16. apr 2008 Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
Pas På Jeres Heste ! {{forumTopicSubject}}
Peter får en årlig blodprøve for at tjekke hans vitamin og mineral niveauer, levertal, blod-syreniveau( han er diabetiker) - EVERYTHING! - Og i år var der sket noget nyt med tallene.
Det sted jeg har ham, er en løsdrift, der ikke var skur på i sommers, men de sagde der ville være et før vinter, som hestene kunne gå ind i og få varmen. Dette er ikke sket. Hvilket jeg er rasende over, da de sagde alting ville være iorden til vinterens komme, og jeg kunne roligt tage til australien.
Selvom han har en enorm vinterpels, kan han ikke varme sig ved de -22 grader om natten. Og siden danmarks klima lige nu er så fugtigt gør det, det slet ikke bedre. Så han står og fryser gennem natten, og bliver ikke varm nok om dagen til at hans blodgennemstrømning bliver god nok til at tage alle toksiner og lactose stofferne ud af musklerne.
Eftersom heste ryster når de fryser danner det mælkesyrestoffer i musklerne. Og når vi fryser lukker vi halvdelen af vores blodtilstrømning af til musklerne, for ikke at miste varme. Musklerne regner med vi får det varmt ved enten af komme et varmt sted hen, eller være aktive. Peter leger aldrig araber på en fold, så han får ikke varmen der. Og siden der heller er et skur der er varmt eller et skur med konstant tilgang til hø, kan han heller ikke tygge sig varm.
For mange dage med det her, bliver kroppen ødelagt, og musklerne begynder at blive ødelagt, cellerne sprænger bogstaveligttalt i luften, og dette gør enormt ondt.
Han har derfor fået en mild form af exertional rhabdomyolysis, også kalder " mandag morgen symptom ". Hesten bliver stiv i sine muskler og har ondt. I seriøse tilfælde ligner det forfangenhed, og hesten kan vælte på grund af stivheden. Hestene kan få det af mange forskellige ting, specielt af overbelastning. Milde former af symptomet kan ikke ses visuelt, derfor har hverken min kæreste ( der er smed, som ville have set hvis der var noget), eller min familie set det. HURRA for blodprøver !
Nu er familien sat på sagen med at købe dækken, for 2. gang i peters liv har han brug for et dækken
ØØØØV.
Heldigvis er der kun 18 dage til jeg er hjemme til at give ham en brutal omgang massage, med elektriske varmetæpper, og håndholdte equissage maskiner. Så han dyrlægen kommer om 3 uger og tager blod igen, så vi kan se om dækkenet gør en forskel, også kommer han selvfølgelig til at gå ture stille og roligt.
Men NØØØJ hvor er det møg irriterende ikke at have pålidelige staldejere... Alle hesten på løsdriften går altså nu uden dækken, og uden skur.. hvilket jo også er ulovligt efter nytår .
Så det er min bøn til jer derude, dækkener på hvis ikke hestene bliver varme mindst 2-3 gange om dagen !
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
jan 2010
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 28
Ville straks sætte familien til at finde en boks med fuldpas eller en anden løsdrift hvor der er orden i sagerne.
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
Forstår dig fuldt ud, jeg er jo ved at kaste mine lunger op hernede, for der er intet jeg kan gøre, jeg kan hverken se eller føle min hest hvordan han har det, er meget stresset
Han får et dækken, og en boks om natten hvis jeg kan ordne det, og når jeg kommer hjem flytter han til sverige og kommer til at stå på min gård, så jeg selv sætter ham i boks, fodre, giver dækken på osv. Har haft for mange dårlige staldejere i mit liv til jeg lige kan holde mere ud..
apr 2008
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
En løsdrift er ikke en nem løsning som nogen fejlagtigt tror, hesten skal have nøjagtig samme opsyn og pleje og mulighed for tørt leje, foder og vand som en bokshest, desværre sker dette slet ikke i det omfáng det burde, der findes mange heste der står dag ind og dag ud på en frostkold mark uden mad og læ og måske et dagligt besøg med lidt krybbe foder og en håndfuld grov foder, de er nøjsomme mener ejer så de kan ikke tåle at have noget at tygge i hele døgnet. Uhh jeg bliver sindsyg over denne opstaldningsform når jeg oplever at man ikke sørger for at hesten har de basale ting til rådighed, de kan ikke selv finde mad i dette vejr der er 200% afhængige af deres ejeres evne og vilje til de har adgang til dette og i dette vejr stilles der ekstra krav til dem med heste i løsdrift og det oplever jeg bare ikke altid at folk honorere ÆV
apr 2008
kan kun tage del i din harme
Frøken F:
ja bestemt, det burde de.. Jeg prøver at se mig omkring lige nu efter noget nyt. Han er kun i danmark i en måned( til første feb), så det kan være der er nogle privat stalde jeg kan leje mig ind i hurtigt..
apr 2008
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
apr 2008
JM
Jeg søger netop løsdrift lignende ting da jeg ikke vil have min hest står inde i for mange timer, han skal helst kunne gå meget rundt grundet han jo er insulin resistent, så ved du hvor mange timer hestene står inde på det der sted?
jun 2007
Følger: 44 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 101
Jeg har løsdrift til mine hvor de kan gå ud og ind som de vil , foder 2 gange om dagen og fri wrap .
Min veninde har hendes opstaldet her og giver meget mindre end dig , jeg kan ikk se hvordan det kan koste så meget for løsdrift som langt fra er iorden ! !
apr 2008
Ja netop derfor er jeg så harm, de sagde de havde byggeriet igang og det ville stå klart snart, det er en ny løsdrift, og de havde tydeligvis ikke styr på det !
El natural:
ja det vil jeg nok sige
Har talt frem og tilbage med dyrlægen, der findes et supplement til ER som hindre toksinerne i at bygge sig op i musklerne, så det køber jeg sammen med et dækken, og lader ham stå hvor han er måneden ud, med boks om natten, også er problemet løs, for så skal han stå hos mig. hvor jeg dog hader dårlige staldejere..
apr 2008
meget enig
jan 2010
Bor i sorø.
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
Og det er altså ikke først ulovligt efter nytår at går uden læskur men nu?
Jeg ville have flyttet min hest hvis den stod uden skur her på vinteren, den kan jo heller ikke ligge sig ned og sove eller noget som helst.
apr 2008
Nu er det ikke slemt, tallene viser at det er under 10 % formeget over normal værdien, og i slemme tilfælde, eller bare normale tilfælde skal værdierne op på 60 % eller mere.
apr 2008
mange tak, men vi har fundet en løsning
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
nyre slag kaldes i hvert fald Mandag morgen sympdrom/tom, om det så er det eller ej så hedder det i hvert fald det
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Inde arealet skal svare til de alm. boksstørrelser..
jan 2010
Er glad for at hører at du har fundet en løsning.
Pas På Jeres Heste !