{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
576 visninger | Oprettet:

Fantastisk dag :D {{forumTopicSubject}}

Jeg var idag i Ranum for at se Sunrise starte stævne med nye ejer smiley Og det gik rigtig godt smiley
Bagefter var det meningen at jeg skulle have været henne og ride på Casina, men det kan jeg ikke .
Jeg skulle istedet til skive med Filippa, da hun har været halt den sidste uge .
Da det ben hun har bukkehov på, var lidt hævet, var vi lidt nervøse for hvad det kunne være. Heldigvis var det ikke noget alvorligt .

Der var sådan set to grunde. En lille overanstrengelse i (kode-)leddet og så at hendes bukkehov var for høj på udvendige side, altså at hun var beskåret skævt sidste gang.
Og så lavede vi noget ren tortur på hende smiley Heeh. Ej !
Skulle ride rundt på hende, ligeud og så pludselig bøje hende og så ligeud igen. Sådan skulle jeg blive ved i en 20 minutters tid for at fremprovokere haltheden, da det ikke var så slemt. Og så i morgen kan det godt være hun er endnu mere halt, men jeg skal bare skridte en god lang tur på hende hver dag , indtil smeden kommer først i næste uge og skoer hende om smiley Det lyder vildt mærkelig, men sådan blev det altså smiley

Og så er der nok mange af jer der vil sige at det er synd at "ride" (skridte) en halt hest.

Men jeg skulle hilse jer alle sammen og sige fra smeden (som engang var en af DKs bedste) at en halt hest har rigtig godt af at blive skridte og goldt igang istedet for bare at stå stille. Så er jeres heste halte, så ud og skridt. Medmindre den har brækket benet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fantastisk dag :D
  • #1   13. maj 2006 djeligt.. !! hehe

    ja vi er så lige begyndt at tilkøre vores ene shetter, og det gik faktisk godt idag, men vi havde ikk vognen spændt helt fast, men vi holdt i spænderne, så vi kunne slippe og vognen vil ryge på jorden, hvis nu vores shetter gik helt amok, men den tog det heldigvis rigtig pænt..


  • #2   13. maj 2006 Pernille: Det er da altid godt at skritte dem så de får igang sirkulationen så de ikke bliver stive når de er halte, med mindre de har brukket benet som du selv siger;)

    Jeg har også haft super dag:D
    Tiril R


  • #3   13. maj 2006 når vores heste er halte, så står de inde( hcis de er så halte at de slet ikke vil stødte på benet, og knapt nok kan gå) eller os så plejer vi at gå ture med dem, og longere dem lidt..

  • #4   13. maj 2006 Team Løvly: Det er ikke godt at longere en halt hest. Det belaster den bare mere. Så er det langt bedre at skridte den smiley

  • #5   13. maj 2006 pernille: longere, når den er halt, er det kun stille rundt i langsom skridt, og ikk særlig meget, på stor volte..

  • #6   13. maj 2006 Det var godt du fandt ud af hvad Flips fejlede !
    Håhå , det har os været en fantastisk/sjov dag i dag . Først med dig til Ranum , så hjem og moge ud (Lidt surt :'/) , så ud og ride pølsen , og hun var bare sød , HÅHÅ smiley Jeg prøvede at lave den der slangegang hvor jeg galopere og så sætte i trav og så over i den anden galop , det lykkedes næææsten :'D


  • #7   13. maj 2006 Men det kommer jo også an på hvordan den er halt . Altså med hensyn til at skridte den . Hvis hesten er stok halt , og er kommet til skade med sit ben (Evt. en dyb flænge eller sådan noget) er det jo ikke godt at skridte den . Det ville jeg i hvertfald aldrig gøre smiley
    - Så tænk jer lige om inden i gør det ! Så i ikke gør det værre end det i forvejen er smiley


  • #8   14. maj 2006 Man kan jo ikke generalisere ved at sige om hesten skal skridtes når den er halt - eller ikke...

    Hvis hesten er halt (eller på anden måde viser tegn på sygdom) skal man ifølge dyreværnsloven kontakte en dyrlæge så hesten kan komme i behandling..

    Kun denne kan beslutte om hesten skal skridtes eller ej....


  • #9   14. maj 2006 Det va<r nu også hvis hesten var alm halt, hvis man kan sige det sådan. Altså hvis den ikke viser tegn på skader og sådan. ALtså at den bare halt pga at den evt har trådt forkert .

Kommentér på:
Fantastisk dag :D

Annonce