste der har anlæg for at ville få det alligevel, til sunde og raske heste smitter det ikke.
sep 2007
Krybbebidning forekommer tit i den samme stald da milijøet fx. er det samme.
Hestene på en rideskole får ofte det samme foder og derfor udvikler de ofte mavesår = krybbebider.
Eller pga. dårlig staldmilijø så kan hesten også begynde at væve fordi de bliver stressede.
jul 2004
nov 2003
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 24 Svar: 102
Nu har jeg beskæftiget mig med krybbebidning i rigtig mange år og det mange af jer påstår er helt hen i vejret.
Sanne: Hvordan mener du lige at krybbebidning skulle kunne påvirke lungerne? Det er jo langt ude i skoven. Tro ikke på det!
BBBTM: Det er videnskabeligt bevist at hesten ikke får luften helt ned i maven når den suger luft! Nummer to er jo så at vindkolik har et meget forkert navn, for det er rent faktisk ikke luft der er i maven, som du fejlagtigt tror! Vindkolik er fordi hesten får for meget stivelse i sit foder, som så vandrer i tarmene. Når det gærer udvikler det gasser (Luft) og det er smertefuldt for hesten og giver den såkaldte vindkolik! Altså en gæringsprocess og IKKE vind.
Lotte W: Hvis en hest taber sig, så er det ikke fordi den krybbebider, men derimod fordi den går med et mavesår!!! Det er jo to forskellige ting, selvom de tit går hånd i hånd. Ligeledes er det ej heller krybbebidningen der forårsager sygdommene, det er fodring og mavesåret.
Louise Knudsen: I mine øjne er hverken remmen eller operationen en mulighed. Det er i mine øjne dyreplageri. De fjerne kun "problemerne" udadtil, men hesten går stadig med smerter, vi mennesker kan bare ikke længere se dem. Det er ikke holdbart!!!!
AR: Krybbebidning smitter ikke. Heste kopierer ikke adfærd fra hinanden - i så fald vil jeg gerne at min hest får et tv, så den kan lære hvordan man laver nogle fine galopskift fra dem der kan det.
Hvis flere i stalden begynder at krybbebide, så er det fordi de får det samme dårlige foder, står i samme dårlige staldmiljø eller står i samme stressende omgivelser.
Mange af jer har godt fat i det, men det er altså super vigtigt at nogle af jer får opdateret jeres viden.
Min gamle Bob-hest var krybbebider i mange år, men holdt op og jeg har min viden fra bl.a. ham. Jeg ville ikke på nogen måde bekymre mig ved at købe endnu en krybbebider, Men jeg ville undersøge den for mavesår inden jeg overtog dem.
Der kan findes mere viden omrking emnet på min hjemmeside: www.prettyfancy.ridesiden.dk under hesteviden.
sep 2008
- Dette var noget jeg fandt inde på Dyrlægevagten. Tror de har styr på tingene derinde, ellers går jeg da ikke ud fra at de ligger sådanne nogle tekster på nettet.
Men måske du så kunne komme med din viden?
<i> Mvh Louise </i>
jul 2004
Der er lavet tusindvis af undersøgelser i det store udland ang. kryppebidning, meget mere end i dk.
sep 2008
<i> Mvh Louise </i>
jul 2004
sep 2008
<i> Mvh Louise </i>
nov 2003
Jeg har talt med dyrlægevagten for en del år siden og forelagt dem en masse håndgribelige beviser for at deres påstande er forkerte, men de vil ikke lytte. Hvorfor ved jeg ikke, men det meste af hvad de skriver er direkte forkerte.
Jeg bliver harm og ked når krybbebidere bliver behandlet som værende mindre værd end andre heste. Det rammer mig hårdt.
sep 2008
<i> Mvh Louise </i>
sep 2007
Autoriteter skal man ikke stole blindt på :D. Læger smider en kvinde på smertestillende men hun bliver ved med at have ondt - et halvt år senere får hun konstateret kræft i hoften men kun fordi faderen pressede på og ikke mente det bare var datteren der var svag, en læge bad en kvinde med et dødt foster i maven om at komme igen på mandag og en læge fik en dødsdom fordi lægerne ikke gad oprere hendes kræft ud men bare ville give kemo.
Og hver dag - også i heste verdenen viser folk sig med en autoritet at være ret så uvidne iforhold ti hvad de burde være.
Så det er skide synd når man stoler blindt på diverse proff ryttere osv.
jul 2004
jan 2008
Følger: 80 Følgere: 74 Heste: 1 Emner: 111 Svar: 527
Remmen er ulovlig, og jeg mener det er synd at putte sådan en på, da det ikke forhindrer syren nede i maven. Den eneste vej er UNDGÅ alt stivelse og giv hesten grov foder ad libitum og pil krybber ned. Vejen frem er faktisk bare grovfoder, grovfoder!
Min har været det, men gør det ikke mere, og jeg har fulgt rådene.. Så synes det er latterligt, hvis man giver afkald på drømme hesten fordi den er krybbebider!!
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
Vi har en krybbesætter og det er på ingen måde noget der påvirker hans dagligdag eller hans ridning. Han er udredt for mavesår uden noget påvist, men han danner meget mavesyre og bøvser for at lindre.
Man skal være opmærksom på at deres sarte maver har brug for alt det gode stråfoder de kan tåle, minimalt og helst ingen stivelse eller sukker masser af udetid og et dejligt liv med fokus på hestens trivsel - hvis alle heste blev behandlet som ovenstående og ikke kun fordi de har denne uvane, havde vi nok alle generelt sundere heste, mindre skader osv.
Vi har en pony med et immunforsvar der siger spar to, har aldrig haft en sygedag, man kan ikke se på hans tænder at han bider/sætter, han har ikke engang brug for ormekur da hans tællinger er minimale og ja han BØVSER og vi tager os selv i at blive pinlig berørte over den noget så irriterende lyd og vi bander hans uvane langt væk - men når alt kommer til alt berører bøvseriet nok os mennesker mere end det gør hesten og dette på grund af uvidenhed.
Vi ville ikke være foruden vores lille bøvser og hvis drømmehesten efter pony viser sig at have samme uvane men var sund og rask ville jeg aldrig betænke mig på at købe en igen.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Krybbebidning påvirker IKKE lunger overhovedet (sikke noget vrøvl!!)
Krybbebidning øger IKKE risikoen for kolik
Krybbebidning smitter ikke
Krybbebidning er ikke årsag til, at hesten taber sig
Krybbebidere har ikke nødvendigvis mavesår
Ved krybbebidning sluges luften IKKE, men kommer retur, når hesten slipper - den mængde luft, der passere igennem fordøjelsessystemet er så forsvindende lille, at den ikke har nogen betyning overhovedet
Helt ærlig....?? Hvorfor er der så mange gamle skrøner om denne adfærd? Og hvorfor er der så få folk, der ved bare en smule om krybbebidning...tja, jeg undres.
nov 2008
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Svar: 459
apr 2008
nov 2008
apr 2008
jan 2009
Nok mest fordi, folk ikke gider sætte sig ind i nyere undersøgelser.
Desværre er krybbebidere ilde set i nogle stalde, nok mest pga. ovennævnte.
nov 2008
Tror ikke mange ponyer i miles omkreds har det så godt som vores og lever under så optimale forhold som han gør det. Han bøvser fordi det har han altid gjort og uvanen er blevet mindre nu hvor han er under optimale forhold, men stoppe helt det tror jeg aldrig han gør - dertil er vanens magt for stor og de endorfiner der udløses ved adfærden "en nydelse". Men han stortrives, nyder livet og jeg kan så prise mig lykkelig over at en så misforstået pony som ham er endt hos mennesker som os.
k A: Tålmodighed er en dyd og pædagogisk kan jeg være til en grænse - ikke at jeg ikke kan tænke hvor vidunderligt det ville være at tage den ene og slå den anden med......... som du kan læse har vores lille "bøvs" det vidunderligt og vi nyder hver dag at vi har en dejlig dreng med udstråling og personlighed trods hans små fejl og mangler
nov 2003
Louise: Jeg har skrevet side op og side ned omkring krybbebidning. Det hele ligger på min hjemmeside.
Mange af oplysningerne fra dyrenes beskyttelse er fra mine artikler, som de har lånt og redigeret (Hvilket jeg ikke ubetinget er glad for)
Det er endda gået så vidt at en dyrlæge fra Narvik dyreklinik har spurgt om han måtte linke til min side, da han synes rigtig godt om min artikel. (dyrlegenett.no)
Så jeg synes faktisk jeg har gjort min del. Der er andre der nu har taget over (bl.a. Epona) og det er fedt. Men bliver ked når jeg faktisk troede vi var nået så langt at skrønerne var banket til jorden.
apr 2008
nov 2008
Havde du svaret som nr. 1 + nr. 2 havde der været mere hold i det
En frygt for hvad nu hvis - ja så skal man aldrig investere i noget der er anderledes, hvis man ikke kan se ud over dette og skal bryde sin hjerne med "hvad nu hvis" hver eneste dag. Men som du skriver "godt vi er forskellige"
I mine øjne burde alle heste fodres optimalt og have optimale stald og foldforhold - men hvor mange heste har regulært set det. Lad os starte med at sortere alle store ridecentre fra, det kræver vist ikke engang en generalisering. Sådan et sted har vi været og var han det ikke i forvejen var de forhold da nok til at han blev det!! store mængder stivelsesholdigt pillefoder, halm som strøelse og absolut intet grovfoder. Mange heste konstant på boks og et rend og leben af den anden verden konstant.
apr 2008
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
Er selv stoppet med at ride en pony, som fik rem på fordi hun var kryppesætter. Og ejerens grund var at der var så mange holdninger og meninger, men hun havde dyrelægeerklering på at hendes skulle have den på, og blev så arrig over at hun havde udtalt sig om at der var så mange meninger og hun alligevel kun lyttede til en.
Så for gudsskyld nej, du skal ikke være bange for at købe en kryppesætter, hvis du kan acceptere dens lidt mere specielle behov. Og gøre det for den
Og dem som stadig udtaler sig om skrøner i denne tråd, på trods af de mange kommentare om nye undersøgelser. Læs nu for pokker de forskellige indlæg, for jeres egen og trådstarters skyld. Man bliver aldrig for klog til at lære noget nyt
nov 2008
Der er bare for mange af jer her i indlægget som på jeres hests vegne åbenbart "nøjes" og ikke går voldsomt meget op i ovenstående.
apr 2008
Når hesten som føl eller tidlig plag indlærer denne adfærd (måske pga utrivelighed eller sygdom pådet tidspunkt) vil adfærden altid være en del af hesten - også selvom den mange år senere trives 100% og har det super godt. Altså kan en hest trives og have det godt SELVOM den krybbebider. Her er noget af min dialog ang krybbebidning med en af DK`s førende dyrlæger:
"Et væsentligt argument for, at hun med en vis sandsynlig har været krybbebider allerede da du købte den er, at hvis en hest har udviklet krybbebidningen som helt ung, vil den i de fleste tilfælde fortsætte med krybbebidningen, på trods af at den får masser af grovfoder, går meget på fold, ikke udsættes for stress osv. Det skyldes, at unge hestes centralnervesystem er mere plastisk, og derfor påvirkes mere dybtgående af omgivelserne, end voksne hestes centralnervesystem. Det vil sige, at hvis hesten fx er blevet fravænnet for tidligt og/eller for brat, ikke har haft tilstrækkelig adgang til grovfoder som helt ung, eller måske har haft smertende mavesår, så kan dét have været årsagen til, at den har udviklet krybbebider-adfærden. Adfærden kan siges at være udviklet som kompensation for en ellers normal adfærd (fx sutte-adfærd eller fødeindtagelse) som hesten blot ikke har haft mulighed for at udføre på det pågældende tidspunkt. På den måde fungere adfærden som en erstatning for den manglende stimulation, og bliver således et produkt af et unormalt nervesystem. Det betyder så, at adfærden derfor vil være meget vanskelig at bringe til ophør, selv hvis hesten lever under meget gode forhold. Så selv om hesten krybbebidder har den det altså ikke nødvendigvis dårligt, men krybbebidningen kan sammenlignes med "ar" fra vanskeligheder, som den tidligere har haft. Hesten kan derfor være trivelig trods krybbebidning."
Løsdrift er langt fra løsningen - jeg kender to stks plage, der går i løsdrift under super forhold med fri adgang til hø sammen med andre plage døgnet rundt, men som alligevel krybbebider. De krybbebider hverken mere eller mindre end de krybbebidere, jeg kender, der står på stald.
Som Lizet skriver, så kræver krybbebideren ikke mere end, hvad alle heste gør - nemlig gode frohold, frihed, ordentligt foder osv.
Krybbe Bider?