{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.314 visninger | Oprettet:

Advarsel: Spande i boksen! {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Mødte her til aften et meget ubehageligt syn, da jeg skulle ud og passe Zorro. Da jeg åbner boksen giver hesten et mægtigt vrinsk fra sig, men vender sig ikke, så jeg aner at der er noget galt. Da jeg går ind i boksen, står han og sitrer og jeg kan se at grimen sidder fast i en spand, der er hængt på væggen og at der fra det ene næsebor er en overordentligt stor flænge, så der hænger en luns på 2-3 centimeter frit. Min stakkels hest har på underlig vis fået næsen i klemme i spandens hank og har forsøgt at hive sig fri og deraf fået sin flænge - hanken har fået fat ligesom en næsepiercing, der så er blev hevet ud igen :-(( Hanken er så kommet fri af næsen, men viklet sig ind i grimen, hvor han kan have siddet fast i op til 2 timer smiley Jeg får hjælp til at få ham trukket ind i stalden og vi får hurtigt ringet til dyrlægen, der heldigvis kommer inden for 40 minutter og får ham lappet sammen - flængen var både dyb og lang og skulle sys både udvendigt og indvendigt. Han skal så have noget antiinflamatorisk samt antibiotika og stingene skal selvfølgelig fjernes igen. Det er bare med at håbe på at det heler som det skal - der er en lille risiko for at noget af kødet kan falde af, hvis det ikke får blod nok, så det er med at krydse fingre..

Havde hængt spandene op, da vores vandkopper er frosset. Jeg havde med vilje hængt dem op, så han ikke fik spandene væltet eller fik benene viklet ind i dem eller kunne komme i kambulage med dem, når han ligger sig ned. Det var bare ikke grundig nok tænkning smiley

Så jeg vil råde jer til at fjerne hankene fra jeres spande.

//Natasja

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af spejl 20.500 kr.
  • Help with lifting a tumbler dryer 80.000 kr.
  • Græsslåning 20.500 kr.
  • Græsklipning 55.000 kr.
  • Skiftning af brændeovn 350.000 kr.
  • Fældning af lille kirsebærtræ 80.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Advarsel: Spande i boksen!
  • #1   6. jan 2011 Øv en oplevelse =(

Hvad var det for en spand ??

• #2   6. jan 2011 Stakkels hest! Min spand står fast i et bildæk under krybben så håber det går.. og så har han ALDRIG grime på i boksen

• #3   6. jan 2011 Dum af dig

Man sætter aldrig en spand med hank ind til en hest!!

• #5   6. jan 2011 Ej hvor synd!

men hvad kan det være den også har grime på i boksen?

• #7   6. jan 2011 Fjern hanken fra spanden og sæt den ned på jorden evt. i et bildæk smiley

Det var da en træls oplevelse for jer, håber han har det fint nok smiley

• #8   6. jan 2011 Mine heste har så ikke grime på i boksen. Den lille nye pony har en stor murespand med hank derinde men som sagt ingen grime. De andre har baljer. Mend et er kun fordi kopperne er frosset

• #9   6. jan 2011 Stakkels lille hest smiley Håber den bliver okay igen!!

• #10   6. jan 2011 Spørger kun fordi jeg har denne hængende på bokslågen, og ville høre om det var sådan en ??

(link fjernet)

• #11   6. jan 2011 Rigtig grim oplevelse, men jeg vil også sige aldrig nogen sinde grime på i boksen.

• #12   6. jan 2011 Findus, der er så nogen steder hvor de SKAL have grimer på! Hvis der skulle opstå brand i stalden, bliver heste med grimer taget ud først! da det er nemmeste for dem der tager dem ud..

• #13   6. jan 2011 Ja der hvor jeg har min hest opstaldet, skal hestene også have grime på, så ham der lukker dem ud ikek skal ind og tage dem på.

• #14   6. jan 2011 Hvad er der galt i at de har grime på i boksen?

• #15   6. jan 2011 Vestergaard: hvad er det dog for en kommentar.. det kunne godt nok være skrevet anderledes..
    Ida.. Det er trist, jeg kunne skam også have fundet på at sætte en spand ind til min hest uden at tænke på det kunne være farligt, så tak fordi du advarer:-)
    Der er også mange der hænger hønet op, det kan jo også være farlig, for det kan hestene jo få benene i.. men man gør det vel ikke med tanke på at noget kan ske, det er vel gjort i en god mening.. Så er glad for folk advarer:-)

• #16   6. jan 2011 Stakkels hest. Men det kan ske. Synes ikke i skal give hende dårligere samvittighed end hun nok allerede har.
    Min hest har grime på i boksen da det er en regel på gården pga hvis der kommer brand.

• #17   6. jan 2011 Lotte W:

Lige mine ord. =)

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 780
    #18   6. jan 2011 Ej helt ærligt det kan i sku ikke være bekendt, vi begår da fejl alle sammen.
    Kan godt forstå du er ked af det, og godt du advare mod det.

• #19   6. jan 2011 Det er en advarsel til os andre folkens- hun skriver jo også at det var forkert... Altså, så lad være med at blive ved med at sige det var dumt... smiley Nogle steder (har jeg oplevet flere steder), skal hesten have grimen på når den lukkes ud om morgenen, hvis det eksempelvis er et opstaldningssted, hvor der er fælles udlukning... Så nogle steder er man måske nødsaget til det, hvis udlukkeren ikke gider sætte grime på alle 30 heste... smiley - bare et eksempel som sagt. Men god bedring til din hyp:)

• #20   6. jan 2011 Hej!

Fuj, for en grim oplevelse! Jeg håber, I alle er kommet jer over chokket. Altid grimt at skulle drage bitre erfaringer smiley

GENERELT : aldrig spande i boksen! Aldrig uden opsyn! Min smed har berettet om en hest, som havde stået med de her spande hængt på væggen (man kan få klik-mekanismer). Hesten havde fået sparket et ben gennem spanden, og plastikken i bunden var gået i stykker. Hesten kunne ikke trække benet tilbage, og gennem en hel nat havde den forsøgt at få benet fri. Det havde resulteret i at koden var delvist skåret op - lige over hoven.

Spande har intet at gøre i en hesteboks. Hvis vandkobberne fryser, må man give vandet i krybberne (hvis det er så absolut vigtigt at de står med vand om natten) - men ingen spande.

Ønsker jer alt det bedste - gode tanker herfra!

• #21   6. jan 2011 Nogen gange kan spande være en nødvendighed.. Der hovr Tallulah stod før blev der nødt til at stå en spand under vandkoppen (hanken var bundet fast, så hun ikke kunen vælte den) da hun simpelthen ikke kunne nå op til vandkoppen..

Grunden til den stod under vandkoppen, var så jeg bare kunne overfylde vandkoppen, og derved spare min ryg

• #23   6. jan 2011 Ej hvor er det bare uheldigt. Vi har nu vandet med spande med hank rigtig mange steder jeg har været, og er også sikker på de får nu her, hvor der er frosset vand Har aldrig haft problemer, død uheldig. smiley Godt han ikke stod sådan hele natten.

• #25   6. jan 2011 Uheldigt oplevelse.. men håber den er okey igen :- ).

• #26   6. jan 2011 Altså man kan godt sætte en spand med hank ind til en hest så skal den bare ikke have grime på smiley - men det min mening smiley

• #27   6. jan 2011 Det er aldrig nødvendigt at lade heste stå INDE med spande uden opsyn. Når man har spande stående frit udenfor - og måske endda uden hanke, så mindskes risikoen for ulykker også markant. smiley

• #28   6. jan 2011 giver dig ret i :- ).

• #29   6. jan 2011 Louise K - Så du ville have jeg skulle lade hesten tørste?

• #30   6. jan 2011 Aldrig spande med hank på i boksen, det er altså basisviden.
    Men sket er sket, god bedring med hesten.
    Murerbaljer er gode til vand i boksen (:

• #31   6. jan 2011 undskyld.. men hvor læser man sig til denne "basisviden"???

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 780
    #32   6. jan 2011 Her hos os har vi en hest der ikke kan finde ud af vandkoppen, vi har hængt en ekstra af de grønne krybber af plast op til vand

• Frk. Dyr
    Frk. Dyr Tilmeldt:
    jul 2006

Følger: 53 Følgere: 55 Svar: 1.279
    #33   6. jan 2011 Ej hvor forfærdeligt:(

• #34   6. jan 2011 Den slags sker jo, håber din hest klarer sig.
    Vi både fodrer og har vand i spande med hank til vores heste, og har aldrig haft problemer med det.. Men ja, kunne nu også godt tænke mig at vide hvorfor det er basisviden?

• #35   6. jan 2011 øv en dum oplevelse at få. og dejligt at du deler den med os andre, så vi kan sikre vores heste.

kan se at mange skriver "hvorfor har din hest også grime på i boksen"

mine heste har altid grime på.... også i boksen. dette er først og fremmest en sikkerhed hvis der skulle opstå brand i stalden... så er hestene nemmere at få fat i. og for det andet har begge mine et lille navne skilt i med mit tlf. hvis de en dag beslutter sig for at stikke af, hvilket jeg jo ikke regner med at de gør. 7-9-13.

smiley

• #36   6. jan 2011 For mange år siden, på min gamle rideskole, sad en rideskolepony også fast.. den rev hele sit øjenlåg af:( Efter det var der ikke meget brug af den slags spande i stalden. Og man kan jo altid være bagklog.
    Håber din pruh er ok nu trods alt:)

• #37   6. jan 2011 Sikke en grim oplevelse!! Håber din hest snart blir frisk igen.
    Jeg synes det er godt og gavnligt for os andre, at du vil bruge tid på at skrive det herinde! Så tak for det:-)

• #38   6. jan 2011 Har nu heller ikke tænkt mig og tage spanden ud fra Lotus boks.

• #39   6. jan 2011 Sådan er det jo med alting der er i nærheden af heste, det skal idiotsikres.

• #40   6. jan 2011 Man kan sagtens bruge spande i boksen, vil bare altid bruge en plastik balje (murebalje) uden nogle skader.

• #41   6. jan 2011 Ja man skal jo lære før man kan vide, men som de andre siger har min heller aldrig grime på i boksen. Har endnu ikke oplevet noget med det, men hørt alt for meget.

• #42   7. jan 2011 Tak til alle jer der ønsker Zorro god bedring :-))

På den gård, hvor Zorro står, har langt de fleste brugt murerspande - inklusiv dem der ejer stedet, som i øvrigt selv har sat murerspande ind til de heste, der ellers manglede vand. Det er mennesker, der har haft med heste at gøre hele livet, så mener ikke at det er basisviden. Kan også se der er et par andre der også gør det. Mener bestemt heller ikke at have læst det nogen steder, da jeg tog ryttermærker. Mht. til grime har han i en lang periode stået uden grime i boksen og på folden, da det var lykkedes ham at ødelægge 5 grimer på en uge og jeg derfor ikke længere havde flere grimer og var bange for at han kunne komme til skade. Da ejerne af stedet (som også ejer Zorro - jeg har ham i udlån) gerne ville have han fik grime på igen (som alle de andre heste), lånte jeg en grime, som han fik på i går. Har aldrig skænket det en tanke at dette kunne ske, men vil selvfølgelig aldrig sætte en spand med hank ind til nogen hest igen. Har heller aldrig hørt om disse slags uheld før og har derfor ikke kunne værge mig mod dem. Synes kommentare om hvor dumt gjort det var at lade ham stå med grime og at lade ham stå med spande med hanke er meget overflødige. De er lidt for let liret af.

Principielt kan heste jo komme til skade ved alle ting, man kan ikke idiotsikre dem - men man skal selvfølgelig prøve :0)

• #43   7. jan 2011 godt din hest er i bedring smiley

jeg ville fremover bruge en af de der firkantede plastkrybber, man kan hænge ind over en boksvæg eller lignende - sådan en flytbar sag smiley

• Susan R
    Susan R Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
    #44   7. jan 2011 Altså hvis vis folk ønsker at kører på at man ikke må sådanne ting, så hør her.

Ingen boksdør i boksen.. Min hest fik kodeledder skåret over på grund af sådan en boksdør og måtte aflivet på stedet.!!

Hvorfor skal folk dog være sådan, i er altså træls....

Min morfar har brugt ophængte spande til sine heste gennem de sidste 50 år og ikke et eneste uheld....! Det kan lade sig gøre hvis du har introduceret hesten ordentlig for dem. Og det er altså både plage, ungheste, kørehestene, ridehestene og hans galopheste der kan stå med dem.

• Susan R
    Susan R Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
    #45   7. jan 2011 Bare en lille pointen at alle ting kan være farlige for heste. Så lad være med at køre på stakkels IDA, må da være rigeligt hun har fået sådan en forskrækkelse og skal se på sin hest sådan.

Kunne ik forestille mig at hun ville stille en spand derind igen uden at tømmeret ekstra igennem.

Er glad for der nåraltkommer til alt ikkersket kerende zorro. Håber at hänninger fin igen smiley

• #46   7. jan 2011 Marie-louise - dem kan hesten nok også komme i kambulage med, hvis hesten har grime på smiley Det er måske også svært at finde et sted at hænge den op.

Susan - ej hvor forfærdeligt smiley Hvordan kunne det dog ske med en boksdør???

• #47   7. jan 2011 Dejligt med bedring smiley

Til den diskussion, som nu er opstået herinde, så må jeg nok melde mig til dem, som mener at den slags viden, er noget af det, som nærmer sig "basisviden".

Når man har haft heste i mange år, så ved man efterhånden hvor "dumme" heste kan være.

Fjordlænderen - hvis du læste, hvad jeg skrev, så stod der at man aldrig skulle lade heste stå inde med de her spande. Istedet kunne man hælde vand i krybben - hvis det altså er et must, at hesten skal have vand natten over, når der ikke er vandkopper. Jeg går selvfølgelig ud fra at din hest er ude rigtig mange timer.

Mange ting skal nærmest idiotsikres når man har med heste at gøre. Det er store, yderst kraftfulde dyr, som desværre ikke tænker rationelt smiley

• #48   7. jan 2011 Louise K - Hun kunen så heller ikke nå kryppen, så fik sit mad på gulvet..

• #49   7. jan 2011 Fjordlænderen - Okay - det er jo faktisk også den sundeste stilling for hesten at indtage sit foder, men så skulle man måske elelrs overveje at flytte krybben ned.

• #50   7. jan 2011 Kryppen var spændt fast på væggen, og jeg ejede ikke stedet smiley

• #51   8. jan 2011 Han så rigtig pæn ud i dag - dyrlægen har virkelig lavet en god lapning smiley Ingen hævelser, intet blod og stingene sad som de skulle - selvfølgelig øm, men det var dejligt at se ham være faldet lidt ned på alting igen smiley Han kom med på en lille gåtur, så han ikke bliver deprimeret oveni smiley

• #52   8. jan 2011 Dejligt at høre smiley Fortsat pøj pøj med ham smiley

• #53   8. jan 2011 Mange tak =) Forhåbentlig forsætter helingen lige så pænt som hidtil smiley

• #54   2. feb 2013 Sikke en grim oplevelse i har haft - og det er jo så uheldigt som noget kan være.

Istedet for og kommenterer på spanden med hank, vil jeg istedet gøre opmærksom på de skader din hest kan have pådraget sig, foruden de synlige som i er igang med og behandle på.
    Din hest har haft nogle voldsomme træk gennem nakkebåndet og videre ned gennem ryggen og lænden og kan derved være låst flere steder.
    Derfor vil jeg anbefale dig og få en fys/osteopat til og give ham en behandling, så han ikke får problemer fremadrettet.

Der har været mange kræfter på spil og der er det vigtigt vi ikke kun er optaget af de synlige skader.

Pøj pøj med ham.

• #55   2. feb 2013 Jeg bruger altid de firkantede murebaljer smiley det fungerer super godt, selv da min hest fik hø i den (i stedet for vand), og legede med den når den var tom, skete der intet smiley

men ja, hanke og andre små ting der kan sætte sig fast er et no-go i boks og på fold!

rigtig god bedring med den

• #56   2. feb 2013 et godt råd er også: er du i tvivl om hesten kan komme til skade på det, så kan den helt sikkert

• #57   2. feb 2013 Tænker, at din hest har været super uheldig.
    Jeg har spande i mine bokse og har ALDRIG haft en skadet hest og har da trods alt haft heste i stalden i 6 år nu.
    Der imod har mine heste aldrig grime på i boksen. Har både set og hørt om langt flere ulykker, på den bekostning!
    Og ja, hvem lader sin hest stå uden vand, en hel nat? Dvs ca 8 tider uden vand.... Det er da helt grotesk i min verden, taget i betragtning af, at mine drikker 20 liter i løbet af en nat, samt de går til vandet som det første, når de lukkes ud igen....
    God bedring med din bette hyp smiley

• #58   2. feb 2013 Af den grund bruger jeg kun flexsispande i boksen. Kunne aldrig drømme om at sætte en spand med metalhank ind til min hest.

Men håber din hest bliver god igen

• #59   2. feb 2013 Hvis du så vælger at hesten slet ikk ska ha vand i boksen, får den nok kolik..

Skide godt råd alligevel

• #60   2. feb 2013 Man kan altid være bagklog, lære nyt og desværre nogle gange lære af uheldige fejl, som er ment godt. Godt at høre hypse er i bedring smiley

transport kryber er gode som vandspande i boks, dog kan der ikke være så meget i. Men lidt er godt. Ellers findes der mange former og str af mure baljer som fint passer til en boks. de kan så bare ikke hænges op

hvis det skal være en spand der skal hænges op, så køb dem i blød materiale som er beregnet til heste.Ja de er dyre, men netop for at mindste for store skader og lige præcis, splinter de ikke hvis de går galt og så er de meget frostsikret. Og så klip, hive, skære for gud skyld de hanke af eller præs/skub dem ned under spand kanten, så de netop ikke kan hænge i.

• #61   2. feb 2013 INGEN GRIME PÅ I BOKSEN???

Ja det skal de nu engang have, for hvis der skulle opstå brand, så kan en brandmand altså ikke nødvendigvis ligge grime på din ellers så rolige hest, måske fordi han ikke har forstand på heste men måske er din hest en smule bange og gør ikke som den bør.

Hvis din hest ikke har grime på i boksen, så dækker forsikringen altså bare ikke, hvis den ender med at dø.

Heste skal altid have grime eller halsrem på både ude og inde dag og nat.

Du kan vælge at lade din hest være nøgen når den er under opsyn, ikke når den er alene.

Håber din hest bliver fin igen og at i hurtigt glemmer den grimme oplevelse, vi har alle før eller siden oplevet noget grimt så inge kan tillade sig at være hellige her.

Man lære af sine fejl og det gør den hest og pige her også, ingen grund til at skrive grimt til hende, hun har oplevet nok og er rigtig ked af det hendes elskede hest har været igennem.

Kommentér på:
Advarsel: Spande i boksen!

Annonce