{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.884 visninger | Oprettet:

1 ½ års spat i benet - hvad nu? {{forumTopicSubject}}

Hej. Min hest fik i efteråret 2009 konstateret spat i venstre bagben via røngten. Året efter var benet i røngten tydeligt bedre. Hun har gået med BackonTrack gamacher og hasbandage siden jul og dette har hjulpet gevaldigt på hendes halthed.
Men idag faldt' klappen ned, hun var hun nu blevet halt igen smiley

Så ville høre om nogle har erfaringer med diverse orale tilsætnings "stoffer" såsom opbygning af led osv.

Håber nogle kan hjælpe og give deres erfaring.

HESTEN ER UNDER KONTROL AF DYRLÆGER OG ER PÅ MEDICIN, Men søger nu andre muligheder, da medicinen er ret dyrt!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af træ stub 1.000 kr.
  • Beskæring af æbletræer 650 kr.
  • Rengøring af altan efter duer 1.160 kr.
  • Hænge en TV bænk op+ et TV 300 kr.
  • Ophæng af spejl 550 kr.
  • opsætning af Elfa skinnesystem 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1 ½ års spat i benet - hvad nu?
  • #2   7. feb 2011 Dyrlægerne fraråder det bare, da de siger det er penge ud af vinduet smiley
    Hm..
    Binýrebarkhormonen hjalp heller ikke meget for 1 år siden smiley

• #3   7. feb 2011 Team KKAR:

Ja, jeg snakkede med Line. Hende har jeg snakket med flere gange, da det var derigennem jeg købte mine backOnTrack bandager til has og benene smiley

Så man kunne evt. splejse med noget tilskud ved siden af.
    Hvad bruger du din hest til og hvor længe har den haft det?

• #6   7. feb 2011 Hold da op, den kan jo springe - også uden mén fra spatten smiley
    Jeg vil jo rigtig gerne starte stævner osv. det kan jeg jo ikke gøre med en halt hest og det medicin hun får, står desværre på dopingslisten..

Så jeg håber bare på der er andre muligheder, men vi må lige snakke med dyrlægen imorgen smiley
    Synes ikke der står så meget om ledbrusk under MSM.

Men når de har spat, er der jo noget ledbrusk der gror i glideleddende. Det er så her jeg lige er blevet lidt forvirret. Skal man danne det brusk op, så det gror sig større? Eller hvordan hænger det lige sammen. ? smiley

• #8   7. feb 2011 Okay tusind tak. Tror faktisk det er det næste skridt vi tager! Halter din hest uden at få MSM og Cortaflex? Dvs. noget den får permanent? smiley

• #10   7. feb 2011 Fik hun binyrebarkhormon eller hvordan har disse dyrlægebehandlinger "bestået" af? smiley

• #11   7. feb 2011 Ved spat sker en forkalkning af ledet . Det bedste for hesten er af ledet bliver stift. Så har den ikke ondt. Hvis du giver msm og glycosamin hæmmer du processen . Hvilket bevirker at leder ikke bliver stift.
    Det der er vigtigt for dig er at vide hvilket af de 3 glideled spatten sidder i, og hvor i processen udviklingen er. Det er nemlig det der er afgørende for prognosen for din hest.

Mvh Julie

• #13   7. feb 2011 Okay, men er meget glad for dine besvarelser smiley

Det gav et nyt håb ;o)

Men lige det sidste - ved du i hvilket glideled spatten sidder? Og hvor kraftigt det har været i evt. røngten?

• #15   7. feb 2011 Okay. Tror også det var dét min har.

• #16   7. feb 2011 Vil skrive det sammen som "Julie W". Har selv en spat hest, og troede lykken ville være en eller flere af diverse pulver man kan få der hjælper på led . Men da jeg nævnte dette for min dyrlægen sagde han at det måtte jeg aldrig gøre, da leddet har bedst af bare at få fred og blive "stift" . Ved at give en spat hest pulver der øger produktionen af f.eks. ledvæske, går det langsommere med processen som gør at ledet bliver "stift" .

• #17   7. feb 2011 Hold da op...sikke ringe viden, der er om spat...

Julie W er inde på det rigtige....Spat er en forbeningen af brusken i hasens glideled. Den er kronisk og kan aldrig helbredes. Det er nyttesløst (hvis ikek direkte modvirkende) at behandle med MSM, glucosamin og lign, da disse stoffer MÅSKE fremmer bruskens sundhed og elastiscitet - en spat hest bliver først smerte/haltfri, når al brusken er nedbrudt og forbeningen er fuldendt - derfor hjælper man hesten bedst ved at speede forbeningsprocessen op ved at ØDELÆGGE brusken med masser af motion samt ledbehandlinger. At give glucosamin osv trækker kun pinen ud ift spat....

Spat ses oftest som en sammenvoksning af det midterste glideled - altså de to bruskplader forbenes og vokser sammen. I sjældnere tilfælde ses forbeningerne i det nederste eller det øverste glideled, hvilket stiller en dårligere prognose for hesten.

Langt de fleste heste med spat fungerer ganske udmærket som rideheste. Ofte opdages spat kun i forbindelse med røntgen til fx handelsundersøgelse, hvor hesten aldrig har været halt.

Røntgenbillederne afgører i princippet ikke, hvor lidt eller meget hesten er medtaget af spat. I nogle tilfælde ses en meget fremskreden spat på røntgen selvom hesten fungerer godt, mens man i andre tilfælde kun ser ganske få forandringer på røntgen hos en hest, der er meget halt. Altså er røntgen ikke så afgørende, når spat først er konstateret - en bøjeprøve samt hestens daglige funktionsniveau er langt mere afgørende.

Prøv at søge på spat herinde....der er skrevet hundredvis af indlæg.

• #19   7. feb 2011 Måske skulle du overveje en anden dyrlæge? Dyrlæger, der oprigtigt anbefaler MSM, clucosamin osv til spat er enten temmelig langt bagud mht viden og forskning eller også har de måske en ølonomisk interesse ?

Du har i hvert fald misforstået noget, hvis du tror, det glæder om at opretholde ledbrusken i glideleddet hos en hest med spat....

• #22   28. mar 2011 Team KARR: Hvor sidder din hests spat??

• #24   29. mar 2011 Jamen, det vil gro sammen...det gør spat.

Der er tre muligheder for placeringen af spat, hvor det oftest er det midterste glideled, der rammes (jv. en undersøgelse lavet af dyrlæge Jacob Greve, Dyrlægerne Nørhald) og udgør omkring 94% af alle spattilfælde.

Netop dette glideled vil være hesten til gene og smerte, INDTIL DET ER VOKSET SAMMEN...hvorfor det gæder om at speede denne sammenvoksning proces op, så hesten kan blive smerte/haltfri.

Spat forandringer i henholdsvis det øverste glideled og nederste glideled er langt mindre udbredt og giver også hesten en noget dårlige prognose.

• #26   29. mar 2011 Team KARR: Jamen, hvor sidder spatten så? Og hvorfor skal den have Cortaflex og MSM?

Kommentér på:
1 ½ års spat i benet - hvad nu?

Annonce