4.216 visninger
|
Oprettet:
Ponyhingst sammen med æselhoppe? {{forumTopicSubject}}
Jeg mindes at have læst et sted, at en bedækning mellem en ponyhingst og en æselhoppe ikke finder sted særlig tit...?
Er det en and?
Jeg tænker lidt....er hingsten ikke bedøvende ligeglad med om det er et æsel eller en pony?
Det siges jo også at muldyr er sterile og at nogle lader disse gå sammen med deres hingst som selskab - er det ikke fuldstændig uetisk? Muldyret vil vel blive bedækket alligevel?
Kom gerne med jeres erfaringer og viden
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Men ja du har jo faktisk ret i, at hun jo selvfølgelig vil sige fra - men spørgsmålet er så om det rent psykisk vil være frustrende på nogen måde for hoppen idet, der jo intet kommer ud af det.
jun 2007
Følger: 142 Følgere: 159 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 471
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 24
En ponyhingst er bedøvende ligeglad med om det er en ponyhoppe eller en æselhoppe. Han vil bedække hende uanset hvad, når hun er i brunst. Og det vil der komme små muldyr ud af.
Jeg synes ikke det er synd, at en ponyhingst bedækker en æselhoppe- men jeg synes det er synd, at lade en hingst bedække en muldyr hoppe hver måned, når hun ikke kan få et afkom ud af det. Desuden kan muldyr hoppen blive smittet med fx. infektioner ved gentagende bedækninger.
Det er det samme som at lade en vallak med hingstenykker bedække en hel flok hopper. De får skader af det.
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Det jeg spekulerer i er mulæsler.....hvor hingsten er pony og hoppen et æsel - disse er der ikke mange af....set i forhold til muldyr. Hvorfor?
Ja jeg tænker også den der problematik med bedækning af muldyret/kontra skader/sygdomme.
Men også det psykologiske i det for mulhoppen.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Så er, et muldyr en der har en hest som mor og et æsel som far og et mulæsel har et æsel som mor og en hest som far.
Som der står beskrevet om dem..:
Muldyr og mulæsler er oftest sterile, men kan i enkelte tilfælde få afkom. Siden 1527 er der kun registreret 60 sådanne sager på verdensplan.
Et muldyr springer fra stående stilling, og kan sagtens springe lige så højt som en hest. Muldyr er også kendt for deres stædighed som er arvet fra æslet, dog er det ikke alle eksemplarer der viser dette træk.
jun 2007
Følger: 91 Følgere: 73 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 882
fordi at folk mange gange bare kalder dem muldyr.
Men jo hingsten bedækker æsel hoppen, især hvis der ikke er andre hopper.
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
aug 2007
Har også haft en hoppe som var steril, hun producerede ikke æg- men hun var stadig brunstig hver måned.
jun 2007
Følger: 91 Følgere: 73 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 882
aug 2007
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 90 Heste: 6 Emner: 46 Svar: 307
jul 2009
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 7 Emner: 83 Svar: 281
Æselhoppe + hestehingst= mulæsel
Eller er det bare mig?
Ponyhingst sammen med æselhoppe?