{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.677 visninger | Oprettet:

Pas På Jeres Heste ! {{forumTopicSubject}}

Peter får en årlig blodprøve for at tjekke hans vitamin og mineral niveauer, levertal, blod-syreniveau( han er diabetiker) - EVERYTHING! - Og i år var der sket noget nyt med tallene.

Det sted jeg har ham, er en løsdrift, der ikke var skur på i sommers, men de sagde der ville være et før vinter, som hestene kunne gå ind i og få varmen. Dette er ikke sket. Hvilket jeg er rasende over, da de sagde alting ville være iorden til vinterens komme, og jeg kunne roligt tage til australien.

Selvom han har en enorm vinterpels, kan han ikke varme sig ved de -22 grader om natten. Og siden danmarks klima lige nu er så fugtigt gør det, det slet ikke bedre. Så han står og fryser gennem natten, og bliver ikke varm nok om dagen til at hans blodgennemstrømning bliver god nok til at tage alle toksiner og lactose stofferne ud af musklerne.

Eftersom heste ryster når de fryser danner det mælkesyrestoffer i musklerne. Og når vi fryser lukker vi halvdelen af vores blodtilstrømning af til musklerne, for ikke at miste varme. Musklerne regner med vi får det varmt ved enten af komme et varmt sted hen, eller være aktive. Peter leger aldrig araber på en fold, så han får ikke varmen der. Og siden der heller er et skur der er varmt eller et skur med konstant tilgang til hø, kan han heller ikke tygge sig varm.

For mange dage med det her, bliver kroppen ødelagt, og musklerne begynder at blive ødelagt, cellerne sprænger bogstaveligttalt i luften, og dette gør enormt ondt.

Han har derfor fået en mild form af exertional rhabdomyolysis, også kalder " mandag morgen symptom ". Hesten bliver stiv i sine muskler og har ondt. I seriøse tilfælde ligner det forfangenhed, og hesten kan vælte på grund af stivheden. Hestene kan få det af mange forskellige ting, specielt af overbelastning. Milde former af symptomet kan ikke ses visuelt, derfor har hverken min kæreste ( der er smed, som ville have set hvis der var noget), eller min familie set det. HURRA for blodprøver !

Nu er familien sat på sagen med at købe dækken, for 2. gang i peters liv har han brug for et dækken smiley ØØØØV.

Heldigvis er der kun 18 dage til jeg er hjemme til at give ham en brutal omgang massage, med elektriske varmetæpper, og håndholdte equissage maskiner. Så han dyrlægen kommer om 3 uger og tager blod igen, så vi kan se om dækkenet gør en forskel, også kommer han selvfølgelig til at gå ture stille og roligt.

Men NØØØJ hvor er det møg irriterende ikke at have pålidelige staldejere... Alle hesten på løsdriften går altså nu uden dækken, og uden skur.. hvilket jo også er ulovligt efter nytår .

Så det er min bøn til jer derude, dækkener på hvis ikke hestene bliver varme mindst 2-3 gange om dagen ! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pas På Jeres Heste !
  • #1   27. dec 2010 Uhh.. Hvor er jeg pludselig glad for min stald og fold.. 3 hektar hestene går frem og tilbage på flere gange dagligt, med "skov" som læ og dagen og stald med hø om natten.. (+ føl der nok skal holde de gamle i gang)

• #2   27. dec 2010 nej hvor forfærdeligt. Skakkels lille prutte.
    Ville straks sætte familien til at finde en boks med fuldpas eller en anden løsdrift hvor der er orden i sagerne.

• #3   27. dec 2010 Frøken f

Forstår dig fuldt ud, jeg er jo ved at kaste mine lunger op hernede, for der er intet jeg kan gøre, jeg kan hverken se eller føle min hest hvordan han har det, er meget stresset smiley

Han får et dækken, og en boks om natten hvis jeg kan ordne det, og når jeg kommer hjem flytter han til sverige og kommer til at stå på min gård, så jeg selv sætter ham i boks, fodre, giver dækken på osv. Har haft for mange dårlige staldejere i mit liv til jeg lige kan holde mere ud..

• #4   27. dec 2010 høsterkøb jeg betaler 2500 for løsdrift om måneden ! man ville tro man ville få kvalitet for pengene !

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #5   27. dec 2010 ja jeg havde jo nok taget konserkvensen af deres uansvarlighed og flyttet hesten i stald specielt når hesten som din er syg og slet ikke kan tåle at blive så kold

En løsdrift er ikke en nem løsning som nogen fejlagtigt tror, hesten skal have nøjagtig samme opsyn og pleje og mulighed for tørt leje, foder og vand som en bokshest, desværre sker dette slet ikke i det omfáng det burde, der findes mange heste der står dag ind og dag ud på en frostkold mark uden mad og læ og måske et dagligt besøg med lidt krybbe foder og en håndfuld grov foder, de er nøjsomme mener ejer så de kan ikke tåle at have noget at tygge i hele døgnet. Uhh jeg bliver sindsyg over denne opstaldningsform når jeg oplever at man ikke sørger for at hesten har de basale ting til rådighed, de kan ikke selv finde mad i dette vejr der er 200% afhængige af deres ejeres evne og vilje til de har adgang til dette og i dette vejr stilles der ekstra krav til dem med heste i løsdrift og det oplever jeg bare ikke altid at folk honorere ÆV

• #6   27. dec 2010 JM:

kan kun tage del i din harme smiley

Frøken F:

ja bestemt, det burde de.. Jeg prøver at se mig omkring lige nu efter noget nyt. Han er kun i danmark i en måned( til første feb), så det kan være der er nogle privat stalde jeg kan leje mig ind i hurtigt..

• #7   27. dec 2010 Han har aldrig før haft problemet, der er kun fordi der ikke er en stald at gå ind i eller et skur, at han ikke kan varme sig..

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #8   27. dec 2010 søg i markedet herinde eller på hestenettet, hvis det kun er en måned burde du kunne finde et sted med helpension i nordsjælland til samme pris som du giver nu så skal familien ikke stå med det hele kender et sted imellem slangerup og Hillerød der har en boks ledig til 1900 kr. med 100% fuldpas.

• #9   27. dec 2010 mange tak frøken f og JM,vil kigge rundt

JM
    Jeg søger netop løsdrift lignende ting da jeg ikke vil have min hest står inde i for mange timer, han skal helst kunne gå meget rundt grundet han jo er insulin resistent, så ved du hvor mange timer hestene står inde på det der sted?

• #10   27. dec 2010 Puha , stakkels pruh ! smiley
    Jeg har løsdrift til mine hvor de kan gå ud og ind som de vil , foder 2 gange om dagen og fri wrap .
    Min veninde har hendes opstaldet her og giver meget mindre end dig , jeg kan ikk se hvordan det kan koste så meget for løsdrift som langt fra er iorden ! ! smiley

• #12   27. dec 2010 Line :

Ja netop derfor er jeg så harm, de sagde de havde byggeriet igang og det ville stå klart snart, det er en ny løsdrift, og de havde tydeligvis ikke styr på det !

El natural:
    ja det vil jeg nok sige smiley

Har talt frem og tilbage med dyrlægen, der findes et supplement til ER som hindre toksinerne i at bygge sig op i musklerne, så det køber jeg sammen med et dækken, og lader ham stå hvor han er måneden ud, med boks om natten, også er problemet løs, for så skal han stå hos mig. hvor jeg dog hader dårlige staldejere..

• #13   27. dec 2010 nordtoftegård.
    meget enig

• #14   27. dec 2010 Altså hvis det er så må han gerne komme ned i en af mine bokse indtil 1 feb. Har en ledig, den skal bare tømmes.
    Bor i sorø.

• #15   27. dec 2010 Mandag morgen symdrom er da nyrreslag er det ikke?

Og det er altså ikke først ulovligt efter nytår at går uden læskur men nu?
    Jeg ville have flyttet min hest hvis den stod uden skur her på vinteren, den kan jo heller ikke ligge sig ned og sove eller noget som helst.

• #16   27. dec 2010 Nej det er ikke nyreslag - men det ligner nyreslag, fordi der er så mange toksiner i vævene.
    Nu er det ikke slemt, tallene viser at det er under 10 % formeget over normal værdien, og i slemme tilfælde, eller bare normale tilfælde skal værdierne op på 60 % eller mere.

• #17   27. dec 2010 annmarie:

mange tak, men vi har fundet en løsning smiley ellers meget sødt af dig

• #18   27. dec 2010 Ok, nyreslag kan altså også hede Monday morning disease og påskesyge, men selvom det er en mild form er det vel stadig nyreslag?

nyre slag kaldes i hvert fald Mandag morgen sympdrom/tom, om det så er det eller ej så hedder det i hvert fald det smiley

• #20   27. dec 2010 Det er slet ikke lovligt at have en hest gående ude 24/7 uden mulighed for at komme ind..

Inde arealet skal svare til de alm. boksstørrelser..

• #23   27. dec 2010 det var så lidt da... Kan da slet ikke have han skal stå der og fryse sådan.
    Er glad for at hører at du har fundet en løsning.

Kommentér på:
Pas På Jeres Heste !

Annonce