1.233 visninger
|
Oprettet:
23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Stævne - Uden bid? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg kunne faktisk rigtig godt tænke mig at prøve og starte noget dressur på min pony, men jeg rider uden bid. Er det overhovedet muligt for mig, at finde nogle stævner, hvor jeg må ride?
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
dec 2007
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 48 Svar: 443
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
jan 2009
Følger: 196 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 227 Svar: 2.598
Desværre har DRF ikke pbnet øjnene for alle de dygtige bidløse dressurryttere vi har i DK..
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
k A: Det jeg vil er OVERHVEDET ikke seriøst, men kun for at komme lidt ud. Men vil ikke putte bid i munden på ham, så hellere undvære
apr 2008
Hvorfor er biddet så forfærdeligt?
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
Kan jo være den ikke bryder sig om det;-) Min hoppe kan ikke rides med bid... Så jeg må desværre undvære dressurst.vnerne
apr 2008
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.952
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 1.886
apr 2008
Beklager...
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 44 Heste: 6 Svar: 2.894
okt 2010
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 229 Svar: 957
sep 2007
^Her er det forum hvor der er en som har sat en mail fra DRF ind, hvor der står at klubberne godt kan udskriv bidløse dressur klasser som showklasser.
okt 2010
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 229 Svar: 957
sep 2007
apr 2008
Klubberne kan evt udskrive showklasser, hvor beklædning og optømning kan afvige fra normalt - fx fastelavnsudklædning.
Men almindelige klasser SKAL rides med bid - stiller du op bidløst, blir du diskvalificeret.
jul 2007
Følger: 209 Følgere: 213 Heste: 11 Emner: 669 Svar: 2.238
Der er altså kun showklasser (kontakt din lokale rideskole/rideklub og foreslå dem det!) ellers må du ud til gårdstævnerne (eller arranger et hyggestævne for dig og dine ridekammerater)
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
apr 2008
jan 2007
K A: Jeg er ikke tilhænger af bid, da det kan medføre så store skader - er klar over at det kan de andre også, men biddet er værre. Vil hellere undvære stævner end at ride med bid. Hestens ve og vel kommer i absolut første række.! Men det gør ikke at jeg ikke ville synes det ville være sjovt.
Og så siger du at:
"Altså hvis ambitionerne ikke rækker længere end et hyggeligt gårdstævne eller lign små arrangementer uden for DRF, kan man muligvis få lov at ride uden bid - men alt, hvad der vedrører mere seriøs dressurkonkurrence under organiserede forhold"
Hvem har sagt at jeg ville starte de seriøse store stævner? Jeg er for gammel til pony og er bidløs. Kommer nok aldrig til OL. Men det var heller ikke det jeg spurgte om
Og lige en ting til, er et gårdstævne, hyggestævne eller et mindre stævne ikke organiserede forhold eller hvad?
Findus: Mener ikke at din sammenligning er helt korrekt. Kan referere til det link Ida gav tidligere. Reglerne burde ændres. Men som reglerne er nu kan man starte uden for konkurrence på en pony, og det jeg efterspørger er bare det samme - bare også uden bid. Da jeg er voksenrytter på en pony, uden bid....
nov 2008
Klubstævner siger sig selv at det er en klub under DRF som følger reglementet og udskriver propositioner efter reglementet og til at dømme klasser til klubstævner kan man forvente en uddannet dressurdommer og derfor forvente noget helt andet end man kan til et lille gårdstævne/hyggestævne.
Den klub vi rider for har forsøgt at lave "alt for alle" klasser hvor alt er tilladt uanset om det er voksen på pony, uden sadel, uden bid osv. Jeg synes kun sådanne klasser (til bedømmelse men uden for konkurrence) er et fint tiltag for at der er noget for dem som vil noget anderledes. Men den mening delte distriktet ikke og klasserne måtte aflyses.
Dressur har nu været som det er i rigtig mange år og man kan jo ikke ændre en hel olympisk diciplin fordi nogen synes det er synd at putte metal i hestens mund. Du har taget det valg du finder bedst for din hest og dig selv og stævneønsket må så forblive et ønske.
apr 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
DRF/FEI er en underlig størrelse - det må man bare leve med desværre.
Roll kur er blevet forbudt, men folk gør de alligevel.
I følge fordringerne skal hesten helst gå lidt foran lod, i meget samlede øvelser kan se ske at den går i lod - men aldrig bag. Men alligevel vinder heste med store procenter der går bag lod? Selvom det skal tælle 2-3 point ned pr. øvelse? Aigh?
Så skal man da ændre reglerne så det passer efter hvordan folk rider hvis man alligevel ikke dømmer efter dem.
Og lade være med at lave regler som ikke bliver overholdt ( roll kur ).
Men uden bid - det er hippieagtigt og farligt - det kunne jo være det blev populært. Sikke noget.
Man kan simpelthen ikke ændre en sætning på dommerens bedømmelse - men okay, jeg kan godt forstå det er svært, nu tingene er som oven for.
apr 2008
Nå, vi er alle forskellige....
Krikken - Du er velkommen i dommerkorpset, da du kan åbenbart gøre det bedre end alle os andre. Vi glæder os til at se dig!!
jan 2007
Desuden kan alle de øvelser, som du efterspørger i dressur laves med eller uden bid - det ændrer ikke på øvelsen. Ej heller udførelsen. Så det ville faktisk ikke være så svært at ændre reglerne!
Krikken: Du er altid så vis
K A: Nu du selv taler om at biddet ikke er hårdere end den hånd der holder det - hvad så med roll kur? Går hesten frivilligt derned? "Hjælperedskaber" til longering, der tvinger hestens hoved ned? Kandar? Og dem der sidder og hiver i tøjlen - dem er der MANGE af!
Det ville heller ikke kræve en kæmpe ændring af systemet, da måden hvorpå du rider er den samme, øvelserne er de samme og udførelsen er den samme. - Eller det bør den være. Desværre bliver mange heste redet i holdning ved biddet og ikke bagpartsaktion.
Jeg ville med glæde stille op i dommerudvalget, hvis det gjorde at jeg og mine andre "medmennesker" kan starte stævner på lige fod med andre. Om ikke andet så lave en klasse der er for dem uden bid.
Det er vel egentlig også synd, at en rigtig dygtig hest, der måske har en fejl i munden, der gør at den ikke kan rides med bid, bare må blive en "useriøs" hest, da den ikke kan komme ud og vise, hvad den er værd?
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
mar 2009
Følger: 170 Følgere: 151 Heste: 4 Emner: 218 Svar: 2.751
Det simpelthen noget vås med man ikke må did og dat uden bid, men åbenbart med bid? Det da så langt ude, at man så må i spring, dog ikke i dressur? ja den er også langt ude.
Er selv bid rytter, og er da ked af jeg ikke bliver stillet ved lige fodet som en bidrytter. Det da ikke rimeligt de må side og save deres heste til bund, imens vi bidløse gør det med bagpartiet? Jeg selv, har redet 2 stævner på BKR (den rideskole jeg plejer at ride på, siden jeg var 3), hvor jeg red bidløst, fik lov af dommer ;0)
Men ja, den er så dårligt anlagt med bidløst og bidrytter, synes vi burde behandles ens, om vi så overhovedet kommer til det.
apr 2008
Dårlige sadler skader også - lad os afskaffe alle sadler, dårlige anlagte gamacher/bandager skader også - lad os afskaffe alle disse osv osv....
Skal vi nu ikke prøve at se lidt mere nuanceret på det hele...det er jo ikke sort/hvidt alt sammen...
Du er velkommen til at søge optagelse i dommerkorpset, hvis du ellers er kvalificeret....
nov 2008
Bid vs. bidløs debatten synes jeg ikke der er den store grund til at man bliver ved med at køre i for der er vi jo så forskellige og hvad der er godt for dig og din hest er ikke nødvendigvis godt vore os og vores hest. Min datter hygger da også uden bid og både rider og springer lidt i grime eller cordeo, men bidløs equipage det bliver de aldrig.
Sidepull, hackamore osv. er jo heller ikke ligefrem blidt legetøj i urutinerede rytterhænder - og der er godt nok mange mindre og urutinerede piger der ligger og rider med hackamore fordi de synes det er trendy, så synes jeg lidt hensynet til ponyen/hesten går ret meget fløjten.
Men jeg synes da klart at hvis der virkelig er så mange bidløse derude i det ganske land der virkelig brænder for at komme ud og vise hvad de kan på stævnebanerne, så må i da få gang i at slutte jer sammen og få rusket op i dem der har noget at skulle have sagt - her kunne du jo så starte med distriktet.
jan 2007
K A: Desværre er jeg ikke kvalificeret til at melde mig
Nu var det heller ikke et personligt angreb på DIG, men blot for at nævne nogle ting som ikke er okay i ridning. Vi kan tage et eksempel som Tina Lund - hun laver barring, trods det er yderst skadeligt for hesten.
Jeg mener bare, at der er for mange der kan slippe af sted med at være hård ved hesten, og blive belønnet for det til stævner, men en som fx mig, der gerne vil ride uden bid kan ikke blive "belønnet" for mit arbejde, for jeg er ikke velkommen.
Ja, de ting du nævner - sadler osv er OGSÅ noget man skal tænke på. Disse er heller ikke noget jeg bruger - jo sadel. Men den er bomløs, så den burde ikke kunne trykke, men det var slet ikke det mit emne handlede om.
Det handlede blot om, hvorvidt det ville være muligt for mig at starte nogle småstævner uden bid.
Mette: Ja både og. Ideen med sporen er at kunne forfine dine hjælper, så hvis man tager en blød spore, og ikke hakker ind i siden på hesten med den er det okay synes jeg
apr 2008
Al dressur i DRFs regi er med bid (bortset fra enkelte showklasser) - ellers må du til gårdstævner eller hvad der nu findes.
jan 2007
Men ja, kunne som en mulighed kontakte nogle steder og forhøre mig og jeg må stille op. Om ikke andet så få lov til at konkurrere mod dem i den pågældende klasse - med bid, men uden for konkurrence. Dog vil jeg gerne have en udtalelse, eller bedømmelsespapir eller hvad det nu hedder
Og ja, du har helt ret - der er også rigtig mange piger som er bidløse, fordi det er blevet en "trend". Og det er som du siger helt i fløjten. Dog er både hackamore og sidepull blidere end bid. Det forvolder ikke lige så megen smerte og skade ved et tag i tøjlen. Du skal dælme hive hårdt så.
jan 2007
apr 2008
Og nej, et hackamore kan lave uoprettelig skade...jeg har set flere tilfæde af store blodansamlinger og efterfølgende deforme næserygge efter voldsom brug af hackamore....
apr 2008
Du har måske større chancer til gårdstævner eller lign.
jan 2007
Hackamore kan lave skader ja. Men nu er jeg selv flittig bruger af den, og ved hvordan den fungerer. Og hvis den er monteret korrekt, så er den ikke så voldsom - hvis du har den med de korte stænger vel og mærke.
Hmm, ved du hvor der bliver annonceret med gårdstævner henne?
mar 2009
Jeg får også papir, og alt det der. Jeg gør dog også en del tjenester for rideklubben, ved at hjælpe til. Holder bidløse kurser, da en del piger godt vil prøve det, og jeg elsker det ;-I - Har faktisk afholdt et helt 'show', med tricks osv. Til et stævne, dommeren er bare imponeret, og rigtig glad for jeg gider vise mig og Hoody's talent op. Da alle mener det er stort.
apr 2008
Nej, aner det ikke.,.I vores område hører jeg kun sjældent om gårdstævner....Jeg har aldrig set det annoncet på nettet eller lign...det er jo meget lokalt.
apr 2008
jan 2007
mar 2009
jan 2007
jan 2007
apr 2008
mar 2009
mar 2009
apr 2008
jan 2007
apr 2008
(link fjernet)
mar 2009
k A - Lige blevet informeret om at dommer ikke er der nede mere. Hvad er dit navn? Sådan jeg lige kan finde ud af om jeg har startet ved dig før, bidløst.
jan 2007
apr 2008
På dine billeder rider du da med bid til stævne....
mar 2009
Jeg red 2009 i september mit første bidløse stævne, på Børkop, vis det hjælper. ihh, hvad er det nu hun hedder, den ligger lige på tungen.
nov 2008
Hvis de er heldige har de 3-4 ryttere udefra der gider bevæge sig ud til deres klubstævner, netop fordi folk er trætte af at de omgås reglerne og som en sidebemærkning er deres bane elendig.
De laver klasser kun for egne ryttere/medlemmer af klubben - helt alm. showklasser men f.eks. er det tilladt at ride med pisk i LA og man får + point for hvad man rider f.eks. LA1= +0, LA2 = +1, LA3 = +2 point osv.
På den måde kan reglerne omgås altså at det kun er ryttere medlem at pågældende klub der kan starte under specielle vilkår i klasser sammen med deres klubkammerater.
en sjælden gang i mellem kan de være heldig at en autoriseret dommer siger ja til at dømme ellers er det bare en af de "lokale" ryttere.
For mig bør sådanne stævner høre under kategorien gårdstævner, for tager vi ud til klubstævner bør reglerne være ens for alle og jeg forventer at der er skaffet autoriseret min. D1 dommer.
apr 2008
Ja, klubberne er sådan set også forpligtet til at bruge autoriserede og uddannede dommere. Men ja, det er tit lokale såkaldte "dygtige" ryttere, der dømmer til gårdstævner...og fred være med det. Det siger jo også lidt om niveauet og seriøsiteten.
jan 2007
apr 2008
Tja, jeg bruger mange weekender om året på at uddanne mig i dressurdømningens grundprincipper, deltager i øveklasser samt bisidderkurser. Udover det, så synes jeg selv, jeg har opnået erfaring med med egne 25 år i dressursporten og en masse masse stævner på middelsvært niveau og op. Derudover så er der også emner som objektivitet, disciplin, fair bedømmelse og generel holdning til dommergerningen, som kræver en del træning og opmærksomhed for at give den bedste bedømmelse - at være dommer er jo en vedvarende uddannelse, og alene i form af det, har jeg mere at byde på end blot at være en "dygtig" rytter.
jan 2007
For til et gårdstævne vil en dygtig rytter dømme 100 gange bedre end dig, da hensigten ikke er den samme indenfor disse to ting der skal dømmes.
Gårdstævner er for hyggen og de stævner du dømmer er for at blive dømt inden for sin diciplin.
apr 2008
Nejjj...flotte duller og kær pony - den skal have en høj karakter....
Eller
Nejj...sikke en flot schenkelvigning - den skal have en høj karakter.
Så kan man jo selv vælge...
Jeg har sagt, hvad jeg ville i denne debat. Held og lykke med jeres bidløse stævner
jan 2007
nov 2008
Det er fordi vi i bund og grund ikke går efter det samme - hygge kontra sporten/diciplinen dressur.
En "dygtig" rytter dømmer lige præcis ikke bedre til et hyggestævne - tvært imod. Det ses også alt for ofte til elevstævner hvor de ikke bruger uddannede dommere. Der dømmes alt for løst og ryttere der ikke kan ride deres pony/hest frem til tøjlen rider til 74% og så er det jo rigtig sjovt at se det chok de ryttere får når de så tager ud og regner med at ride det samme til et klubstævne.
Som eksempel den klub jeg omtalte tidligere der så fint omgås reglerne, der er det sjovt at se at de alle helst starter på hjemmebane og rider de der til 68 er der ikke mange der sniger sig over de 60 på udebane.
Hvis man rider for hyggens skyld til gårdstævner var det måske mere på sin plads at man blev bedømt for sit ridt og fik en form for kritik, men ikke red til procenter - så kunne man opdele hygge og sport
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Hvad er det der gør at en rytter i denne situation ville være så meget bedre.
Selvom det kun er for hyggens skyld, er det vel stadig selve dressur programmet der skal bedømmes ik? Ellers behøver man jo i reglen slet ingen dommer, hverken rytter eler reistreret dommer
jan 2007
Nejjj...flotte duller og kær pony - den skal have en høj karakter....
Eller
Nejj...sikke en flot schenkelvigning - den skal have en høj karakter.
Det synes jeg altså ikke er vildt smart sagt. Og nu må jeg indrømme, at alt det her stævnesnak bliver for teknisk for mig. Da jeg ærligt talt ikke er inde i tingene, har været til ét stævne i mit liv - western. Så har INGEN anelse om alle jeres "smarte ord"
Og det behøver jeg egentlig heller ikke, da jeg blot vil til et stævne for hyggens skyld. For at komme ud, og opleve noget med min hest. Og ja, for at få noget kritik, og bedømmelse. Men det behøver ikke være en som k A, overhovedet for at jeg er tilfreds. Til mit niveau er en rytter på LA niveau mere end rigeligt, da jeg ikke engang kan en LD nærmest - igen, fordi det kun er hygge. Og har ikke travlt med at blive bedre
Anna: Tjah, tror du kan læse svaret i det jeg skrev ovenfor, men for lige kort at ridse op. Så er det jo heller ikke ment helt 100% bogstaveligt. Det der var pointen, var at man ikke BEHØVER en som k A, til at bedømme til hyggestævner, da niveauet ofte er lavt. Og man er der ofte kun for at prøve det - det er i hvert fald min opfattelse.
Stævne - Uden bid?