{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.255 visninger | Oprettet:

Mash :D {{forumTopicSubject}}

Dav smiley

Håber i kan hjælpe mig her, har nemlig ikke så meget forstand på mash..
Kan man godt bare give det som en slags 'julegave-guf' til hesten? Læste inde på en hjemmeside at man godt bare kunne give f.eks ½ kg mash til hesten som en 'godbid' men passer det..?

Hvor meget vand skal f.eks 1kg mash, blandes op med?
Kan (næsten) alle heste lide mash'en..?
Hvor længe kan det holde sig..?
Kan man godt bare give det f.eks én dag og så ikke give det mere..?
Eller skal hesten vænnes til det efter tid, i størrer og størrer portioner..?

Håber i gider hjælpe mig, og giv gerne 'bonus info' smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mash :D
  • #1   22. dec 2010 Kan ikke lige svarer på det hele, men giver selv min hest det, pga den skal fedes op. Og ligeså meget mash som jeg putter i, lige så meget vand skal der også i :). Jeg gave bare min hest en portion, og hun elsker det :). Hun for det bare et par gange om ugen.

• #2   22. dec 2010 Okay, tak smiley

• #3   22. dec 2010 stort set alle heste elsker mash.. især irish mash (15kg = 190kr og holder rigtig længe).. du kan sagtens give lidt hver dag som hygge og der sker intet ved du fx "kun" giver 2-3 gange om ugen.. det blandes op med en halv kande kogende vand og en halv kande koldt vand - så det bliver lunken.. det må ikke være for varmt pga. gærkulturen og sådan.. ligesom når man bager boller.. rigtig god på denne årstid.. det er mums smiley

• #4   22. dec 2010 I årtier har erfarne hestefolk og dyrlæger brugt Mash for at forebygge og behandle tarmsygdomme.
    Efter hårdt arbejde, kolik, operation, forstoppelse eller anden forstyrrelse af fordøjelsesapparatet regulerer Mash tarmens funktion på en naturlig måde uden at belaste organismen. Også efter en ekstraordinær indsats, efter foling eller ved dårligt vejr glæder hesten sig til et varmt måltid. Profylaktisk fodres Mash mindst en gang om ugen, og understøtter dermed tarmaktiviteten og stofskiftet, og giver desuden en skinnende hårglans. Mash er også perfekt som mellemmåltid ved f.eks. distanceridning.

Jeg bruger det selv 1 gang om ugen til alle mine og de elsker det smiley
    Bruger ca 100 g pr 100 kg og bruger 1 del mash og 2 dele varmt vand og trækker ca 20 min. Bruger mash fra eggersmann.

• #6   22. dec 2010 Rigtig mange tak for svar smiley

• #7   22. dec 2010 på min skole, hansenberg, lærte vi at mash er ligesom slik for os, dermed usundt.

• #8   22. dec 2010 Sarah Holm Jacobsen:
    Tvivler på at disse ting er usunde for heste:
    22,9 % Hvedeklid, 7,7 % tørret Æble, 11,0 % Majs (flager), 10,2 % Byg (flager), 8,0 % Havre (flager), 8,8 % Sort Havre, 14,8 % Hørfrø, 4,1 % Byg (expanderet), 2,5 % Calciumcarbonat, 5,0 % Rørmelasse, 1,4 % Dicalciumfosfat, 1,3 % Natriumchlorid, 0,5 % Ølgær, 0,6 % Magnesiumoxyd, 0,7 % Øl Mask

Det meste af der findes også i meget hestefoder, er det så også usundt??

• #9   22. dec 2010 Tror da ikke mash er usundt..? Men aner det self. ikke smiley

• #10   22. dec 2010 Mash må max gives 3 gange om ugen, men er sundt at give den 1-2 gange om ugen smiley

Til 500ml (For guds skyld ikke gram!) mash ville jeg give 1l vand.
    Til 1 liter vand ville jeg give 1,5 liter vand.
    Husk at det skal være kogende vand som hældes over mash'en, og derefter skal mash'en stå i cirka 45 minutter og køle af.

Stortset alle heste elsker mash smiley Men det feder så pas på med hvor meget du giver.

• #11   22. dec 2010 Min hest for mash næsten hver dag smiley han elsker det.

det er sådan når jeg kommer med hans blå foder bajle så står han og grønter og er helt op at køre smiley hehe

• #12   22. dec 2010 det kan sagtens gives hver dag som hygge. dog ikke i vilde mængder, men en håndfuld eller to skader ikke at give dagligt..

• #13   22. dec 2010 Okay mange tak smiley

• #14   22. dec 2010 Den bidløse vegetar! - Liberamus Equos !
    hvilken mash snakker du om? (jeg snakker om irish mash (og evt. slubber mash))
    hvis du hælder kogende vand på, så dræber du den gærkultur og de vitaminer der fremmer mash'en.. det skal køle af INDEN du kommer det i, eller blandes med koldt vand.. desuden kan du sagtens give en håndfuld eller to dagligt.. for hyggen skyld..

• #15   22. dec 2010 Min DV vallak for mash 3-4 gange i ugen og han elsker og få det.. Det har virkelig hjulpet med at fede ham op, så nu er han endelig blevet lidt fed

• #16   22. dec 2010 Irish mash fra hippolyt er rigtig godt.... Er blevet anbefalet af dyrlægen at give min dreng en portion med en masse væske i her hen over vinteren.... Det opfordre dem til at få noget væske, og holder maven igang.....
    Hesten elsker det:) se evt. min video af ham spise mash;)

• #17   22. dec 2010 Susan C: Det var dog en forfærdelig masser stivelse og sukker der var i den mash...Puha.. Så er det ganske korrekt hvad de har lært dig på Hansenberg (Sarah Holm), produkter med så meget stivelse og sukker i, er ikke specielt velegnet til hestens fordøjelsessystem....

• #19   23. dec 2010 Har brugt Eggersmanns produkter i årevis og har aldrig været andet end tilfreds.
    Mash er jo ikke et fuldfoder og udfodres derfor ikke hver dag, har f.eks. aldrig heste med kolik og det er ikke mig der siger det er godt osv, men kopieret fra Eggersmanns hjemmeside og tror nok en stor tysk producent ved lidt om de ting de laver!!
    Derudover kan jeg jo se det virker på mine heste.
    Sidste vinter havde jeg en person der havde opstaldet 20 miniatureheste som ikke fik mash og de havde ofte kolik, hvor mine aldrig havde det - det er bevis nok for mig, da vi ellers brugte samme foder og hø.
    Så jeg vil fortsætte med at bruge mash til mine heste 1 gang om ugen uanset smiley
    Glædelig jul til alle smiley

• #20   23. dec 2010 Bruger irish mash
    Og min hoppe elsker det,
    Hun får det hver dag efter hård træning ( ca. 5 gange i ugen )
    Blander op med kogende vand og koldt vand, og masser af gulerødder smiley det er mums..

• #21   23. dec 2010 Katangas får det også nogle gange om ugen, Jeg bruger det fra Eggersmann og snes at det er skønt at se hvor kullert Katangas bliver når jeg går i gang med at lave det til ham. Han får ca. 2-3gange om ugen 600gram med 1-1½ l. kogende vand i, og det elsker han hehe.. Han sviner helt vildt når han få det smiley

• #22   23. dec 2010 Tak for svar smiley

• #23   23. dec 2010 Ev, så var vejene lukket så man ikke kunne komme op og købe mash :S

Kommentér på:
Mash :D

Annonce