{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.360 visninger | Oprettet:

Ungheste spat {{forumTopicSubject}}

Hej People.

Hvad ved i om ungheste spat?
Jeg er begyndt at ride en 9 år hoppe som har spat i begge bagben(vidste jeg ikke før idag). hun bliver sprunget af ejeren og jeg rider seriøs dressur på hende.. men nu efter 1 måned hvor jeg har redet intensiv dressur på hende 3 gange om ugen er hun begyndt at hæve i bagbenene og er lidt halt når man tager hende ind på en volte.. er det pga spatten eller?

mvh Natacha

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ungheste spat
  • #1   5. jan 2011 Det kan godt være pga. spatten.. Ville nok få dyrlægen ud og kigge..

• #3   5. jan 2011 okay hun har kiler på begge bagben og får ingen medicin.. Jeg vidste ikke hun havde spat før idag da jeg snakkede med ejeren mor om at hesten var halt..

• #4   5. jan 2011 Ungheste spat kaldes også juvenil spat og opstår som navnet siger, i hesten unge leveår (3,4,5 års..). Lant de fleste tilfælde af juvenil spat opheler over måneder, og hesten får oftest et langt og problemfrit liv med god sportslig karriere - både indenfor dressur og springning.

Der går rigtig rigtig mange ponyer rundt med spatforandringer på et højt plan både i dressur og springning. Det allervigtigste for en hest med spat er, at den bruges og mortionere HVER ENESTE dag. Bevægelse er et must for at hesten kan fungerere.

Vi har selv haft to heste, der udviklede spat og derudover kender jeg en del flere...Jeg har aldrig set spat give hævelse omkring haseleddet, aldrig.

Prøv atsøge på "spat" herinde - der er skevet massevis af indlæg om emnet.

• #5   5. jan 2011 Nej altså...kulde får ikke spat til at gå i udbrud..!

Vores heste med spat bruger hverken hasebandage, kilesko, medicin eller andet, og de går ude mange timer hver eneste dag også i vinterhalvåret med frost, sned og is. Det er der ingen problemer i - det altafgørende er, at hesten rides varm HVER dag.

• #6   5. jan 2011 Min gamle havde heller ingen problemer med spat og springning da.. Tror det er meget individuelt fra hest til hest..

• #7   5. jan 2011 Hvis hun har spat i en grad hvor hun kan bruges normalt er det stadig meget vigtigt at du varmer ordentligt og langsomt op, måske har du presset den før du har varmet ordentligt op?

• #8   5. jan 2011 nej slet ikke.. skridter hende i gang i 20 min-30 mi hvor efter jeg så rider normalt... der har intet været de første 14 dage jeg red men nu hvor det er blevet koldere synes jeg hun har ændret sig.. hun virker også meget låst i sit kryds.. Jeg er ærligt talt ikke helt så glad for at ride hende når hun lider af spat. hvis ejeren havde fortalt det til at starte med så havde jeg nok aldrig sagt ja til at få part på hende.. Jeg foretrækker at ride på en hest om intet fejler eller hvor jeg i det mindste er klar over at den lider af noget så jeg kan tage hensyn til det.
    Det skal lige siges at hun er halt i en almindelige longe hvor hun kun har hovedtøj på.. jeg kan nemlig ikke rigtig mærke det oppefra .

Kommentér på:
Ungheste spat

Annonce